Pierwsza ko... mórka?

czw, 15 maj 2003, 17:40:33

Autor: Joanna Gacka

Od kilku tygodni jeden z operatorów telefonii komórkowej reklamował w radio i telewizji zestawy telefoniczne, poprzez sugerowanie, że są one świetnym pomysłem na pierwszokomunijny prezent. Wczoraj Danuta Waniek, przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nakazała wstrzymanie reklam telefonów dla 9-latków, ze względu na to, że obrażają one uczucia religijne.

Reklama telewizyjna pokazywała grupę dzieci, przygotowujących się do pamiątkowego zdjęcia. Kiedy wszystko jest już ustawione i za chwile fotograf ma uruchomić aparat, rozlega się dzwonek telefonu. Większosć dzieci z radością sięga do kieszonek i torebek, by wyciągnać swoje pierwsze komórki.

Radiowa reklama posługuje się grą słów. Głos kobiecy mówi: "Twoja pierwsza ko... a dziecięcy dopowiada ...mórka".

Wniosek do przewodniczącej KRRiT skierował członek Rady, Juliusz Braun, uzasadniając go tym, że reklamy naruszają nakaz poszanowania uczuć religijnych zawarty w Ustawie o Radiofonii i Telewizji oraz sugerują, że dla dzieci prezenty są ważniejsze niż sama uroczystość Pierwszej Komunii.

Reklama została oprotestowana również przez rodziców, jako wymuszanie na nich konkretnego prezentu z okazji święta religijnego.

W wypowiedzi przedstawiciela firmy Polkomtel, który zlecił kontrowersyjną reklamę zestawu Simplus możemy przeczytać, że firma daleka była od obrażania uczuć religijnych. Wycofana reklama miała podobny charakter jak wiele innych, emitowanych chociażby z okazji świąt Bożego Narodzenia. Twórcy reklamy różnież nie spodziewali się aż tak gwałtownej reakcji.

Pierwsza Komunia to dla dzieci wychowywanych w rodzinach katolickich szczególny monment. Niestety, w wielu środowiskach ta szczególność sprowadza się do oczekiwania na prezenty i późniejszych licytacji z kolegami i koleżankami. Z roku na rok prezenty te są coraz droższe i coraz mniej związane z charakterem święta, trudno więc dziwić się, że przedsiębiorcy chcą wykorzystać tę sytuację. Już od kilku lat przed "okresem komunijnym" produkowane są specjalne prezenty - od bombonierek po zestawy komputerowe. Teraz przyszedł czas na telefony komórkowe. Wycofana reklama w sposób groteskowy pokazała smutną prawdę.

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20030515174033116