Kontrowersyjny spot zablokowany

sob, 4 gru 2004, 01:38:01

Autor: Joanna Gacka

Spot reklamowy Zjednoczonego Kościoła Chrystusa (UCC) nie został przyjęty do emisji przez dwie z największych amerykańskich stacji telewizyjnych - CBS i NBC. Powodem podanym przez dyrekcje stacji jest "zbytnia kntrowersyjność" przekazu, w którym do kościoła zapraszani są wszyscy - bez wzgledu na wiek, płeć, kolor skóry, wykształcenie, stan majątkowy czy orientację seksualną. Właśnie ta ostatnia spowodowała, że stacje odmówiły wyświetlenia spotu.

To już kolejna odsłona kampanii pod hasłem "Bóg ciągle przemawia! Nigdy nie stawiaj kropki, tam gdzie Bóg postawił przecinek". 30 sekundowy spot UCC pokazuje wielu różnych ludzi wchodzących do kościoła i przyjmowanych tam z radością. Jest częścią rozpoczętej 1 grudnia kampanii wizerunkowej kościoła. Liczący obecnie 1,3 miliona członków kościół stracił w ciągu ostatnich 15 lat niemal 1/4 wiernych. Od marca w multimedialnych przekazach UCC pokazuje, że jest otwarty na wszystkich którzy chcą się do niego przyłączyć.

Reklama została zaakceptowana i wyemitowana w wielu stacjach telewizyjnych, właczając w to telewizje familijne. Jednakże CBS i NBC odmówiły okazania spotu.

"Reklama nawiązuje do wykluczania par homoseksualnych i innych mniejszości a w sytuacji w której rozpatruje się kwestię poprawki do Konstytucji okreslającej małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, nie możemy wyemitować w naszej sieci spotu, który stawia nas po jednej ze stron w dyskusji tak wielkiej wagi" - wyjaśnia w liście do UCC przedstawiciel CBS.

"Opublikowanie spotu złamałoby naszą wieloletnią zasadę, w myśl której nie przyjmujemy reklam dotyczących tematów budzących publiczne kontrowersje" - podkreśla NBC.

Przedstawiciele kościoła są zaskoczeni decyzją sieci telewizyjnych, tym bardziej że według nich spot nie pokazuje żadnej pary jednoznacznie gejowskiej czy lesbijskiej, a problem odrzucenia jednopłciowych związków jest w nim zarysowany "bardzo subtelnie".

Odmowa emisji spotu wywołała już reakcje w amerykańskich kościołach. Wczoraj, w specjalnym oświadczeniu Amerykańska Eada Kościołów napisała: "Komercyjni nadawcy nie mają żadnych problemów z emisją przekazów wypełnionych podtekstami seksualnymi, promowaniem chciwości, przemocą i pochwałą niszczenia osobowości. Za to przesłanie otwarości i wychodzenia na przeciw, przesłanie które mówi jedynie 'drzwi kościoła są otwarte dla wszystkich' okazało się dla nich zbyt kontrowersyjne."

Inne zdanie na ten temat mają kościoły ewangelikalne, których w pewnym sensie dotyka przesłanie reklamy, mówiącej "Jesteśmy jedynymi, którzy Cię akceptują." i wskazujacej, że w innych kościołach człowiek spotyka się z odrzuceniem (nie tylko ze względu na orientację seksualną ale tez na kolor skóry). Ewangelikalni podkreślają, że nie jest prawdą iż komukolwiek bronią dostępu do Boga, a kosztowna kampania reklamowa UCC właśnie to sugeruje.

"Kościoły ewangelikalne również pragną by przychodzili do nich wszyscy - bez wzgledu na wiek, płeć, kolor skóry, wykształcenie, stan majątkowy czy orientację seksualną. Podobnie jak Jezus akceptują wszystkich. I podobnie jak Jezus wychodzą na przeciw ludzkim potrzebom, które nader często zawierają pragnienie usłyszenia Jezusowego polecenia 'Idź i nie grzesz więcej' - i po tym poleceniu jest właśnie kropka, a nie przecinek."  - czytamy w komentarzu Christianity Today.

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20041204013801662