Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Ewangelia wg Judasza - czy jest prawdziwa?

Pytania i odpowiedziOstatnio zrobiło się głośno na temat Ewangeli Judasza,są różne opinie na ten temat,szczerze mówiąc nie mogę sie w tym wszystkim połapać,czy ewangelia ta jest prawdziwa i prawdą jest to, co jest w niej zawarte,potrzebuję naprawde profesjonalnej odpowiedzi

Odpowiedź na Pana pytanie znajduje się w artykułach: Ewangelia Judasza, Kanon Nowego Testamentu, Ewangelia Judasza i pisma gnostyków oraz innych artykułach związanych z tym tematem, które znajdują się na naszym serwisie.


Opcje Artykułu

Ewangelia wg Judasza - czy jest prawdziwa? | 1 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Ewangelia wg Judasza - czy jest prawdziwa?
apalla śro, 19 kwi 2006, 07:00:59
Garsc informacji o Ewangelii Judasza:

W latach siedemdziesiątych egipscy wieśniacy z Muhafazat al Minya dostrzegli jaskinię w pobliżu brzegu Nilu. W starożytności w takich miejscach grzebano zmarłych, toteż fellahowie dostali się do wnętrza, aby sprawdzić czy nie znajdą czegoś, co mogliby spieniężyć. W środku znaleźli ludzkie kości i kamienny pojemnik. W nim ukryty był papirusowy kodeks w skórze liczący 62 strony.

Kodeks składał się z czterech tekstów, w tym obszernego fragmentu Ewangelii Judasza. Przez następne lata wędrował z rąk do rąk, aż trafił do Zurychu. Próba sprzedania go w Genewie w 1983 roku za 3 miliony dolarów nie powiodła się, gdyż nie było pewności czy jest autentykiem. W końcu manuskrypt znalazł się w szwajcarskiej fundacji Maecenas, z której inicjatywy odrestaurowano go oraz przebadano, stwierdzając jego autentycznośc.

Kodeks, zwany Tchacos (nazwisko ostatniego właściciela), datowany jest na III wiek. Zawiera niepełny tekst gnostyckiej Ewangelii Judasza w języku koptyjskim. Gloryfikuje ona Judasza, przypisując mu dzieło wybawienia Jezusa z ludzkiego ciała, a Jezusowi wkłada w usta słowa, które wywyższają Judasza nad pozostałych apostołów. Choć media obwołały ją nowym i wielkim objawieniem, to jej treść była znana wczesnochrześcijańskim pisarzom, którzy uważali ją za próbę zafałszowania prawdy i gloryfikacji złodzieja i zdrajcy, jakim był Judasz.

Ireneusz z Lyonu, który znał Ewangelię Judasza, napisał w II wieku, że jej autorami byli gnostycy z ugrupowania Kainitów. Gnostycy mieli zwyczaj podpisywania swoich ewangelii imionami apostolow, aby dodac rozglosu swoim pogladom, ale trzeba wiedziec, ze mimo iz nosza one imiona Tomasza, Judasza, Filipa czy Marii Magadeleny, powstaly one wiek lub dwa po smierci apostolow. Tak wiec, znaleziona kopia Ewangelii Judasza jest autentyczna, bo siega III wieku, ale to nie znaczy, ze jest wiarygodna. Powstala przynajmniej o wiek pozniej niz ewangelie kanoniczne, totez nikt zajmujacy sie literatura wczesnochrzescijanska nie uzna jej relacji za bardziej wiarygodna od relacji ewangelii kanonicznych, ktorych prawdomownosc jest sprawdzona i ugruntowana przez tysiace odkryc, nie mowiac o tym, ze powstaly one za zycia swiadkow wydarzen, ktore opisuja, czego nie mozna powiedziec o pismach gnostykow.

Treść Ewangelii Judasza wspiera świadectwo Ireneusza z Lyonu, iz jej autorami byli gnostycy z ugrupowania Kainitow. To, ze czyni z Judasza bohatera, wynikalo ze specyficznego punktu widzenia, jakiemy Kainici holubili. Jak wiekszosc gnostykow, mieli oni negatywny wizerunek starotestamentowego Boga, dlatego, że (tak jak inni gnostycy), wyznawali dualizm, uważając materię za zło, a ponieważ Bóg stworzył materię, przypisywali Mu stworzenie zła. Ich antypatia wobec Boga i Jego Prawa, wyrażała się potępianiem tych, którzy żyli w zgodzie z wolą Bożą, a hołubieniem tych, którzy żyli w buncie przeciwko Bogu, na przykład: Kain, Sodomici, Ezaw, Korach czy Judasz. Od Kaina wzięli swoją nazwę, a Judasza uczynili bohaterem, głosząc, że bez jego pomocy Jezus poniósłby fiasko.

Gnostycy nierzadko robili białe z czarnego, a czarne z białego. Ze wszechmocnego Stworzyciela zrobili podrzędnego bożka - Demiurga, który stworzył zły świat. Z diabła, który w postaci węża zwiódł ludzi, uczynili tego, który przyniósł ludziom mądrość i zbawcze poznanie. W tym samym przewrotnym duchu uczynili z Judasza zbawiciela. Według nich Jezus uczynił Judasza największym z apostołów, podczas gdy w ewangeliach kanonicznych czytamy, że Jezus nazwał go 'synem zatracenia'; (J.17:12). Apostoł Jan napisał, że Judasz był 'złodziejem', który podkradał pieniądze z kasy na ubogich (J.12:6). Judasz zdradził Jezusa, wydając go arcykapłanom za 30 srebrników, działając z inspiracji diabła, a nie Jezusa (J.13:2.27).

Która wersja jest prawdziwa? Nie możemy przyjmować bezkrytycznie relacji z Ewangelii Judasza. Najpierw musimy rozpatrzyć jej wiarygodność. Jak wiarygodna może być Ewangelia Judasza, skoro nie napisał jej Judasz, powstała ponad wiek po śmierci Judasza, zaprzecza Ewangeliom Mateusza, Marka, Łukasza i Jana, które powstały, gdy żyli jeszcze naoczni świadkowie opisanych wydarzeń i mają za sobą tysiące dowodów potwierdzenie ich prawdomówność. Nic dziwnego, że starożytni chrześcijanie, którzy znali Ewangelie kanoniczne i Ewangelię Judasza, uważali ją za próbę zafałszowania prawdy. Dzięki odkryciu kopii Ewangelii Judasza możemy się przekonać, iż ocena ta była uzasadniona.

Ewangelia Judasza nie wnosi niczego nowego w wizerunek Chrystusa, dlatego wysuwane przez media roszczenia, co do jej znaczenia dla opisu ostatnich dni Jezusa, są nieuzasadnione. Waga tego znaleziska leży jedynie w tym, że pozwala nam lepiej poznać przekonania gnostyków, którzy napisali Ewangelię Judasza.

Gnostycy w sobie samych doszukiwali się boskości, mądrości, zbawienia, odrzucając boskość Chrystusa i absoluty, co być może wyjaśnia, dlaczego ich filozofia cieszy się zainteresowaniem współczesnego narcystycznego pokolenia. Chyba nie było przypadkiem, iż publikacja Ewangelii Judasza odbyła się z fanfarami w czasie, gdy Kod Leonarda da Vinci robi miliony, gdyż jest to wyśmienita okazja dla wydawców, aby zarobić na fali popularności ezoteryzmu.

Dlaczego żadna z ewangelii gnostyków nie trafiła do Nowego Testamentu? Nie dlatego, że tak zarządził Kościół, ale dlatego, że nie spełniały wysokich kryteriów, jakie stawiano pismom nowotestamentowym. Na czym one polegały? Po pierwsze, treść musiała się opierać na relacji naocznych świadków, a więc ich autorem musiał być apostoł lub jego uczeń, co wykluczyło wszystkie ewangelie gnostyków, ponieważ powstały zbyt późno, aby ich autorami mogli być ci, których imiona noszą - Judasz, Tomasz, Filip, Piotr, Maria Magdalena. Po drugie musiały być w zgodzie ze Starym Testamentem, naukami Chrystusa i apostołów, tymczasem są one zabarwione pogańską mitologią, filozofią i religią, obcą naukom Pisma Świętego. Po trzecie musiały mieć szeroką akceptację kościołów chrześcijańskich na świecie, której pisma gnostyków nie miały.

Kanon Pisma Świętego nie był arbitralnym wyborem jakiegoś jednego człowieka czy soboru, jak to naiwnie ukazują autorzy konspiracyjnych teorii. Kanon był rezultatem autorytetu, jaki niektóre pisma wyrobiły sobie w ciągu wieków. Synody ratyfikowały jedynie funkcjonujący kanon, ale nie obdarzyły ksiąg biblijnych innym autorytetem poza tym, którym już się cieszyły.

Uczynimy więc dobrze pokładając ufność raczej w Nowym Testamencie niż w ewangeliach gnostyków. Tym, którzy propagują konspiracyjne teorie skierowane przeciwko autorytetowi Nowego Testamentu czy oddaja sie programowemu sceptycyzmowi w sprawie Pisma Swietego, dedykuje słowa Zbawiciela skierowane do sceptyków w Jego czasach: 'Błądzicie, nie znając Pism ani mocy Bożej' (Mt.22:29).

Alfred Palla
 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń