Islam i demokracja w Indonezji

śro, 20 wrz 2006, 23:37:08

Autor: Mirosław Miarczyński

Publicysta dziennika "Jakarta Post" (12 września) Zulkieflimansyah podejmuje temat konfliktów w obrębie indonezyjskiego islamu. Zauważa, iż historyczna ewolucja islamu w Indonezji sprawiła, że wspólnota muzułmańska na archipelagu jest niezmiernie heterogeniczna: od postaw radykalnych i konserwatywnych do bardzo liberalnych i świeckich.

Rozwój gospodarczy kraju, modernizacja oraz globalizacja wzmocniły tę różnorodność, a postępująca demokratyzacja kraju otworzyła drogę do otwartej polemiki między odmiennymi tendencjami w obrębie indonezyjskiego islamu.

Autor uznaje, że w/w pluralizm postaw jest bogactwem kulturalnym kraju, dlatego krytykuje pozycję innego publicysty "Jakarta Post" Aguswandiego, który w swoim artykule z sierpnia br. zaatakował - w sposób bardzo emocjonalny - konserwatywny islam. Autor twierdzi, iż symplifikacja definicji "islamu konserwatywnego" oraz nawoływanie do konfrontacji pomiędzy "nami" i "nimi" świadczy o niezrozumieniu elementarnych reguł demokracji, które Aguswandi rzekomo promuje.

Autor wykazuje ponadto, iż Aguswandi nie posiada głębszej wiedzy na temat sharii. Ten ostatni, w swoim artykule z sierpnia br. stwierdza, że każdy, kto jest zwolennikiem sharii, jest jednocześnie orędownikiem islamu konserwatywnego, który uciska kobiety i jest antydemokratyczny. Autor przypomina, że sharii nie można oceniać w tak jednoznaczny sposób.

Hudud, czyli prawo pozwalające na wyznaczanie kary śmierci np. przez kamienowanie, na którym koncentruje się Aguswandi w swoim artykule, jest tylko jednym z aspektów sharii. Badania wskazują, że większość Indonezyjczyków, a ogólnie biorąc Muzułmanów w Azji Południowo-Wschodniej, którzy żyją według praw sharii, nie jest zwolennikami hududu.

Na podstawie przeglądu prasy dokonanego przez służby prasowe polskiego MSZ.

Forum Żydzi-Polacy-Chrześcijanie

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20060920233708644