Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Europa Dialogu - VI Zjazd Gnieźnieński (cz. I)

W dniach od 16 do 18 września bieżącego roku odbędzie się szósty już „Zjazd Gnieźnieński” – międzynarodowe spotkanie przedstawicieli ruchów i stowarzyszeń chrześcijańskich reprezentujących różne Kościoły. Hasłem tegorocznego spotkania jest „Europa Dialogu”. Wezmą w nim udział także przedstawiciele dwóch wielkich religii niechrześcijańskich – obecnych zarówno w Europie, jak i w Polsce: islamu i judaizmu. W Zjeździe uczestniczyć będą także znamienici przedstawiciele Kościołów chrześcijańskich, jak również politycy z pierwszych stron gazet.

Z historii Zjazdów

Organizowane od 2000 roku „Zjazdy Gnieźnieńskie” nawiązują do dwóch wielkich, historycznych wydarzeń, do których doszło w Gnieźnie. Pierwszy to znany z kart książek i podręczników Zjazd Gnieźnieński roku 1000, bardziej poprawnie określany także jako Synod Gnieźnieński. Było to spotkanie księcia Bolesława Chrobrego, kardynałów z legatem papieskim włącznie, oraz cesarza Ottona III, który nie tylko przybył z pielgrzymką do grobu swego przyjaciela, św. Wojciecha, ale wizyta ta miała także swój wymiar polityczny. Nakładając własny diadem na głowę księcia Bolesława i darując mu włócznię św. Maurycego uznał go za władcę równego innym w Europie. Uważa się to dziś za symboliczne przyjęcie Polski do rodziny krajów Europejskich.

W 1997 roku przypadło tysiąclecie męczeńskiej śmierci św. Wojciecha – czczonego w Kościele katolickim jako patron Gniezna i Polski. Z tej okazji do jego grobu przybył papież Jan Paweł II, który 3 czerwca na stokach Wzgórza Lecha odprawił uroczystą Mszę św. Millennium stało się też okazją do spotkania polityków, którego inicjatorem był metropolita gnieźnieński, arcybiskup Henryk Józef Muszyński. Uroczystościach wzięło udział między innymi siedmiu prezydentów państw Europy środkowo – wschodniej: Czach – Vaclav Havel, Niemiec – Roman Herzog, Węgier – Arpad Göncz, Słowacji – Michal Kovacz, Litwy – Algirdas Brazauskas, Ukrainy – Leonid Kuczma i Polski – Aleksander Kwaśniewski. „Nie będzie jedności Europy, dopóki nie będzie ona wspólnotą ducha” – powiedział wówczas papież, podkreślając również, że „nie można pozostawić żadnego kraju, nawet słabszego, poza obrębem wspólnot, które obecnie powstają w Europie.” Wydarzenie to zostało w mediach, nieoficjalnie, określone jako II Zjazd Gnieźnieński.

Kolejne takie spotkanie odbyło się w Gnieźnie 12 marca 2000 roku, kiedy to z okazji Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa w katedrze, u grobu św. Wojciecha, odbyło się najpierw nabożeństwo ekumeniczne, połączone z wzajemnym wyznaniem win trzech tradycji chrześcijańskich – katolicyzmu (w osobie kard. Józefa Glempa), prawosławia (abp Sawy) i protestantyzmu (bp Jana Szarka z Kościoła ewangelicko – augsburskiego) – a następnie spotkanie prezydentów pięciu państw europejskich: Litwy – Valdasa Adamkusa, Niemiec – Johannesa Rau, Słowacji – Rudolfa Schustera, Węgier – Arpada Göncza i Polski – Aleksandra Kwaśniewskiego. Uroczystościom przewodniczył legat papieski, kard. Angelo Sodano. Kardynał oświadczył wówczas, że jeśli nowy, wspólny Dom Europejski, ma być trwały to potrzebuje solidnego fundamentu. Fundamentem tym natomiast – co podkreślił – który dawał oparcie Europie i światu w ciągu minionych dwóch tysięcy lat, jest Jezus Chrystus i Jego Ewangelia. W uroczystościach tych uczestniczyła także młodzież z całej Europy, zaproszona dno Gniezna przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Archidiecezji Gnieźnieńskiej, która opracowała rezolucję – apelując, by przedsięwzięto wszelkie wysiłki wspierające dalszą integrację krajów i narodów Europy. Tekst rezolucji został uroczyście przekazany Prezydentom po zakończeniu uroczystości ekumenicznych.

IV Zjazd Gnieźnieński odbył się w dniach 15 i 16 marca 2003 roku, z inicjatywy Forum Świętego Wojciecha. Forum powstało w roku 2002 z inicjatywy kilkunastu polskich ruchów i stowarzyszeń katolickich, by stworzyć płaszczyzny debaty na temat chrześcijańskiej odpowiedzialności w jednoczącej się Europie. Zjazdowi, w którym uczestniczyło około 600 osób z całej Polski, przyświecało hasło: „Qvo vadis, Europo?” – „Dokąd zmierzasz, Europo?” Zastanawiano się wówczas nad obecnością Polski w Unii Europejskiej – czy jest zagrożeniem, czy szansą ewangelizacji.

Kolejny Zjazd Gnieźnieński odbył się w dniach od 12 do 14 marca 2004 roku. Po raz pierwszy miał on wymiar ekumeniczny i międzynarodowy. Hasło, które mu przyświecało – „Europa Ducha” – zaczerpnięte zostało bezpośrednio z papieskiej homilii wygłoszonej w Gnieźnie 3 czerwca 1997 roku. Chciano ukazać, że Europa nie jest wcale „duchową pustynią”, jak mogłoby się zdawać, lecz miejscem wciąż żywej inspiracji duchowej. Gośćmi Zjazdu byli między innymi: Chiara Lubich – założycielka Ruchu „Foccolare”, o. Laurent Fabre – założyciel Wspólnoty „Chemin Neuf”, o. Marie-Dominique Philippe – założyciel Wspólnoty św. Jana, prof. Andrea Riccardi – założyciel Wspólnoty św. Idziego, przedstawiciele prawosławnej Wspólnoty „Hosanna” z Moskwy oraz ekumenicznej Wspólnoty z Taizé. Spotkanie zaszczycili swoją obecnością znani politycy, z Prezydentem RP, Aleksandrem Kwaśniewskim, na czele. W ramach Zjazdu odbyło się ekumeniczne nabożeństwo Drogi Krzyżowej, której przewodzili duchowni ośmiu Kościołów: prawosławnego, ewangelicko-augsburskiego, ewangelicko-metodystycznego, ewangelicko - reformowanego (kalwińskiego), polsko - katolickiego, starokatolickiego mariawitów, chrześcijan – baptystów i wreszcie katolickiego.

Zjazdy wpisały się już na stałe w kalendarz wydarzeń odbywających się w Gnieźnie cyklicznie. Mając rangę międzynarodową przydają jeszcze splendoru Grodowi Lecha. Gniezno jest miejscem bardzo szczególnym, by właśnie tu mówić o Zjednoczonej Europie i dialogu. Św. Wojciech bowiem był, jak już się rzekło, bliskim przyjacielem Ottona III i najbliższym jego współpracownikiem. Tymczasem właśnie Otton III, jak się dziś przyjmuje, jako pierwszy myślał o zjednoczonej „Europie narodów”. W tej idei św. Wojciech go niewątpliwie aktywnie wspierał.

Europa niczym pustynia spragniona wody, albo o potrzebie dialogu

Nie może być jedności europejskiej bez dialogi. Nie może być zrozumienia pomiędzy ludźmi różnych kultur bez dialogu. Nie może być też przebaczenia bez dialogu. Chcąc budować wspólny, kontynentalny dom nade wszystko potrzebujemy więc dialogu. Dialogu politycznego, społecznego, kulturalnego i tego najprostszego – dialogu pomiędzy ludźmi, umożliwiającego porozumienie. Stąd właśnie idea, by dialogowi poświęcić w całości niemal kolejny Zjazd Gnieźnieński. Odbędzie się on w dniach 14 – 16 września br. Zgromadzi około 800 reprezentantów z blisko 250 ruchów i stowarzyszeń chrześcijańskich, a także przedstawicieli religii żydowskiej i muzułmańskiej. Do udziału w nim zaproszono, prócz Polaków, Austriaków, Belgów, Białorusinów, Brytyjczyków, Czechów, Estończyków, Francuzów, Holendrów, Hiszpanów, Litwinów, Łotyszy, Niemców, Rosjan, Rumunów, Słowaków, Ukraińców, Węgrów i Włochów.

Organizatorom zależy, aby nie był on zamknięty wyłącznie w obrębie krajów obecnej Unii Europejskiej, lecz aby był też ważnym pomostem na Wschód, ułatwiającym dialog z chrześcijańskimi elitami tych krajów  – czytamy na stronie internetowej Forum Świętego Wojciecha (www.euroforum.pl). – Zjazd ma się przyczynić do kształtowania wśród liderów organizacji chrześcijańskich w Europie aktywnej postawy ewangelizacyjnej, jednocześnie otwartej na problematykę europejską i dialog ekumeniczny oraz międzyreligijny. Sprzyjać ma także wyraźniejszemu niż dotąd otwarciu środowisk chrześcijańskich na potrzebę dialogu ze współczesną kulturą oraz realizowanie swej odpowiedzialności na niwie społecznej i politycznej. W swoim przesłaniu publicznym Zjazd ma być jednym z najważniejszych wydarzeń w sferze dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego w Europie. Ma ukazywać odpowiedzialność chrześcijan za oblicze ideowe dzisiejszej Europy, jak również ukazywać rolę chrześcijaństwa jako ważnego czynnika w procesie integracji kontynentu.

Czytamy tam również: „Dialog – który w nauczaniu Soboru Watykańskiego II został ujęty jako niezbędny warunek obecności Kościoła we współczesnym świecie – wymaga nie tylko apostolskiej gorliwości, ale także komperencji oraz szacunku dla drugiej strony– Dlatego kolejny Zjazd Gnieźnieński został pomyślany jako ‘szkoła dialogu’ dla szeroko pojętych środowisk laikatu z wielu krajów Europy, w pierwszym rzędzie środkowej i wschodniej. (...) Chodzi o wypracowanie takiego modelu dialogu, który nie polegałby na zatracie własnej tożsamości, lecz na wzajemnym spotkaniu w prawdzie. Europa, niczym pustynia spragniona wody, potrzebuje dziś świadectwa prawdy niosącej nadzieję.”

Jak prowadzić dialog? Jak szanować innych i jednocześnie być wiernym własnej tradycji? Są to kluczowe pytania, przed jakimi staną uczestnicy Zjazdu. Wykłady i prelekcje zostaną uzupełnione bezpośrednimi świadectwami osób zaangażowanych w szeroko pojęty dialog na różnych płaszczyznach życia, kościelnego, społecznego i politycznego.

VI Zjazd Gnieźnieński



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/2005081101344195

Here's what others have to say about 'Europa Dialogu - VI Zjazd Gnieźnieński (cz. I)':

plantenbestel kortingscode from kortingscode plantenbestel
De mooiste planten met extra korting bij Plantenbestel met deze kortingscode [read more]
Tracked on pon, 15 lip 2013, 18:18:04

Europa Dialogu - VI Zjazd Gnieźnieński (cz. I) | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń