Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Rabin w ogniu pytań

Szczególnie mocną stroną tegorocznego Festiwalu Kultury Żydowskiej są wykłady na temat podstawowych zagadnień judaizmu. Rozpoczął je Konstanty Gebert wykładem Święta żydowskie – Świątynie w czasie, a kontynuował rabin Michael Schudrich spotkaniem 101 pytań do rabina.


Do synagogi Kupa Michael Schudrich przybył spóźniony, bo po drodze - jak przystało na rabina - odpowiadał na pytania poszukujących. Zgromadzeni goście skracali sobie czas oczekiwania rozmową. Dla niektórych słuchaczy, wykład na Kazimierzu to kontynuacja spotkań z rabinem, które odbywają się w kręgach biblijnych przy krakowskich parafiach. To kolejny krok w poszukiwaniu zrozumienia Biblii.

101 pytań do rabina miało nawiązywać w swej formule do otwartej dysputy dotyczącej zarówno spraw eschatologicznych jak i „przyziemnych”. Te ostatnie dotyczyły m.in. pracy Michaela Schudricha w Japonii, gdzie przebywał w latach 1983-1989 i wspierał duchowo Żydów pracujących w międzynarodowych korporacjach. Pomagał również Japończykom „szukającym drogi do Boga”. Dla rabina była to zupełnie wyjątkowa sytuacja, ponieważ przyszło mu się spotkać z ludźmi, którzy niemal zupełnie nie znali kultury biblijnej.

Słuchaczom wywodzącym się spoza ścisłego kręgu judaizmu trudno zrozumieć np. wymóg koszerności pokarmów. Podobnie jest z zagadnieniem noszenia przez pobożnych Żydów frędzli przy odzieży, tefilin czy umieszczania na odrzwiach mezuzy. Tymczasem sprawa jest prosta – tłumaczył rabin - frędzle, tefilin i mezuza mają przypominać o Bogu, mają służyć opamiętaniu.

Z dalekiej Japonii temat rozmów powrócił do Polski. Rabin Schudrich przedstawił swoje spostrzeżenia na temat zainteresowania Polaków kulturą żydowską. Prawdziwe zamiłowanie dla kultury i religii żydowskiej Schudrich interpretuje jako „tęsknotę za Żydami, których amputowano narodowi polskiemu”.

Pełnienie przez Schudricha posługi rabina w innych krajach świata i możliwość porównania życia Żydów na różnych kontynentach, sprowokowała do postawienia pytania, czy w Polsce trudno jest być Żydem. Zdaniem rabina wszędzie jest to trudne, ponieważ przede wszystkim wymaga spełniania przykazań. A szczególnie trudne, gdy człowiek stara się być po prostu dobrym.

Również i historia nie ułatwiała bycia Żydem – Holocaust, pogromy, antysemityzm. Ostatnie z wymienionych zjawisk, to zdaniem rabina, nie problem Żydów, ale problem samych antysemitów – to oni mają kłopot ze swoim pojmowaniem „Żyda”. W Polsce smutne jest milczenie ludzi dobrych – zauważył - tych, których antysemityzm boli.

Forum Żydzi-Polacy-Chrześcijanie



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20040701001338306

No trackback comments for this entry.
Rabin w ogniu pytań | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika






Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń