Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Jaki dialog? Jaki ekumenizm?

Ekumenicznym Świętem Biblii rozpoczął się w sobotę, 17 września, drugi dzień obrad VI Zjazdu Gnieźnieńskiego. Prócz wspólnego “spożywania” Słowa Bożego uczestnicy kongresu dyskutowali o dialogu w chrześcijaństwie oraz w życiu codziennym.



Wspólnie nad Biblią

Ekumeniczne Święto Biblii towarzyszy Zjazdom Gnieźnieńskim od zeszłego roku, kiedy to zorganizowano pierwszy kongres ponaddenominacyjny. Biblia jest bowiem tym, co łączy wszystkich chrześcijan. Sięgają po nią katolicy, prawosławni, a przede wszystkim protestanci, którzy uczynili ją fundamentem swojej wiary. “Ekumeniczne Święto Biblii jest po to, aby dziękować Bogu za Jego słowo, za dostęp do Pisma Świętego i dać świadectwo, że Księgę uczcimy, a Słowo Boże jest normą naszego życia” – mówiła Małgorzata Platajs, dyrektor Towarzystwa Biblijnego w Polsce. Podczas modlitwy odczytano fragment Ewangelii św. Jana (1, 1 – 14). Najpierw odczytano pojedyncze wersy, każdy w innym języku (m.in. po hebrajsku, łacinie, grecku i w starocerkiewnosłowiańskim) – a następnie całość po Polsku. Przygotowano też na tą okazję krótką scenkę pantomimiczną, w której Słowo Boże ukazano jako Księgę Życia. Nabożeństwu przewodniczyli duchowni różnych wyznań, w tym kard. Walter Kasper – przewodniczący Papieskiej Rady Popierania Jedności Chrześcijan. Duchowni mówili także o znaczeniu Pisma Świętego w ich życiu, dając piękne świadectwo wiary.

Jaki ekumenizm?

Następnie rozpoczęła się debata ekumeniczna poświęcona sprawie dialogu Kościołów chrześcijańskich. Rozpoczęło ją wystąpienie kard. Waltera Kaspera, który wpierw nakreślił dotychczasowe osiągnięcia ekumenizmu, by następnie przejść do rozważania, jakimi ścieżkami dialog powinien dalej podążać. Podjęcie działań ekumenicznych przez Kościół rzymsko – katolicki po Soborze watykańskim II uznał za jedną z najważniejszych decyzji. Mówiąc o przyszłości ekumenizmu kard. Kasper podkreślił, że przede wszystkim musi on być poważny. Chodzi między innymi o to, by nie udawać, że nie ma problemów, nie przemilczać różnic, nie lekceważyć ich i nie zatajać. Ekumenizm powinien też mieć jasno określone cele – uczestnicy dialogu powinni konkretnie wiedzieć czego chcą, czego oczekują a także określić drogę wiodącą do celu. “Sercem i duszą ekumenizmu jest ekumenizm duchowy. Wydaje mi się, że jest on najważniejszą i ukierunkowaną na przyszłość postacią ekumenizmu, bo jedności Kościołów nie możemy ‘zrobić’, ani też zorganizować. Jest ona darem Ducha, o który tylko możemy prosić.” Zdaniem kardynała nie ma też ekumenizmu bez nawrócenia i uznania, że to nie tylko “tamci” są winni oraz proste życie w zgodzie z Ewangelią. Ważne jest także to, żeby w ekumenii nie widzieć tylko “ogólnych linii”, ale każdą osobę i każdą konkretną sytuację.

Bp Hilarion – prawosławny metropolita Wiednia i Austrii natomiast starał się dać odpowiedź na pytanie czy Europa może oddychać tylko jednym płucem. Już na wstępie przytoczył metaforę ułożoną przez rosyjskiego poetę, Wiaczesława Iwanowa, który stwierdził, że chrześcijaństwo musi oddychać dwoma płucami – wschodnim i zachodnim. Przybliżył on też zgromadzonym obecny stan dialogu pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem. Hierarcha dopuścił m.in. możliwość zaistnienia w przyszłości aliansu pomiędzy cerkwią prawosławną a Kościołem rzymsko – katolickim.

Ostatni wykład w tym cyklu przedstawił bp Wolfgang Huber – przewodniczący Rady Kościoła Ewangelizkiego Niemiec (EKD), który przedstawił zagadnienie chrześcijańskiej różnorodności w jednoczącej się Europie. Na zakończenie odbyła się dyskusja na temat: “Widzialna jedność Kościoła – jaka?” W jej trakcie z ust kard. Kaspara padło zapewnienie, że jeszcze jesienią bieżącego roku Watykan zamierza wznowić dialog z Cerkwią prawosławną. Ujawnił również, że zbliżające się rozmowy mają dotyczyć posługi papieża w Kościele.

Mistrzowie dialogu

Niezwykle interesującym wydarzeniem drugiego dnia Zjazdu Gnieźnieńskiego było spotkanie z “mistrzami dialogu”. Świadectwami o swoim życiu z Bogiem i działalności dzielili się tak duchowni, jak i osoby świeckie – tak postacie znane powszechnie w kręgach chrześcijańskich, jak i te znane raczej w Kościele lokalnym, czy wśród określonych grup chrześcijan. Jako pierwszego zgromadzeni wysłuchać mogli abp Daniela Ciobotea – prawosławnego metropolitę Mołdawii i Bukowiny z rumuńskiego miasta Jassa, który podzielił się refleksjami nad dialogiem prawosławno – katolickim w swojej ojczyźnie. Podkreślił znaczenie wizyty papieża Jana Pawłą II, która dokonała przełomu, wywołała “dziki ekumenizm” – wierni prawosławni bowiem, widząc przykład swoich patriarchów, stających wspólnie z papieżem do modlitwy, doszli do wniosku, że skoro biskupi mogą, to mogą tak i oni. “Dialog był bardzo potrzebny, bo w wielu miejscach zaczęliśmy siła przejmować kościoły, dochodziło do przepychanek, byli nawet ranni – i nie było to dobrym świadectwem chrześcijan” – podkreślił abp Ciobotea. Jest on uczestnikiem wielu spotkań o charakterze ekumenicznym. W 1988 roku otrzymał Nagrodę im. Emmanuela Heufeldera przyznawaną prze Opactwo Niederaltaich za działalność ekumeniczną.

Jednym z “mistrzów” był także słynny na cały świat o. Daniel Ange – charyzmatyk, założyciel międzynarodowej szkoły modlitwy i ewangelizacji “Jeunesse – Lumiere” (“Młodość – Światłość”), działającą od 1984 roku. Młodzi, w wieku od 18 do 30 lat, uczą się w niej metod ewangelizacji młodych przez młodych. Ma ona charakter ekumeniczny, a jej założyciel był jednym z przyjaciół brata Rogera z Taize. O. Ange podzielił się ze zgromadzonymi między innymi własnymi przemyśleniami na temat ekumenizmu. “Ekumenizm to jest dzielenie się naszym wspólnym bogactwem i patrzenie w to, co jest najlepszego, najpiękniejszego w naszych tradycjach.” Podkreślił, że istotą ekumenizm jest Chrystus w ludzkich sercach, a sam ekumenizm to łączenie się w korzeniach wspólnej wiary. Zauważył również, że wszystkie Kościoły mają Ducha Świętego, który ludziom w nich będącym daje taką samą świętość i taką samą później chwałę w niebie. Ta obecność Ducha Świętego w każdej denominacji sprawia jego zdaniem, że w 95% już jesteśmy we wzajemnej komunii.

Niezwykle ciekawe świadectwo wygłosiła Michaela Borrmann – teolożka luterańska, córka i siostrzenica pastorów ewangelickich. Podzieliła się ona swoim doświadczeniem bycia we Wspólnocie “Chemin Neuf” – doświadczeniem podjęcia drogi ekumenicznej, której przejście wiąże się z cierpieniem, ale prowadzi do porozumienia i zrozumienia wierzących inaczej. Zgromadzeni wysłuchali także świadectwa Ireny i Jerzego Grzybowskich – założycieli i liderów ruchu “Spotkania Małżeńskie” w Europie środkowo – wschodniej, oraz ks. Nicolae Tanase – założyciela istniejącego od 1994 roku Stowarzyszenia “Pro Vita”, zajmującym się stała lub czasową opieką nad dziećmi, których matki zdecydowały się je urodzić, lecz nie mają warunków na ich wychowanie. Ks. Tanase opiekuje się także sierotami i “dziećmi ulicy”.

Dialog na co dzień

W godzinach popołudniowych odbyło się jedenaście spotkań tematycznych, mających formę warsztatów lub panelu, podczas których omawiano w mniejszych grupach zagadnienia dialogu w “codzienności życia” – m.in. w małżeństwie i rodzinie, społeczności lokalnej, parafii, na pograniczu kultur, pomiędzy środowiskami młodzieżowymi, w miejscu pracy, wewnątrzkościelny, czy z niewierzącymi. W pracach tych uczestniczyli m.in. Malika Abdulwahcbowa – znana działaczka czeczeńska, o. Daniel Ange, ks. Leszek Czyż, s. Małgorzata Chmielewska – założycielka Wspólnoty “Chleb Życia”, Hanna Gronkiewicz – Waltz, o. Krzysztof Mądrel SJ – znany teolog katolicki, ks. Adam Boniecki – redaktor naczelny “Tygodnika Powszechnego”,, o. prof. Stanisław Celestyn Napiórkowski OFM Conv. – wybitny teolog katolicki i ekumenista oraz ks. Tomáš Halík – znany czeski duszpasterz, autor wielu poczytnych książek. Swój udział w tych zajęciach miała także młodzież z gnieźnieńskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, która już wcześniej rozważała podejmowane na Zjeździe tematy w gronie swych rówieśników w ramach “Akademii Dialogu”.

VI Zjazd Gnieźnieński



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20050919021622619

No trackback comments for this entry.
Jaki dialog? Jaki ekumenizm? | 8 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Jaki dialog? Jaki ekumenizm?
didymos pon, 19 wrz 2005, 19:01:24
\"W jej trakcie z ust kard. Kaspara padło zapewnienie, że jeszcze jesienią bieżącego roku Watykan zamierza wznowić dialog z Cerkwią prawosławną. Ujawnił również, że zbliżające się rozmowy mają dotyczyć posługi papieża w Kościele.\"

Czy Watykan jest gotowy na powrót do Kościoła starożytnego? To będzie ogromny szok dla wiernych...
 
Jaki dialog? Jaki ekumenizm?
Marcin W wto, 20 wrz 2005, 03:29:12
Dlaczego to jest w tej chwili w \"reportażach\", skoro to się tyczy konkretnie \"ekumenizmu i dialogu\"? 8-) Pozatym nie pociągnęłaś linków.

---
Nie jest ważne do jakiego Kościoła się należy, ale czy miłuje się Boga i podąża śladem jego słów.

 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń