Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Kościół Katolicki i kara śmierci

Pytania i odpowiedziJakie jest oficjalne stanowisko Kościoła katolickiego wobec kary śmierci? Proszę o możliwie szybką odpowiedź.

Kościół Katolicki nie ma jednoznacznego stosunku do kary śmierci. Jej ogromnym przeciwnikiem jest papież Jan Paweł II.

Jednakże w Katechiźmie Kościoła Katolickiego czytamy:

Kiedy tożsamość i odpowiedzialność winowajcy są w pełni udowodnione, tradycyjne nauczanie Kościoła nie wyklucza zastosowania kary śmierci, jeśli jest ona jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem.

Jeżeli jednak środki bezkrwawe wystarczą do obrony i zachowania bezpieczeństwa osób przed napastnikiem, władza powinna ograniczyć się do tych środków, ponieważ są bardziej zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności osoby ludzkiej.
Istotnie dzisiaj, biorąc pod uwagę możliwości, jakimi dysponuje państwo, aby skutecznie ukarać zbrodnię i unieszkodliwić tego, kto ją popełnił, nie odbierając mu ostatecznie możliwości skruchy, przypadki absolutnej konieczności usunięcia winowajcy "są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale".
(KKK 2267)

Można więc stwierdzić, że Kościół Katolicki uznaje karę śmierci za ostateczność, stosowaną wówczas gdy nie ma innego sposobu "ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem". Jednocześnie podkreślana jest wyjątkowość stosowania takiej kary i jej powód jakim ma być zapewnienie bezpieczeństwa otoczeniu - KKK wyklucza więc taki rodzaj kary w przypadku dostępności jakichkolwiek innych rozwiazan. 



Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20040619140918516

No trackback comments for this entry.
Kościół Katolicki i kara śmierci | 2 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Kościół Katolicki i kara śmierci
Integrysta pon, 21 cze 2004, 16:42:13
Swego czasu Państwo Kościelne jak na swe małe rozmiary wymierzało stosunkowo dużo takich wyroków. Przypomnieć należy choćby niezwykle szanowanego przeze mnie kard. Rivarolę czy Leona XII (jak też kard. Paccę itd.). KKK wchodząc w problematykę prawnokarną w ogóle moim zdaniem narusza sferę władzy świeckiej. Ale winna jest ta ostatnia, bo skoro sama ustawowo nauki Kościoła nie słucha to trudno aby zwracała uwagę na elementy Katechizmu, które poza sferę wiary i moralności wykraczają. To nie od dzisiaj - dużo zmienił bodaj Pius XI (o ile dobrze pamiętam). I też nikogo to zbytnio nie obchodziło.

---
Pozdrawiam
Jakub Jerzy Skoczylas

Per signum Crucis de inimicis nostris libera nos, Deus noster.

 
Kościół Katolicki i kara śmierci
Wojciech1966 pon, 21 cze 2004, 20:54:02
Papież jest zwolennikiem zniesienia kary smierci, jednak nie uzasadnia swojego pragnienia tym, ze kara smierci jest sprzeczna z nauka Kosciola, tylko tym, ze teraz rzady, wladze swieckie, jesli tylko zechca, moga skutecznie walczyc z przestepczoscia, ochraniac zycie obywateli, wymierzac sprawiedliwosc, bez uciekania sie do niej.

Jednak nawet papiez uznaje, ze w wyjatkowych przypadkach kara smierci stosowana byc moze, oraz to ze czlowiek broniac siebie, swoich bliskich jak tez panstwa, ojczyzny, moze innych zycia pozbawic. Wowczas pelna odpowiedzialnosc spada na napastnika.

Aby nie byc gloslownym cytat z encykliki Jana Pawła II Ewanglia Zycia, roz. 55

55.
Na przykład jest tak w przypadku ?uprawnionej obrony?, kiedy prawo do ochrony własnego życia oraz obowiązek nieszkodzenia życiu drugiego człowieka okazują się w konkretnych okolicznościach trudne do pogodzenia. Nie ulega wątpliwości, że wewnętrzna wartość życia oraz obowiązek miłości samego siebie w takiej samej mierze jak innych są podstawą ?autentycznego prawa do obrony własnej?. (...)
Z drugiej strony, ?uprawniona obrona może być nie tylko prawem, ale poważnym obowiązkiem tego, kto jest odpowiedzialny za życie drugiej osoby, za wspólne dobro rodziny lub państwa?. Zdarza się, niestety, że konieczność odebrania napastnikowi możliwości szkodzenia prowadzi czasem do pozbawienia go życia. W takim przypadku spowodowanie śmierci należy przypisać samemu napastnikowi, który naraził się na nią swoim działaniem, także w sytuacji, kiedy nie ponosił moralnej odpowiedzialności ze względu na brak posługiwania się rozumem?.

56.
W tej perspektywie należy też rozpatrywać problem kary śmierci. Zarówno w Kościele, jak i w społeczności cywilnej coraz powszechniej zgłasza się postulat jak najbardziej ograniczonego jej stosowania albo wręcz całkowitego zniesienia. (...) Istotnie, kara wymierzana przez społeczeństwo ma przede wszystkim na celu ?naprawienie nieporządku wywołanego wykroczeniem?.
Jest oczywiste, że aby osiągnąć wszystkie te cele, ?wymiar i jakość kary? powinny być dokładnie rozważone i ocenione, i nie powinny sięgać do najwyższego wymiaru, czyli do odebrania życia przestępcy, poza przypadkami absolutnej konieczności, to znaczy gdy nie ma innych sposobów obrony społeczeństwa. Dzisiaj jednak, dzięki coraz lepszej organizacji instytucji penitencjarnych, takie przypadki są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale.
W każdym razie pozostaje w mocy zasada wskazana przez nowy Katechizm Kościoła Katolickiego: ?Jeśli środki bezkrwawe wystarczają do obrony życia ludzkiego przed napastnikiem i do ochrony porządku publicznego oraz bezpieczeństwa osób, władza powinna stosować te środki, gdyż są bardziej zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności ludzkiej?.


---
Wojciech
 

Szukaj

Polecamy



EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 9,717 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń