Nowa radost' stała

pią, 23 gru 2005, 00:39:00

Autor: Edmund Belter

Ciechanowskie Spotkania Muzealne Nowa radost’ stała (Nowa radość nastała) - Bogactwo polskiego prawosławia wynika z jego różnorodności. Są nim obecne tradycje ukraińskie, białoruskie, rosyjskie, łemkowskie i polskie. Najpełniej te bogactwo i różnorodność przejawia się w śpiewie: liturgicznym, ludowym, w bożonarodzeniowych kolędach – mówił prowadzący koncert muzyki cerkiewnej w Gołotczyźnie. Wieczór z muzyką cerkiewną i kolędami różnych chrześcijańskich tradycji był kolejnym spotkaniem z cyklu Ciechanowskich Spotkań Muzealnych.

Zaproszenie dyrekcji Muzeum Szlachty Mazowieckiej i organizatora spotkań Mariana Klubińskiego przyjął Męski Chór Kameralny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Chór istnieje od ponad pół wieku. Koncertował już niemal na całym świecie, zdobywając nagrody i wyróżnienia na festiwalach m.in.: w Niemczech, Finlandii, Białorusi, a także na prestiżowym festiwalu muzyki cerkiewnej w Hajnówce. Od wielu lat Chórem kieruje dr Włodzimierz Wołosiuk, adiunkt w Katadrze Prawosławnej Teologii Praktycznej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Śpiew cerkiewny jest zwierciadłem, ukazującym życie wewnętrzne Cerkwi, jej naukę i głębokie przeżycia religijne. Każdy wierny Cerkwi wyznaje przez śpiew wiarę Kościoła, modli się z całym Kościołem. Pieśni cerkiewne wykonywane są a cappela. Nie ma w prawosławnych świątyniach organów, czy innych instrumentów.

Śpiew chóru w trakcie nabożeństwa pozwala na skupieniu się i wyciszeniu podczas obcowania z Bogiem, często pomaga w lepszym dotarciu do Niego z modlitwą, wczuciu się w powagę chwili. Nie jest to tylko rodzaj "instrumentu", lecz swoisty przekaźnik myśli i uczuć, których często sami nie potrafimy wyrazić podczas modlitwy. Dlatego muzyka cerkiewna jest tak istotna w prawosławiu i posiada tak bogatą historię i tradycję, tworzoną przecież w ciągu setek lat i to nie tylko przez kompozytorów i teoretyków śpiewu, ale i przez chórzystów i dyrygentów, którzy po dziś dzień kultywują tę tradycję z podobnym zapałem, z jakim czynili to ich przodkowie.

Druga część przedświątecznego koncertu miała charakter ekumeniczny. Chór zaśpiewał kolędy różnych tradycji chrześcijańskich: prawosławnej (galicyjska melodia ludowa „Dobryj weczir wsim”, „Nowa radost’ stała” i łemkowska kolęda „Koły jasna zwizda”), katolickiej („Pasterze mili”, „Bracie patrzcie jeno”), kościołów tzw. ewangelickiej (luterańska kolęda „Cicha noc).

Ciechanowskie Spotkania Muzealne przez piętnaście lat swego istnienia stały się ważnym elementem prezentacji różnych nurtów polskiego katolicyzmu, różnorodności polskiego chrześcijaństwa, a ich ekumeniczny charakter jest wielkim osiągnięciem organizatorów.

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20051222111600695