Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej

Ogólnochrześcijański dogmat o Trójcy Świętej można sterścić w następujący sposób: ISTNIEJE JEDEN BÓG W TRZECH OSOBACH - OJCA, SYNA I DUCHA ŚWIĘTEGO. Kto uważa się za chrześcijanina, a tego dogmatu nie uznaje jest nazywany 'antytrynitarzem'. Do antytrynitarzy należeli w starożytności arianie, a obecnie miedzy innymi bracia polscy, remonstranci polscy, unitarianie i świadkowie Jehowy. Wszyscy oni twierdzą, że Biblia nic nie mówi o Trójcy Świętej, w związku z czym 'trynitarze' (czyli chrześcijanie ortodoksyjni) są chrześcijaninami tylko z nazwy, bo tak naprawdę wierzą w trzech bogów. Poniższy tekst ma zamiar wykazać, że to właśnie antytrynitarze są chrześcijanami z nazwy - a tak naprawdę w ogóle nie są chrześcijanami lecz tworzą odrębną religię.

Prawdą jest - co twierdzą antytrynitarze - że w Biblii nie ma słowa 'Trójca'. Termin ten, pochodzący z języka greckiego, został użyty przez starożytny Kościół w celu opiania istoty Boga już po zakończeniu spisywania Nowego Testamentu. Jest to termin jak gdyby techniczny, utworzony w celu oddania jednym - w miarę dokładnym słowem - nauki o wewęntrznym życiu Boga, przewijającej sie w Piśmie Świętym od jego pierwszej do ostatniej ksiegi.

Na początku trzeba swierdzić kardynalną prawdę biblijną o tym, że Bóg jest jeden: " Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan JEDYNIE!" (Pwt 6,4). Możliwe jest też tłumaczenie końcówki wersetu jako: "Pan jest JEDEN". Od tej niepodważalnej prawdy trzeba teraz przejść do równie niepodważalnej prawdy, że Bóg jest Wieloma: "Potem rzekł Bóg: UCZYŃMY człowieka na obraz NASZ, podobnego do NAS (...)" (Rdz 1,26), oraz: "I rzekł Pan Bóg: Oto człowiek stał się taki jak MY (...)"
(Rdz 3,22) i: "(...)I rzekł Pan:(...)Przeto ZSTĄPMY tam (...)" (Rdz 11,6.7) oraz: " Potemem słyszał głos Pana mówiącego: Kogoż poślę? A kto NAM pójdzie? (...)" (Iz 6,8; Biblia Gdańska). Pozatym Stary Testament mówiąc o Bogu używa przeważnie hebrajskiego słowa 'Elohim' znaczącego dokładnie 'Bogowie'. W odniesieniu do Boga używane jest także słowo 'echad' znaczące jedność różnorodną. Świadomi tego byli Żydzi żyjący przed narodzeniem Jezusa Chrystusa. Dopiero gdy powstał Kościół i zaczął akcentować dogmat o Trójcy, Żydzi - przede wszystkim w celu zachowania własnej tożsamości i odrębności od tej "nowej judaistycznej sekty" zaczęli w odniesieniu do Boga używać słowa 'jachad', oznaczającego jedność monolityczną.

Zgodnie z egzegetyczną tezą, mówiącą o tym, że Stary Testament jest ukryty w Nowym - Nowy Testament odkrywa: Bóg jest nie tylko Wieloma, ale jest dokładnie Trzema: "Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię OJCA i SYNA, i DUCHA ŚWĘTEGO" (Mt 28, 19) oraz: "Łaska PANA JEZUSA CHRYSTUSA i miłość BOGA, i społeczność DUCHA ŚWIĘTEGO niech będzie z wami wszystkimi" (2 Kor 13,13) i: "(...) jeden DUCH, (...)jeden PAN,(...)jeden BÓG i OJCIEC (...)" (Ef 4, 4-6)oraz: "(...) DUCH ten sam (...)PAN ten sam (...)ten sam BÓG (...)" (1 Kor 12,4-6). W tejże Trójcy nikt nie jest większy ani mniejszy, starszy ani młodszy, bo: "JA i OJCIEC jedno JESTEŚMY" (J 30,10).

"Na co potrzeba nam jeszcze świadków? Wszak słyszeliście (...)" (Mk 14, 63.64), że antytrynitarze są w wielkim błędzie. Nie dlatego mówię, że są w błedzie, aby ich pogrążyć, ale dlatego, aby wzbudzić w Was współczucie dla nich. Współczucie, które rodzi dobre owoce w postaci ewangelizacji. Jak bowiem mogą być zbawieni przez Jezusa, który nie jest Bogiem-Człowiekiem lecz tylko aniołem? Albo w jaki sposób może odrodzić ich Duch Święty będąc bezoosobową siłą?

Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu, jak było na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen.

/P.s. Dla zaineresowanych polecam znakomitą i niewielką książeczkę Stuarta Olyott'a: W Trójcy Jedyny/

Nazwisko autora znane redakcji

Na zdj. miniatura obrazu "The Trinity" Dannego Hahlbolma



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/2005051217332181

No trackback comments for this entry.
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej | 20 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej
montsegur pią, 13 maj 2005, 03:43:19

Alez nie twierdzimy, ze nie ma "biblijnych podstaw" dogmatu o Trojcy Swietej. Natomiast raczej juz to, ze rownie biblijne jest nieuznawanie tego dogmatu. Ot i tyle.

Natomiast stanowczo jestem przeciwny insynuacjom, ze "antytrynitarze" nie sa chrzescijanami. To tak, jakby posunac sie wobec "trynitarzy" do rownie "delikatnej" oraz "braterskiej" sugestii, ze to oni nimi nie sa. "Antytrynitarze" stanowia osobne wyznania (koscioly, sekty**) w chrzescijanstwie, natomiast nie sa poza chrzescijanstwem. Kiedy to Pomazaniec stwierdzil, ze "antytrynitarze" nie maja z nim niczego wspolnego?

 

Cheers!!!

 

 
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej
Izrael pią, 13 maj 2005, 08:19:21

Uznaję Trójcę Świętą, natomiast sceptycznie podchodzę do tego, jakoby Jezus Chrystus jest Bogiem - Człowiekiem. Człowiekiem był (również Synem Bożym), będąc na Ziemi, gdzie jako człowiek osiągnął pęłnię doskonałości. Wstępując do Nieba znów stał się równym Bogu, NIE BĘDĄC JUŻ CZŁOWIEKIEM. IMO słusznie jest mówić, że był, a nie jest człowiekiem.

Pozdr.

---
Nienawidzę buty i pychy, złych postępków oraz przewrotnej mowy.

 
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej
dawid1976 pią, 13 maj 2005, 13:53:00

Izrael,

dotycząc Trójcy Św. two właśnie Jezusa relacja Bóg-Człowiek jest najwspanialsza rzecz :-) W pewnym sensie Bóg stał się człowiekiem od pewnego momentu. Przecież Bogiem zawasze był, ale człowiekiem również teraz jest, mimo że dopiero do 2000 lat!!!!

Bóg wcielił się w człowieka, i od tego momenu stał sie DOSKONAŁYM pośrednikiem między Człowiekem a Bogiem,

Jezus jest okreśłony jako drugi Adam (Rzymian), a więc doskonały Adam przez którego mamy ponownie dojście do życia wiecznego.

Po zmartwychstaniu Jezus nadal nośił blizny po krzyżu, a Aniołowie po niebowzieńciu powiedzieli że w dokłądnie w ten sam sposób Jezus powróci. Ja nie sądze że Jezus przestał byc człowiekiem. Wręcz przeciwnie,  

W Apokalypsie w Niebie mówi się na niego baranek który jest godny otworazyć ostatnie pieczęcia.

Myśle że na wieki w wieki zostanie zapamiętane co Jezus uczynił, i z tym pozostanie Jego człowieczeńswto które dobrowolnie nabrał na siebie jako Bóg (Efezjan)

Remigiusz,

dzięki za wyjaśienie Koptyków :-) W mojej książce pisze tylko o schizmie :-)

Pozdrawiam

Dawid 

 

 
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej
peset pon, 16 maj 2005, 19:52:12

Alez nie twierdzimy, ze nie ma "biblijnych podstaw" dogmatu o Trojcy Swietej. Natomiast raczej juz to, ze rownie biblijne jest nieuznawanie tego dogmatu. Ot i tyle.

To by znaczyło, że Biblia nie jest jednoznaczna i że można ją rozumieć jak się chce. Jeśli tak, to nie ma sensu wogóle się nią zajmować.

Kiedy to Pomazaniec stwierdzil, ze "antytrynitarze" nie maja z nim niczego wspolnego?

Na przykład, gdy powiedział :"...,aby wszyscy oddawali cześć Synowi, tak jak oddają cześć Ojcu. Kto nie oddaje czci Synowi, nie oddaje czci Ojcu, który Go posłał" (Jan 5; 23). Wyraźnie zażądał, by oddawano Mu taką cześć jak Ojcu i stwierdził, że kto tego nie robi nie oddaje wogóle czci Bogu.

---
peset

 
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej
Natalia Róża wto, 17 maj 2005, 23:36:02

Pozostawmy Bogu decyzję o tym, kto będzie zbawiony. Myślę, że tajemnica Boga, jego natury, Osoby Syna Człowieczego, istota Ducha Świętego i tak nas przerasta. Pax między chrześcijany, i trynitarzy i antytrynitarzy. Chrześcijaninem jest ten, kto ma Boga w sercu i spełnia Jego wolę.

A co w sercu mamy?

---
Nat

 
Biblijne podstawy dogmatu o Trójcy Świętej
heinrichboll pią, 10 lut 2006, 22:49:25

A ja mam powazne watpliwosci natury etycznej, co do sposobu argumentacji, zaprezentowanego przez Remigiusza. Stosuje on te sama przeslanke do Kosciola (katolickiego) i do religii Zydow, ale wyciaga z niej odwrotne wnioski w obu wypadkach. Przeslanka brzmi: wprowadzenie pewnych terminow teologicznych z opoznieniem w stosunku do uksztaltowania sie kanonu pism swietych dla danej religii, to juz nie to samo, co pojawienie sie takiej interpretacji teologicznej rownolegle z tymi pismami. I teraz pozytywny wniosek w stosunku do katolicyzmu i  terminu „Trojca”: taka sytuacja to „oddanie jednym - w miarę dokładnym słowem - nauki o wewęntrznym życiu Boga, przewijającej sie w Piśmie Świętym od jego pierwszej do ostatniej ksiegi”. A w nastepnym akapicie negatywny wniosek co do Zydow i terminu „jachad” -  taka sytuacja to tylko „proba zachowania wlasnej tozsamosci i odrebnosci” od chrzescijanstwa. Jednym slowem to pierwsze jest cacy, a drugie bebe. A dlaczego nie na odwrot???

---
heinrichboll@poczta.onet.pl

 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń