Islam i demokracja w Indonezji
Mirosław Miarczyński śro, 20 wrz 2006, 23:37:08 Odsłon 4,546

Rozwój gospodarczy kraju, modernizacja oraz globalizacja wzmocniły tę różnorodność, a postępująca demokratyzacja kraju otworzyła drogę do otwartej polemiki między odmiennymi tendencjami w obrębie indonezyjskiego islamu.
Autor uznaje, że w/w pluralizm postaw jest bogactwem kulturalnym kraju, dlatego krytykuje pozycję innego publicysty "Jakarta Post" Aguswandiego, który w swoim artykule z sierpnia br. zaatakował - w sposób bardzo emocjonalny - konserwatywny islam. Autor twierdzi, iż symplifikacja definicji "islamu konserwatywnego" oraz nawoływanie do konfrontacji pomiędzy "nami" i "nimi" świadczy o niezrozumieniu elementarnych reguł demokracji, które Aguswandi rzekomo promuje.
Autor wykazuje ponadto, iż Aguswandi nie posiada głębszej wiedzy na temat sharii. Ten ostatni, w swoim artykule z sierpnia br. stwierdza, że każdy, kto jest zwolennikiem sharii, jest jednocześnie orędownikiem islamu konserwatywnego, który uciska kobiety i jest antydemokratyczny. Autor przypomina, że sharii nie można oceniać w tak jednoznaczny sposób.
Hudud, czyli prawo pozwalające na wyznaczanie kary śmierci np. przez kamienowanie, na którym koncentruje się Aguswandi w swoim artykule, jest tylko jednym z aspektów sharii. Badania wskazują, że większość Indonezyjczyków, a ogólnie biorąc Muzułmanów w Azji Południowo-Wschodniej, którzy żyją według praw sharii, nie jest zwolennikami hududu.
Na podstawie przeglądu prasy dokonanego przez służby prasowe polskiego MSZ.