Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Kongresy Eucharystyczne - historia

Pierwszy Światowy Kongres Eucharystyczny odbył się w Lille we Francji pod przewodnictwem ks. bpa Henri Monniera z udziałem ok. 8 tys. osób. W procesji eucharystycznej uczestniczyło wtedy, jak podają kroniki „4 tysiące mężczyzn, głównie z Europy oraz obydwu Ameryk i Azji”. Papież Leon XIII w specjalnym dokumencie poparł tę piękną inicjatywę urządzania takich kongresów eucharystycznych i zachęcił do ich kontynuowania na przyszłość. Od tamtego czasu w Kościele katolickim odbyło się już 48. kongresów eucharystycznych. Początkowo zwoływano je każdego roku, w okresie międzywojennym co dwa lata, a po II wojnie światowej raz na 4 lub 5 lat.

Następny 49. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny odbędzie się w Quebecu-mieście w Kanadzie w dniach 15 - 22 czerwca 2008 roku.

Na pytanie dlaczego kolejny Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny został zwołany w Quebecu w Kanadzie, ks. kard. Marc Ouellet, arcybiskup metropolita Quebecu, prymas Kanady wyjaśnia: „Oficjalna prośba została zgłoszona już w 2001 roku w Watykanie.

W 2008 roku miasto Quebec świętuje 400-lecie istnienia. Nasze miasto zostało ustanowione w 1608 roku i to tu przybyli pierwsi misjonarze z Europy.

Dzisiaj jest najstarszym miastem całej Ameryki Północnej i najstarszym biskupstwem oraz nosi miano stolicy prymasowskiej. Zatem jest to wyjątkowa okazja dla Kościoła i dla społeczeństwa, aby przypomnieć sobie i odnowić nasze chrześcijańskie pochodzenie. To jeszcze Sługa Boży Jan Paweł II w czasie kongresu eucharystycznego w Meksyku ogłosił czas i miejsce przyszłego kongresu eucharystycznego.

Czym są kongresy i jaki jest ich cel?

Ksiądz kard. Ouellet klarownie przedstawił rolę i cel organizowania takich międzynarodowych spotkań: „Kongres Eucharystyczny jest szczególną manifestacją kultu Eucharystii, swoistym zebraniem i zgromadzeniem ludu chrześcijańskiego różnych ras, języków, ludów i narodów wokół żywego Jezusa Chrystusa, obecnego w znaku Chleba i Wina, wokół wielkiej liczby kapłanów, biskupów oraz samego papieża lub przynajmniej jego legata. Kongres jest swoistym „przystankiem”- Statio Orbis, na którym zatrzymuje się cały katolicki świat, w konkretnym miejscu, w danej chwili, w konkretnym Kościele lokalnym, aby lepiej rozpoznać Misterium Eucharystii”.

Kongresy Eucharystyczne nie są jedynie międzynarodowym wydarzeniem w znaczeniu socjologicznym i społecznym, jest to wydarzenie przede wszystkim o wymiarze nadprzyrodzonym, religijnym; jest to eucharystyczne zgromadzenie - zwołane po to,

aby tworzyć jedno ciało - Mistyczne Ciało Chrystusa.

Podstawowym celem każdego kongresu eucharystycznego jest „wspólne (w wymiarze całego świata) oddanie czci Jezusowi Chrystusowi, żyjącemu w Kościele i manifestacja wiary Ludu Bożego w obecności swojego Pana oraz podjęcie aktualnych zadań ewangelizacyjnych wobec świata” - napisał kiedyś ks. bp prof. Ignacy Dec.

W Kościele katolickim przeżywaliśmy już 48 Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych w różnych zakątkach świata.

Idea międzynarodowych spotkań eucharystycznych zrodziła się ponad 125 lat temu

w Europie Zachodniej w połowie lat siedemdziesiątych XIX wieku. Chodziło nie tylko o ożywienie nabożeństwa eucharystycznego, ale także o przeciwstawienie się „tendencjom laicyzacyjnym o antykościelnym i antyreligijnym zabarwieniu”.

Największe zasługi w zorganizowaniu spotkań eucharystycznych dokonała osoba świecka, pani Emilie-Marie Tamisier (1834-1910), która organizowała już w połowie XIX wieku tzw. pielgrzymki eucharystyczne.

Popierali ją w tym dziele jej spowiednicy, ks. Piotr Julian Eymard - późniejszy święty (1811-1868) i ks. bp Gaston de Ségur (1820-1880) z Paryża, oraz dwaj inni hierarchowie; ks. bp Gaspard Mermillod z Fryburga (Szwajcaria; późniejszy kardynał)

oraz ks. bp Victor-Joseph Doutreloux z Liege (Belgia).

Ksiądz biskup de Ségur sporządził nawet wykaz wszystkich cudownych miejsc kultu eucharystycznego we Francji, co znacznie ożywiło ruch pielgrzymkowy.

Główną osobą, która przyczyniła się do zorganizowania pierwszego kongresu eucharystycznego, była pani Tamisier. Pragnęła nie tylko ożywienia samego ruchu pielgrzymkowego, lecz połączyła to z konferencjami, katechezą i adoracją Najśw. Sakramentu. Swoje plany i zamiary przedstawiła św. ks. Piotrowi Eymardowi, który jeszcze w 1856 roku założył w Paryżu Zgromadzenie Kapłanów od Najświętszego Sakramentu (tzw. Eucharystów lub Ejmardystów). Dnia 27 kwietnia 1879 roku ideę pani Emilie-Marie Tamisier poparł papież Leon XIII, wydając specjalną bullę.

I Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny miał miejsce za zgodą papieża Leona XIII, w dniach 28-30 czerwca 1881 roku w Lille we Francji pod hasłem Społeczne Królestwo Chrystusa. Uczestniczyło w nim 8 tys. wiernych, w tym ok. 360 delegatów z Francji

i innych krajów świata: m.in. z Austrii, Belgii, Chile, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii, a nawet Meksyku. Obradom przewodniczył sufragan diecezji Lille ks. bp Cambrai Henri Monnier. W czasie tego pierwszego, historycznego spotkania czcicieli Jezusa Chrystusa w Eucharystii wygłoszono kilkanaście referatów w trzech zespołach tematycznych: adoracja i pokuta; kult i cześć zewnętrzna oraz propaganda.

We wszystkich referatach, w dyskusji, jak i w kazaniach „bardzo mocno podkreślano konieczność poszukiwania sposobów przywrócenia Prawom Bożym należnego im miejsca w życiu publicznym i społecznym”.

Na zakończenie pierwszego kongresu jego uczestnicy powołali komitet, przygotowujący Międzynarodowe Kongresy Eucharystyczne. Dzisiaj organizacją kongresów eucharystycznych zajmuje się Komitet Papieski działąjący przy Stolicy Apostolskiej. Poszczególne kongresy eucharystyczne łączono z ważnymi rocznicami czy innymi wydarzeniami o dużym znaczeniu dla katolików w danym kraju, czy regionie świata. Tak było np. z 30. kongresem eucharystycznym w dniach 7-11 maja 1930 roku w Kartaginie (Tunezja) z okazji przypadającej wówczas 1500. rocznicy śmierci św. Augustyna. Podobnie spotkanie w Dublinie w 1932 roku, przywołało wspomnienie 1500. rocznicy przybycia do Irlandii apostoła i patrona tego kraju św. Patryka.

W Quebecu połączone będzie z 400. rocznicą ustanowienia miasta, pierwszą ewangelizacją i 350-leciem ustanowienia pierwszego biskupstwa w Ameryce Północnej.

o. Dariusz W. Andrzejewski CSSp

Varia:

Pełna lista Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych:

28-30 VI 1881 - Lille (Francja)

13-17 IX 1882 - Awinion (Francja)

5-10 VI 1883 - Liege (Belgia)

9-13 IX 1885 - Fryburg (Szwajcaria)

20-25 VI 1886 - Tuluza (Francja)

2-6 VII 1888 - Paryż (Francja)

16-21 VIII 1890 - Antwerpia (Belgia)

14-21 V 1893 - Jerozolima (Syria)

25-29 VII - Reims (Francja)

20-24 IX 1897 - Paray-le-Monial (Francja)

13-17 VII 1898 - Bruksela (Belgia)

7-11 VIII 1899 - Lourdes (Francja)

4-9 IX 1901 - Anvers (Francja)

3-7 IX 1902 - Namur (Belgia)

20-24 VI 1904 - Angouleme (Francja)

1-4 VI 1905 - Rzym (Włochy)

15-19 VIII 1906 - Tournai (Belgia)

6-11 VIII 1907 - Metz (Lotaryngia, dziś Francja)

8-13 IX 1907 - Londyn (Anglia)

4-8 VIII 1909 - Kolonia (Niemcy)

7-11 IX 1910 - Montreal (Kanada)

23 VI-1 VII 1911 - Madryt (Hiszpania)

12-15 IX 1912 - Wiedeń (Austria)

23-27 IV 1913 - Malta

22-26 VII 1914 - Lourdes (Francja)

24-29 V 1922 - Rzym (Włochy)

22-27 VI 1924 - Amsterdam (Holandia)

20-24 VI 1926 - Chicago (USA)

6-9 IX 1928 - Sydney (Australia)

7-11 V 1930 - Kartagina (Tunezja)

21-26 VI 1932 - Dublin (Irlandia)

10-14 X 1934 - Buenos Aires (Argentyna)

3-7 II 1937 - Manilia (Filipiny)

25-30 V 1938 - Budapeszt (Węgry)

27 V-1 VI 1952 - Barcelona (Hiszpania)

14-24 VII 1955 - Rio de Janeiro (Brazylia)

31 VII-7 VIII 1960 - Monachium (Niemcy)

26 XI-6 XII 1964 - Bombaj (Indie)

18-25 VIII 1968 - Bogota (Kolumbia)

18-25 II 1973 - Melbourne (Australia)

1-8 VIII 1976 - Filadelfia (USA)

16-23 VII 1981 - Lourdes (Francja)

11-18 VIII 1985 - Nairobi (Kenia)

5-8 X 1989 - Seul (Korea Płd.)

7-13 VI 1993 - Sewilla (Hiszpania)

25 V - 1 VI 1997 - Wrocław (Polska)

18 - 25 VI 2000 - Rzym (Włochy)

10 - 17 X 2004 - Guadalajara (Meksyk)

15 - 22 VI 2008 - Québec (Kanada - 49.)



Opcje Artykułu

Kongresy Eucharystyczne - historia | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń