Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Tradycjonaliści: przyszłość Kościoła?

Rzymskokatolickie Bractwo św. Piotra przeżywa olbrzymi "kryzys" powołań. W języku gospodarki socjalistycznej nazywało się to „klęską urodzaju”. Bractwo nie wie co uczynić z nadmierną ilością kandydatów pragnących wstąpić w jego szeregi i przyjąć sakrament kapłaństwa w rycie trydenckim. W zarządzie Bractwa trwają gorączkowe debaty nad podjęciem właściwych kroków. Prawodopobnie zostaną otworzone nowe seminaria.

W chwili obecnej tradycjonalistyczne Bractwo św. Piotra posiada dwa seminaria duchowne: jedno w Wigratzbadzie w Niemczech i drugie – niedawno otwarte – w Lincoln w stanie Nebraska w USA. Bractwo powstało w 1988 roku, jako fundacja Watykanu dla tych członków Kościoła Rzymsko-Katolickiego, którzy posiadają szczególny szacunek dla tak zwanej Mszy Rytu Rzymskiego, zwanej najczęściej mszą trydencką.

Kapłani Bractwa (FSSP) nie odprawiają mszy świętej według odnowionego mszału, wydanego przez papieża Pawła VI w 1970 roku, lecz z tradycyjnego mszału rzymskiego w języku łacińskim, uzupełnionego małymi poprawkami i wydanego w 1962 roku. W akcie fundacyjnym Bractwa papież Jan Paweł II zapisał: „Szacunek należy okazywać wszystkim, także tym, którzy żywią specjalne uczucia wobec łacińskiej tradycji liturgicznej, dlatego też Stolica Apostolska pragnie rozszerzyć możliwość korzystania z maszału rzymskiego, którego uzywania nigdy zresztą nie wzbraniała”.

W momencie założenia w 1988 roku do Bractwa wstąpiło 9 księży i 20 kleryków, z początkiem roku 2003 posiada już 130 księży i 127 kleryków. W czasach prawdziwego kryzysu powołań kapłańskich, gdzie na całym świecie zamyka się seminaria duchowne i nowicjaty z powodu braku kandydatów, Bractwo przeżywa problem, co uczynić z ich nadmiarem. To prawdziwa „klęska urodzaju”.

Zwolennicy starej, łacińskiej liturgii są często ignorowani i spychani na margines życia kościelnego niemzlże w każdej diecezji. Obrony ich praw podjął się sam papież Jan Paweł II, twierdząc że ich pragnienie do zachowania rytu łacińskiego są „pełnoprawnymi aspiracjami”. Wezwał też biskupów na całym świecie, aby pomogli zwolennikom mszału trydenckiego realizować ich liturgiczne przywiązanie. Odzew biskupów był jednak niewielki. Jedna z angielskich diecezji zarządziła „jedną mszę w rycie łacińskim na miesiąc dla wszystkich zainteresowanych tą liturgią diecezjan” – ogłosiła specjalne zarządzenie biskupa kuria diecezjalna.

O wiele lepiej wygląda to w Ameryce  Północnej, gdzie niemal w każdej diecezji istnieje tak zwana „wydzielona parafia rytu łacińskiego”. Zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego oznacza to, że parafie takie nie posiadają granic terytorialnych i może do niej należeć każdy katolik, któremu bliskie są ideały trydenckiej dyscypliny liturgicznej. Pierwsze takie parafie powstały w Ottawie (Kanada) i w Scranton (Pensylwania, USA). Parafie te są administrowane przez członków Bractwa św. Piotra. Bractwo otworzyło także swoje kapelanie w Texasie, Nebrasce, Ohio, Georgii i Oklahomie. Również w Europie zaczynają powstawać pierwsze łacińskiej parafie ponadterytorialne. Są to: Stuttgart w Niemczech i Salzburg w Austrii. Bractwo podjęło jednocześnie próby powołania nowych parafii w Australii i Nigerii.

Ten nieoczekiwany rozkwit sympatii wobec starej liturgii – ale także dyscypliny kościelnej i duchowości – trydenckiej z pewnością stanowi jakiś znak dla Kościoła szukającego nowego okreslenia się w nowym Tysiącleciu. Niezwykle to cieszy niektórych rzymskich hierarchów kościelnych, ale też niepokoi niejednego biskupa i kardynała, szczególnie tych, którzy zaangażowali się w odnowę Kościoła podczas Soboru Watykańskiego II. Do niezadowolonych należy kardynał Joseph Ratzinger, prefekt watykańskiej Kongregacji Doktryny Wiary. Zapytany, co sądzi o tym nagłym powrocie do liturgii łacińskiej wśród rosnącej liczby wiernych, często ludzi młodych, odpowiedział ze znanym sobie przekasem: „Każdy niech weźmie to sobie pod uwagę, że w Kościele Katolickim zawsze istniało wiele rytów liturgicznych. Jednym z nich jest też ryt trydencki.

Zgodnie z postanowieniem Soboru współistnieje on razem z nowym rytem rzymskim, jak również rytem ambrozjańskim, rytem mozarabskim z Toledo, rytem z Braggi, rytem kartuzjańskim i karmelitańskim oraz dobrze znanym rytem dominikańskim, jak i pewnie z innymi rytami, o których istnieniu nie mam nawet zielonego pojęcia. Nikt nigdy nie traktował tego jako skandalu, że w jego parafii prowadzonej przez dominikanów msze swięte odprawiane są w nieco inny sposób niż w parafii sąsiedniej administrowanych przez księży diecezjalnych. Nie ma więc sensu okazywać podejrzliwość, że w jakiejś parafii pojawi się liturgia po łacinie, która na pewno jest katolicka i rzymska”. Na pytanie jakie są jego odczucia spowodowane faktem, że przybywa zwolenników liturgii łacińskiej, Ratzinger odpowiedział: „a jakie miałyby być moje odczucia, gdyby mi powiedziano, że w Toledo przybywa zwolenników liturgii w rycie mozarabskim? Trzeba się cieszyć, że ludzie chodzą do kościoła”.

 



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20030228104641874

No trackback comments for this entry.
Tradycjonaliści: przyszłość Kościoła? | 3 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Tradycjonaliści: przyszłość Kościoła?
mateusz pią, 28 lut 2003, 12:23:35
My w Krakowie juz od pół roku mamy taką możliwość uczestniczenia w \"mszy trydenckiej\" w niedzielę o 9:00 w kościółku św. Wojciecha na rynku. Od tego czasu lefebvrysci pewnie są na wymarciu. :-)

BTW: Wiecie, że w tym roku sylwestrowe Taize w Paryżu było w halach Expo przy ulicy... bp. Lefebvra? :-)))

---
Mateusz
 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń