Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Hip-hop uświęcony

Przez lata hip-hop postrzegany był jako jeden z agresywnych, materialistycznych i mizoginistycznych przejawów współczesnej kultury miejskiej. Ten wywodzący się ze Stanów Zjednoczonych gatunek ma już swoje liczne odmiany, jednak tego lata w ojczyźnie hip-hopu zadźwięczały nuty nowego trendu, nazwanego w Stanach „holy hip-hopem”.



Chodzi o muzykę z nutą chrześcijańsko-religijną. Z pozoru nic nowego – do czynienia z tym trendem już mieliśmy, choćby w przypadku rocka. Religijny hip-hop na tak dużą skalę, to jednak zupełna nowość. Wprawdzie próby rapowania o Bogu podjęto już w końcu lat 80., jednak ten rodzaj muzyki nie został uznany. Najwidoczniej fani hip-hopu potrzebowali agresywnych rymów i gwałtownych uderzeń.

Sytuacja się zmieniła. Niektórzy przypisują to popularności „Pasji” Mela Gibsona. Jednakże sukces filmu nie tyle przyczynił się do wzbudzenia zapotrzebowania na nowe, duchowe doznania, co uświadomił potrzebę narodzenia się nowego nurtu. Wydarzenie to pokazało nam, że świat jest gotowy do zmian, a ludzie ich oczekują.

Tego lata kilku uznanych w USA raperów wydało zupełnie nietypowe płyty. Różniły się one od dotychczasowych tym, że wydane zostały w zupełnie odmiennym nurcie. Zdobywca wielu platynowych płyt raper Kayne West wydał będący już hitem album pt. „Jesus Walks”. W tym roku nastąpiła też reaktywacja weterana amerykańskiej sceny hip-hopowej, Mase’a, który w 1999 roku porzucił karierę muzyczną i został pastorem. Wrócił – ale pod inną, uduchowioną postacią wychwalając miłosierdzie Boże. Inny znany solista R. Kelly także wydał album w tonie religijnym. Przez ostatnie pół roku chrześcijański etos wypełnia więc radiowe i telewizyjne fale hip-hopem. Muzyka brzmiąca Jezusem jest na topie.

Jednak elementy religii były obecne już wcześniej, w twórczości wielu mniej znanych wykonawców. Raperzy ci wciąż liczą na uznanie, które być może wkrótce przyjdzie. Jednym z nich jest dwudziestopięcioletni Lewis Brown, raper z Denver, dla wtajemniczonych – Proxy. Poprzez swoją działalność na arenie hip-hopu chce przede wszystkim opowiadać o Bogu.

Pierwsze próby krzewienia wiary za pomocą tego gatunku muzycznego podjęte zostały na przełomie lat 80. i 90. Formacje takie jak SFC, Dynamic Twins i Stephen Wiley tworzyły hip-hop z przesłaniem religijnym. Jednak popularności wielkiej prekursorzy nie zdobyli. Lata 90. to Cross Movement, Grits i Gospel Gangstaz. Grupy te wniosły odrobinę świeżości do „holy hip-hopu”. Obecnie front rośnie w siłę. Coraz więcej młodych wykonawców czerpie inspirację z chrześcijaństwa. Jest duża szansa, że kilku z nich się przebije. W osiągnięciu sukcesu ma im pomóc działalność starszych kolegów.

West, Mase i reszta mogą otworzyć drogę do sławy pomniejszym gwiazdom holy hip-hopu. Ale zachętą do działalności w tym kierunku mogą być także sukcesy P.O.D., czy Evanescence zespołów reprezentujących inny gatunek muzyczny.

Josh Niemyjski kierownik jednej z wytwórni hip-hopowych, która promuje religijnych wykonawców negatywnie ocenia osiągnięcia Kayna. Twierdzi, że jego twórczość ma charakter czysto komercyjny: „Kayne sprzedał po prostu więcej płyt. Całkowicie nie zgadzam się ze sposobem, w jaki niektórzy odbierają jego muzykę. Jesus Walks to tak jakby ktoś poszedł w niedzielę do kościoła, a już w środę kręcił filmy porno. Zbyt dużo w niej sprzeczności. To nie podchodzi pod ideę holy hip-hopu”- uważa.

Innego zdania jest Sherice Sudds, wydawca hip-hopowego magazynu Feed:
„To co prezentuje Kayne jest rzeczywistością, nie możemy tego negować. To, że śpiewa o sprzecznościach w nim tkwiących nie musi oznaczać, że chrześcijanie tworzący w tym nurcie nie mają ich wcale. Do tej pory mielismy do czynienia z utworami nawiązującymi do problemów społecznych, polityki, mamy też hip-hop gangsterski. Teraz przyszła kolej na coś nowego, na pozytywną dawkę hip-hopu religijnego. Mam głęboką nadzieję, że zainteresowanie tą muzyką okaże się trwałe”- dodaje.

Oto kilka nazw formacji wraz z tytułami ich najbardziej znanych płyt:
Gospel Gangstaz, „Exodus”
Grits, „Dichotomy A”
Cross Movement, “Holy Culture”
Procussions, “As Iron Sharpens Iron”



Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20041014155411384

Here's what others have to say about 'Hip-hop uświęcony':

alle kortingcodes from alle kortingscodes
Shoppen met extra korting door deze kortingscodes! [read more]
Tracked on sob, 21 wrz 2013, 22:46:52

Hip-hop uświęcony | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 10,655 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń