Podziały wśród chrześcijan to skandal wobec świata - mówił papież
Benedykt XVI podczas liturgii odprawianej w Stambule przez
prawosławnego patriarchę Bartłomieja I. W trzecim dniu wizyty w Turcji (30 listopada) papież skupił się na
głównym celu wizyty, czyli wspieraniu i godzeniu różnych odłamów
chrześcijaństwa. Podejmował go arcybiskup Konstantynopola, Nowego Rzymu
i patriarcha ekumeniczny Bartłomiej I, honorowy zwierzchnik
prawosławia. To on właśnie zaprosił Benedykta XVI do Turcji.
Trzy godziny trwała rozpoczęta o 7.30 rano liturgia papieża i
patriarchy odprawiona w obrządku bizantyńskim w cerkwi św. Jerzego. Po
jej zakończeniu podpisano wspólną deklarację. Później w obecności
patriarchy i papieża dokument odczytali współprzewodniczący Wspólnej
Międzynarodowej Komisji ds. Dialogu Teologicznego między Kościołem
rzymskokatolickim a Kościołem prawosławnym - ze strony katolickiej,
kard. Walter Kasper (po francusku), a ze strony prawosławnej
metropolita Jan z Pergamonu (po angielsku).
"Duch Święty pomoże nam przygotować dzień, w którym powróci pełna
jedność, w czasie i sposobie, jakiego Bóg zechce. Wtedy będziemy mogli
prawdziwie się radować" - czytamy we wstępie deklaracji.
W deklaracji czytamy dalej: "Nasze braterskie spotkanie jest
dziełem Boga i w pewnym sensie jego darem. Oby nasze spotkanie stało
się znakiem i zachętą dla nas wszystkich, katolików i prawosławnych,
abyśmy dzielili tę samą braterską postawę współpracy i jedności w
miłości i prawdzie. Duch Święty pomoże nam przygotować dzień, w którym
powróci pełna jedność, w czasie i sposobie, jakiego Bóg zechce. Wtedy
będziemy mogli prawdziwie się radować".
Dokument wspomina o doniosłości wcześniejszych kontaktów między
patriarchami a papieżami, a szczególnie o akcie zniesienia wzajemnych
anatem rzuconych w 1054 roku. Deklaracja mówi, że nie zostały
wykorzystane wszystkie możliwości na drodze ku pełnej jedności, które
przygotowała komisja mieszana katolicko-prawosławna. Zachęca się w niej
także katolików i prawosławnych, aby aktywnie brali udział w tych
działaniach poprzez modlitwę i znaczące gesty. Dokument wspomina także
niedawne spotkanie teologów prawosławnych i katolickich w Belgradzie.
Było ono pierwszym ważnym znakiem podjęcia zamrożonego przez kilka lat
dialogu teologicznego.
Deklaracja wspomina także o konieczności wzmocnienia współdziałania
i wspólnego świadectwa w obliczu rosnącej sekularyzacji, relatywizmu i
nihilizmu, szczególnie w świecie zachodnim. "Wymaga to także
przystosowania sposobu głoszenia Ewangelii do potrzeb współczesnego
świata" - stwierdza deklaracja.
Przypominając pozytywny stosunek do Unii Europejskiej, w dokumencie
przypomina się o znaczeniu, jakie powinni przywiązywać jej członkowie
do przestrzegania praw człowieka, a szczególnie wolności kultu i praw
mniejszości. Stwierdzono też, że katolicy i prawosławni w Europie są
otwarci na inne religie i kultury, pozostając równocześnie wiernymi
własnym chrześcijańskim korzeniom.
Deklaracja przypomina o trudnej sytuacji chrześcijan w różnych
punktach naszego globu, cierpiących z powodu ubóstwa, wojny i
terroryzmu, a także sprzeciwia się wykorzystywaniu ubogich, szczególnie
kobiet i dzieci. Z naciskiem podkreśla pragnienie, aby pokój zapanował
"w sercu Bliskiego Wschodu, ziemi, gdzie żył, cierpiał, umarł i
zmartwychwstał Chrystus". W tym celu dokument zachęca chrześcijan
różnych wyznań do bliższych kontaktów a także do nawiązywania dialogu
międzyreligijnego.
Deklaracja kończy się zapewnieniem obu Kościołów o "otwarciu na dialog i współpracę".
Po wizycie w Patriarchacie papież udał się na odpoczynek do swojej rezydencji.
Po południu papież Benedykt XVI odwiedził też patriarchę
ormiańskiego Mesroba II i spotkał się w Delegaturze Apostolskiej z
metropolitą syryjsko-prawosławnym Filuskinosem Yusufem Cetinem. Papież
udzielił im swego poparcia w walce z tureckim rządem o równe prawa.
Chrześcijanie bowiem czują się w Turcji dyskryminowani, nie mogą
odzyskać skonfiskowanych dawniej majątków, otwierać seminariów. Nie
dopuszcza się ich do służby wojskowej czy w szeregi policji.
Benedykt XVI rozmawiał też z wielkim rabinem Turcji Isaakiem
Halevą. Żydzi osiedlali się w Turcji szczególnie w końcu XV wieku, w
okresie Wielkiej Inkwizycji w Hiszpanii. W XIX wieku wspólnota żydowska
liczyła 100 tys. osób. Obecnie jest to druga co do wielkości
społeczność żydowska w kraju islamskim (po Iranie) i liczy 25 tys. osób
mieszkających przede wszystkim w Stambule i Izmirze.
Szczytowy moment czterodniowej podróży Benedykta XVI nastąpił o
godzinie 17. W najstarszej części Stambułu, przy brzegu cyplu, przy
którym spotykają się dzielące dwa kontynenty wody Złotego Rogu, Bosforu
i Morza Marmara, na samym krańcu Europy i kilkaset metrów od Azji,
papież odwiedził dwie świątynie, które łączą islam i chrześcijaństwo.
Najpierw odwiedził Hagię Sofię, wzniesiony przez cesarza Justyniana
półtora tysiąca lat temu i do wybudowania bazyliki św. Piotra
największy w świecie kościół. Po podboju osmańskim w 1453 roku kościół
stał się meczetem, a od 1935 roku jest muzeum.
Następnie Benedykt XVI wszedł do stojącego naprzeciwko Błękitnego
Meczetu, dzieła zazdrosnego o Justyniana sułtana Ahmeta I z XVII wieku.
Ten meczet był główną świątynią dawnego imperium osmańskiego. Po raz
drugi w historii biskup Rzymu przekroczył próg meczetu - pierwszym był
Jan Paweł II w meczecie Omajjadów w Damaszku pięć lat temu.
W Hagia Sofia papież uszanował zastrzeżenia skrajnych islamistów i
nie przeżegnał ani nawet nie pomodlił, raz tylko złożył dłonie.
Natomiast pomodlił się obok imama Mustafy Cagricia w Błękitnym
Meczecie, do którego wszedł bez butów. Zdaniem tureckich teologów
modlitwa papieża w meczecie, z ręką położoną na Koranie i w kierunku
Mekki, była bardziej znaczącym gestem niż jakiekolwiek przeprosiny z
jego strony. Zdaniem tureckich teologów islamskich i tureckich mediów
fakt, że papież zakończył swoją modlitwę nie znakiem krzyża, lecz
złożeniem rąk na piersiach jak to robią muzułmanie, był wyrazem
kurtuazji.
Na podstawie różnych mediów, m.in. AFP, La Croix, Gazeta Wyborcza, KAI.
Forum Żydzi-Polacy-Chrześcijanie
Komentarze (0)
Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20061201130139843