Ekspres polarny - bożonarodzeniowa podróż na Biegun Północny

śro, 27 paź 2004, 22:16:53

Autor: Gabriela Król

"Ekspres polarny" (Polar Express) to nowy film Roberta Zemeckisa, reżysera takich hitów jak "Forrest Gump", czy "Powrót do przyszłości". Ciepły, obraz opowiada historię chłopca, który w poszukiwaniu nadziei odbywa magiczną podróż na zimny, odległy Biegun Północny. Familijna propozycja na Boże Narodzenie.

Film zrealizowano na podstawie popularnej w Stanach Zjednoczonych książeczki dla dzieci autorstwa Chrisa Van Allsburga. Opowiadanie napisane w 1985 roku szybko zdobyło popularność stając się częścią bożonarodzeniowej tradycji w tym kraju. Nic więc dziwnego, że mająca niespełna 20 lat opowieść zasłużyła na ekranizację, i to w wykonaniu uznanego reżysera i zdobywcy Oscara Roberta Zemeckisa. Ta klasyczna historia urzekła reżysera na tyle, że stworzył on niezwykły film przypominający prawdziwe znaczenie świąt Bożego Narodzenia.

Ekspres polarny to magiczna opowieść o chłopcu, który nie chce przestać wierzyć w istnienie Świętego Mikołaja, choć koledzy usiłują przekonać go, że Św. Mikołaj jest tylko mitem wymyślonym specjalnie dla małych dzieci. W święta Bożego Narodzenia wyrusza on w niezwykłą podróż pociągiem na Biegun Północny, gdzie ma nadzieję na odkrycie prawdy.

W 2001 roku ta uwielbiana przez amerykańskie dzieci powiastka o chłopcu zaczynającym wątpić w istnienie Św. Mikołaja przyciągnęła uwagę znanego amerykańskiego aktora Toma Hanksa (będącego ojcem czworga dzieci). Aktor już wcześniej wielokrotnie pracował z Zemeckisem – spotkali się między innymi na planie Forresta Gumpa i Cast Away. Hanks zainteresował książeczką kolegę-reżysera i tak zaczęła się wspólna ich podróż, która doprowadziła ten duet aż na Biegun Północny.

- „To opowieść, z którą każdy może się identyfikować” – mówi reżyser – w dzieciństwie jak i w życiu dorosłym zapewne wielu z nas przeszło przez etap kwestionowania wiary.”
Przewijający się w Polarnym ekspresie temat zachęca widownię do uwierzenia w to, co niewidoczne; twórcy filmu wykorzystują dziecięce sposób pojmowania wiary do przekazania głębokich treści.

Ciekawostką jest to, że dystrybucją filmu w Stanach zajmie się Motive Entertainment, ta sama firma, która czuwała nad kampanią marketingową Pasji Mela Gibsona. Jej przedstawiciel, Paul Lauer przyznaje, że po raz kolejny będzie miał okazję uczestniczyć w promowaniu niezwykle inspirującego dzieła. 

- „Czasem udaje się zrobić film, oferujący widzom wiele. Opowieść przepełniona jest pozytywnym motywami dobroci, hojności, poświęcenia i mnóstwem innych pozytywnych wartości. Wiele scen z filmu może posłużyć jako przypowieści obrazujące nauki bliblijne. Film z pewnością podkreśli i przypomni prawdziwe znaczenie świąt” – twierdzi Lauer.
 
Premiera filmu w Stanach Zjednoczonych nastąpi 10 listopada, widzowie w Polsce będą mogli oglądać go od 3 grudnia.

ANS

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20041027221653288