Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Spór o katakumby

Od siedmiu lat katolicy i prawosławni w Supraślu starają się o przejęcie katakumb. 26 lipca szala przeważyła się na korzyść prawosławnych - suprascy radni zdecydowali w głosowaniu o nieodpłatnym przekazaniu Monasterowi Zwiastowania NMP w Supraślu miejsca spoczynku mnichów. W ciągu niespełna dwóch tygodni uchwała radnych dotrze do wojewody podlaskiego, który podejmie ostateczną decyzję. Skąd jednak wzięły się spory?



Katakumby zaczęto budować w połowie XVI w., na południe od monasteru. Najpierw wzniesiono cerkiew Zmartwychwstania Chrystusa, a pod nią wymurowano obszerne katakumby - około dwieście nisz grzebalnych. Było to miejsce spoczynku nie tylko dla mnichów, ale również dla fundatorów i ofiarodawców (obojga wyznań). Na okres dwustu lat monastyr (i katakumby) przeszły na własność katolików (unitów) - ojców bazylianów.

W pierwszych dziesięcioleciach XIX wieku cerkiew Zmartwychwstania - zrujnowaną - ze względów bezpieczeństwa rozebrano, a katakumby przykryto. W latach osiemdziesiątych katakumby odsłonięte i źle zabezpieczone pozostawiono swojemu losowi. Łatwo padły łupem ciekawskich, nie potrafiących uszanować majestatu śmierci, i zwykłych wandali. Działka, na której znajduje się ta zabytkowa ruina, została w 1997 r. skomunalizowana przez Zarząd Miasta Supraśla. Katakumby przez wiele lat były dewastowane. Wewnątrz zwaliska powstało śmietnisko. Było to miejsce schadzek takich ludzi, którzy pozostawiali po sobie potłuczone szkło i puszki po piwie.

Po roku 1997 prawosławni i katolicy (niezależnie)wystosowali pisma do rady miasta - z prośbą o przejęcie zaniedbanego grobowca i pozwolenie na podjęcie prac porządkowych, gdyż spoczywają tam szczątki ludzkie. Co ciekawe: katolicy argumentowali chęć przejęcia z tych samych powodów co prawosławni: w celach zabezpieczenia szczątków duchownych rodzimego wyznania.

Białostocki "Czas Miłosierdzia", podawał jeszcze jedną przyczynę: Katolicy obawiają się, że gdyby to miejsce przejęli mnisi prawosławni, mogliby nie uszanować tych szczątków, podobnie jak to uczynili wcześniej z kośćmi fundatorów i unickich dostojników spod odbudowywanej cerkwi. Otóż kiedy prawosławni mnisi rozpoczynali odbudowę cerkwi w początkach lat 80-tych, odgruzowali kryptę kolatorską i groby spod posadzki świątyni. Gruz wraz ze szczątkami Chodkiewiczów, Tyszkiewiczów, Sapiehów i innych osobistości, również dostojników unickich, wywieziono do lasu pod Kryżowatą koło Krzemiennego na utwardzenie podmokłej drogi. Supraślanie wtedy natychmiast zareagowali na tę profanację ludzkich szczątków. Grupa katolików (między innymi członkowie Rady Parafialnej) zebrała wówczas porozrzucane na drodze kości i ze czcią je zabezpieczyła. Pod wpływem reakcji katolików kości zbierał też jeden z duchownych prawosławnych.

Strona katolicka reprezentowana przez: Akcję Katolicką, Chór kościelny, Ruch "Światło-Życie", Apostolat Maryjny i 73 Drużynę harcerską "Tramp" w Supraślu proponowała utworzenie w tym miejscu ekumenicznej "kapliczki pojednania", a opiekę nad grobowcem powierzyć obu wyznaniom.

Czy sobotnia decyzja radnych położyła kres konfliktowi? To zależy od ostatecznej decyzji wojewody.



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20030731081927487

No trackback comments for this entry.
Spór o katakumby | 4 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Spór o katakumby i potłuczone szkło
Churchman czw, 31 lip 2003, 17:25:04
\"Było to miejsce schadzek takich ludzi, którzy pozostawiali po sobie potłuczone szkło i puszki po piwie\".

Sądząc po pozostałościach tych ludzi, myśle że nie mogli to być Wandale, bo ci z reguły nic po sobie nie pozostawiali. Nie mogli to też być Polacy ani Rosjanie, bo ci natomiast pozostawiają po sobie puste butelki po wódce. Kim zatem byli ci ludzie? Tacy ludzie, którzy pozostawiają po sobie taką kompozycję, nie zdarzają się bowiem często. Ja myślę, że to musieli być miejscowi szklarze po fajrancie należący do obu wyznań.



---
Robert Opala
 
Spór o katakumby
palavos pią, 1 sie 2003, 10:58:12
News jest nieobiektywny i pełen nieścisłości:
1. Fundatorzy klasztoru byli prawosławni bo nie było jeszcze unii w momencie zakładania klasztoru
2. pismo o przejęcie katakumb jako pierwsi wystosowali prawosławni
3. Jeśli chodzi o wywóz szczątków fundatorów (czyli osób prawosławnych) - nie wiem jak mnisi mogli rozróżnić kości unickie od prawosławnych ??
4.jeśli się pisze katolików (unitów) pachnie to propagandą bo powinno sie napisac unitów czy też grekokatolików i najwyżej zaznaczyć ich związek z kościołem katolickim, a tak wypowiedź dostosowuje się do reszty newsa by wzmocnić znaczenie argumentów.
5. z czasów pierwszych sporów pamiętam że teksty na temat obecności prawosłanych w Supraślu były mocno przekręcane więc i temu tekstowi z \"Czasu miłosierdzia\" nie daję wiary ale spróbuję to sprawdzić.
 
Spór o katakumby
palavos pią, 1 sie 2003, 11:23:27
polecam
http://www.pporthodoxia.com.pl/artykul.php?id=448
http://www.pporthodoxia.com.pl/artykul.php?id=164
 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń