Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Cejlońscy buddyści vs. chrześcijanie

Cejloński Sąd Najwyższy wydał orzeczenie zakazujące prozelityzmu i odmówił uznania legalnego statusu dwóch organizacji chrześcijańskich. Decyzja ta spotkała się z uznaniem miejscowych organizacji buddyjskich.

Trzech sędziów Sądu Najwyższego wysłuchało dwóch petycji skierowanych przez Ogólnocejloński Kongres Kobiet Buddyjskich (ACWBC) przeciwko dwóm projektom ustaw, domagającym się przyznania legalnego statusu dwóm grupom chrześcijańskim - Duszpasterzom Nowego Winobrania z Norwegii oraz Cejlońskiej Prowincji Sióstr Nauczających od Św. Krzyża Trzeciego Zakonu Św. Franciszka w Menzingen (Szwajcaria).

Decyzja cejlońskiego sądu podtrzymała konstytucyjną zasadę wolności wyznania, w skład której nie wchodzi jednak prawo do prozelityzmu - co zostało przyjęte z zadowoleniem przez Narodowy Połączony Komitet (NJC), skupiający 40 buddyjskich i nacjonalistycznych organizacji.

Konstytucja Cejlonu w 10 i 14 artykule gwarantuje obywatelom wolność religijną w postaci prawa do wyznawania, głoszenia i propagowania religii oraz do uczestniczenia w nabożeństwach, praktykach i rytuałach religijnych, nie uznaje jednak nakłaniania do zmiany religii za działalność legalną; jednocześnie artykuł 9 konstytucji przyznaje buddyzmowi pierwsze miejsce spośród wyznawanych na Cejlonie religii, za obowiązek państwa uznając ochronę i poparcie nauczania Buddy (Budda Sasana).

Ostatnio nasilająca się działalność grup chrześcijańskich na Cejlonie spotyka się z protestami buddystów i hinduistów, którzy zarzucają chrześcijanom przeprowadzanie "nieetycznych konwersji" poprzez ofiarowywanie pieniędzy, ubrań i książek w zamian za zmianę wyznania. Buddyzm odłamu theravada liczy na Cejlonie najwięcej wyznawców (głównie Syngalezów); poza buddyzmem Cejlończycy wyznają hinduizm (głównie Tamilowie), islam i chrześcijaństwo. Historia konfliktu chrześcijańsko-buddyjskiego sięga XVI w., kiedy na wyspę przybyli franciszkanie; od tego czasu chrześcijaństwo jest kojarzone z kolonialnym interwencjonizmem.

Cejlon przechodził z rąk do rąk - rządzili tutaj Portugalczycy (katolicy), Holendrzy (protestanci), wreszcie w XIX w. Anglicy, za których panowania powrócili katoliccy misjonarze z Włoch, Hiszpanii i Francji (byli to głównie oblaci). Wyższe klasy społeczeństwa cejlońskiego kształciły się w szkołach katolickich, gdzie wykładano wyłącznie europejską historię i literaturę; efektem było zupełne zeuropeizowanie elit. Po I wojnie światowej, kiedy wśród Syngalezów rozwinął się związany z buddyzmem silny ruch nacjonalistyczny, katolicy cejlońscy byli krytykowani jako zdrajcy tradycji narodowej.

W latach 40-tych buddyści zaczęli zakładać partie polityczne i walczyć z katolikami o dominację nad szkolnictwem.Po odzyskaniu niepodległości w 1948 r. prezydentem został katolik D.S. Senanyake, atakowany głównie przez lewicową opozycję - głównie jednak przez antykatolicką i antyzachodnią partię mnichów buddyjskich ECB, która przyczyniła się w końcu do wyboru w 1956 r. pierwszego buddyjskiego premiera S.W.R.D. Bandaranaike. Po wyborach usunięto katolików z armii i prasy, zakonnice ze szpitali, a misjonarze musieli odtąd płacić za pobyt na Cejlonie.

Ostatni spór między chrześcijanami a buddystami na Cejlonie miał miejsce w 1994 r., kiedy papież Jan Paweł II wydał książkę "Przekroczyć próg nadziei", w której znalazły się stwierdzenia świadczące o niezrozumieniu przez autora zasad buddyzmu. Mnisi cejlońscy zażądali od prezydent Chandriki Kumaratungi odwołania wizyty papieża na wyspie, zapowiadając samospalenia i inne akty protestu. Wizyta papieża doszła do skutku w styczniu 1995 r.



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/2003081709163480

No trackback comments for this entry.
Cejlońscy buddyści vs. chrześcijanie | 4 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Cejlońscy buddyści vs. chrześcijanie
Integrysta wto, 19 sie 2003, 18:00:58
Wzywam wszystkich przeciwników Kościoła Katolickiego
na całym świecie do samospalenia w geście protestu przeciw
Kościołowi!

---
Pozdrawiam
Jakub Jerzy Skoczylas

LWÓW, ŁUCK, STANISŁAWÓW, TARNOPOL
Niech Bóg zapomni o mnie jeśli ja zapomnę o Nich.
 
Cejlońscy buddyści vs. chrześcijanie
zergling wto, 19 sie 2003, 18:17:07
Jasne - teraz palić ich już się nie da, trzeba grzecznie prosić.
 
Sprostowanie
Małgorzata Madej śro, 20 sie 2003, 00:19:52
Przepraszam za pomyłkę - pani Kumaratunga jest oczywiście
prezydentem Cejlonu.
 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń