Kierkegaard pomostem do świata islamu

Niell Jørgen Cappeloern, szef Centrum uważa, że dzieła Sørena Kierkegaarda mogą być dziś bardzo wpływowe. – Wydaje mi się, że jego refleksje dotyczące subiektywizmu mogą być swego rodzaju pomostem do świata muzułmańskiego. Mogą też wzmacniać rozwój tych relacji. 5. maja, w dniu urodzin teologa, będę miał wykład o religijności Kierkegaarda na uniwersytecie w Teheranie dla grupy ok. 600 studentów. Kilku naukowców islamskich już zainteresowało się subiektywizmem w ujęciu tego myśliciela, występującym w nim połączeniem myśli i działania, etyki i społeczeństwa – stwierdził w rozmowie z "Christian Daily".
Po śmierci Kierkegaarda jego manuskrypty zostały opublikowane przez prawnika H. P. Barfoda, który do tekstu liczącego 30 tys. stron wprowadził swoje poprawki. Teraz zadaniem filologów jest przywrócenie pismom ich oryginalnej treści. Søren Aabye Kierkegaard (1813-1855) jest prekursorem egzystencjalizmu. Kształcił się i pracował w Kopenhadze. 1841 przebywał kilka miesięcy w Berlinie, gdzie słuchał wykładów F.W.J. Schellinga. Był przeciwnikiem filozofii systemowej – szczególnie racjonalistycznego systemu reprezentowanego przez G.W.F. Hegla i romantycznego panteizmu – a zwolennikiem subiektywizmu.