Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Suche Dni Wrześniowe

Na 22., 23. i 25. bm., według tradycyjnego kalendarza liturgicznego, przypadają Suche Dni Wrześniowe. Są to środa, piątek i sobota obchodzone w Kościele zachodnim co kwartał, na początku lata, jesieni i zimy, a od końca VII w. także wiosny, jako dni modlitwy przebłagalnej, dziękczynnej i błagalnej, połączone z postem ścisłym. Należą do najszacowniejszych zwyczajów roku kościelnego i sięgają do najdawniejszej epoki Kościoła rzymskiego - są starsze od Adwentu!.

Obchód Suchych Dni zapoczątkowany został w Rzymie i związany z był dziękczynieniem po zbiorach pszenicy, wina i oliwy - najważniejszych symboli liturgicznych zaczerpniętych z przyrody. Są to również dni pokuty za grzechy minionego kwartału, a ścisły post jest wynagrodzeniem za nieumiarkowane używanie darów Bożych. W VIII wieku Suche Dni wprowadzono w Galii, a w IX w Hiszpanii i reszcie katolickiego świata. Głównym obrzędem były Msze odprawiane w środę, piątek i sobotę. W Rzymie odprawiał je papież w jednej z bazylik zwanej kościołem stacyjnym. We wrześniu była nim bazylika Matki Boskiej Większej (Santa Maria Maggiore).

Treścią pierwotnych tekstów mszalnych, a częściowo także późniejszych, była praca rolnika (papież Leon I pozostawił szereg pięknych kazań na ten czas) z wyjątkiem Suchych Dni zimowych, które nawiązywały do Adwentu. Przy końcu V wieku w Suche Dni Zimowe udzielano Sakramentów kapłaństwa i diakonatu, a od XII w. również święceń niższych (ostiariat, lektorat, egzorcystat, akolitat i subdiakonat). Ścisłe terminy Suchych Dni określił w 1078 r. Ojciec Święty Grzegorz VII wyznaczając ich obchód po pierwszej niedzieli Wielkiego Postu, Zesłaniu Ducha Św., Podwyższeniu Krzyża Św. (14.09) i po dniu Św. Łucji (13.12). W tym roku wyjątkowo Suche Dni Wrześniowe przypadają o tydzień później, bowiem środa po 14 września była jednocześnie – cieszącym się przywilejem pierwszeństwa - świętem Matki Boskiej Bolesnej.

Po Soborze Watykańskim II uzależniono datę i sposób obchodu od decyzji poszczególnych ordynariuszy, co nieuchronnie sprawiło, że ten prastary i powszechny zwyczaj praktycznie zniknął z obrzędowości katolickiej. Zachował się, lub odrodził jedynie tam, gdzie wspólnoty katolickie posługują się Mszałem św. Piusa V (tzw. trydenckim) i przypisanym do niego tradycyjnym kalendarzem liturgicznym oraz w diecezjach, w których konsekwentnie trzymano się starodawnych form i terminów.



Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20040921160748522

Here's what others have to say about 'Suche Dni Wrześniowe':

kortingcode from kortingcode
De kortingscode site met alle kortingscodes van nederland [read more]
Tracked on pią, 10 sie 2012, 21:55:56

Suche Dni Wrześniowe | 2 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Suche Dni Wrześniowe-kiedy obchodzić?
horseradish śro, 22 wrz 2004, 21:04:14

Szanowny Panie Janie,

Z wielkim zainteresowaniem czytam Pana artykuły o obchodach liturgicznych związanych z klasyczną tradycją rzymską. Muszę jednak zauważyć, że termin tegorocznych obchodów Suchych dni wrześniowych nie jest spowodowany zbieżnością święta Siedmiu Boleści NMP z środą po święcie Podwyższenia Krzyża św.

Trudno tu robić wielki wykład o historii kształtowania się obchodów suchych dni i terminów ich obchodzenia. Słusznie pisze Pan, że ostatecznie zostały one określone za pontyfikatu wielkiego Hildebranda, św. Grzegorza VII. Dni obchodów określała krótka, łacińska formuła: „Post Luciam, Cineres, post sanctum Pneuma Crucemque Tempora dat quattuor - feria quarta sequens”, tj. „Suche dni następują po św. Łucji (13 XII), po Środzie Popielcowej, po Zesłaniu Ducha Św. i  po Podwyższeniu Krzyża (14 IX)”. I istotnie tak obchodzono przez stulecia. Jednakowoż, jak Pan zapewne wie, bł. Jan XXIII wprowadził szereg zmian do rubryk i kalendarza rzymskiego. Punktem odniesienia dla Suchych dni stały się niedziele, co nie zmieniło ich terminu w czasie Adwentu i Wielkiego Postu, ale określenie, że Suche dni wrześniowe następują po 3 niedzieli tegoż miesiąca, zmieniało termin ich obchodu w tych latach, w których 14 września przypada na niedziele, poniedziałek lub wtorek

Warto zwrócić uwagę, że w związku z tym wspólnoty sedewakantystyczne obchodziły w tym roku Suche dni 15, 17 i 18 bm.

Proszę sprawdzić np. : http://www.traditio.com/calendar/cal0409.htm

Warto też przyjrzeć się kalendarzom dla roku 2003, kiedy to święto Podwyższenia Krzyża św. przypadało w niedzielę:

sedewakantystycznemu http://www.traditio.com/calendar/cal0309.htm .,

i instytutu o uregulowanej sytuacji kanonicznej (Instytut Chrystusa Króla Najwyższego Kapłana) http://www.icrsp.com/Calendriers/Calendriers.htm

Fakt, że krótko po zmianie rubryk klasycznego Mszału, powszechnie obowiązującym stał się Mszał Pawła VI spowodował,  że co do terminu obchodu Suchych dni wrześniowych powstało pewne zamieszanie, w Polsce dodatkowo umocnione przez nieścisłe informacje w Mszaliku tynieckim z 1963. Swoistą ironią są fakty ustalone przez mnie w czasie internetowych poszukiwań nad rozwiązaniem problemu. Oto znalazłem m. in. strony z tekstami ogłoszeń duszpasterskich z dwu amerykańskich parafii, stosujących nowy Mszał, gdzie proboszczowie przypominają swoim parafianom, że jakkolwiek nie obchodzi się już tych dni liturgicznie jednak 15, 17 i 18 (sic!) września br. są Suchymi dniami i że powinni wtedy podjąć post.

Pozdrawiam

 

 

---
Piotr

 

Szukaj

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 10,567 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń