Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Minął tydzień: niepotrzebne konflikty PO; kopniak za "Happy Chanuka"; Taize w Genewie

W podsumowaniu mijającego tygodnia apelujemy do PO o zaprzestanie bezsensownych konfliktów z Kościołem. Zadajemy pytanie o rozumienie granic własnej tożsamości. Brat Alois z Taize wzywa do pojednania. Pokój między narodami i ten wewnętrzny będzie tematem spotkania młodzieży w Genewie.



Matura z religii? – Czemu nie

Wypadki wokół matury z religii są dość żenujące. Dobra zasada maksymalnego poszerzenia kompetencji podległych premierowi instytucji wzięła w łeb. I dlaczego teologia miałaby być wyłączona z obszaru zainteresowań uczniów i ich wolnego wyboru? Katarzyna Hall, minister edukacji w rządzie Tuska nie znalazła logicznego powodu dla zlekceważenia prośby biskupów, ale Jarosław Gowin – jak na malowanego chadeka przystało – jest stanowczo przeciwny. Może wystarczy tego oszukiwania: jak można być chadekiem nie gwarantując pola realizacji wspólnocie wartości. Współczuję biskupom krakowskim, którzy muszą przystać na tę maskaradę i wymieniać grzeczności z krakowskim senatorem – stanowczo przeciwnym ich magisterium.

W podobnej konwencji PO wymienia ciosy z Radiem Maryja: niepotrzebnie, nielogicznie, kierując się źle skrywaną antypatią. Ministerstwo nadzorujące wyższą szkołę redemptorystów wnet się wycofało z stawiania zarzutów podpowiadanych przez prasę: „Nie ma żadnych sygnałów, które wskazywałyby na uchybienia w funkcjonowaniu WSKSiM”. Więc przyszła kolej na geotermię, a później na port. Danuta Hübner kwestionowała program zatwierdzony przez rząd polski dotyczący dotacji UE na rozwój uczelni w Toruniu.

Tylko, że my Polacy jesteśmy pełni podziwu dla księży modernistów- w sensie gospodarczym. Wbrew rzeczywistej kindersztubie zakonu – o dziwo – stawia się mu zarzut o antymodernizm – hamowanie rozwoju Polski. (Ireneusz Krzemiński, Marcin Król w Dzienniku). Wyjaśniam: dla Krzemińskiego i Króla modernizacja polega nie na owocnej konsolidacji lokalnego kapitału lecz przyzwolenie na małżeństwa gejów. Panowie! Na to Polacy nigdy się nie zgodzą. Tak jak na dyskryminację matury z religii. Niepotrzebną wojnę toczycie.

Marcin Stanowiec


Konfrontacja tożsamości

Scena w nowojorskim metrze: kilku młodocianych geniuszy życzliwie zagaduje do grupy swoich rówieśników – „Merry Christmas” – wykrzykują. Ci im odpowiadają: Happy Chanuka. Wywiązuje się bójka. Poszkodowani Żydzi domagają się sprawiedliwości w sądzie.

A przecież scenariusz tych wydarzeń mógł być zgoła różny. Żydzi – responsywni i otwarci na inną kulturę – cieszą się z święta chrześcijan i odpowiadają: Merry Chistmas. Po czym komunikują radość ze swojego święta, które przypada w tym samym czasie. Chrześcijanie zaciekawieni starożytnymi kontekstami swojej kultury też życzą Żydom szczęśliwych świąt Chanukiji.

Nie chcę winić chrześcijan czy Żydów. Nie będę usprawiedliwiał tych czy tych. Owszem trudno, żeby chrześcijanie zakładali z góry, że kierują chrześcijańskie pozdrowienie do Żydów. Odpowiedzi na pytania kto jest bardziej u siebie nie mają sensu.

Przypominam sobie, co mówiła nasza sąsiadka z Zamościa o moich pradziadkach: Pani Lacherowa to woli pranie rozwiesić w sobotę niż w niedzielę. Lacher w święta Bożego Narodzenia przebierał się w garnitur i szedł złożyć chrześcijańskim sąsiadom życzenia. Nie robił tego ze strachu przed nimi. Oni się szanowali. W szabas chrześcijańskie dzieciaki nigdy nie robiły harmideru na podwórku. A gdy jeden z wyrostków chamsko przestraszył mego stryjecznego dziadka to dostał od rodziców solidne lanie.

Jaki jest więc przepis na dobre współżycie sąsiadujących wspólnot kulturowych? Nie uciekać się do siły, przewagi (liczbowej albo jakościowej), poczucia wyższości. Widzieć w obcej kulturze pierwiastki dobra. Budować w swoich dzieciach szacunek dla inności, w oparciu o własną tożsamość.

Teodor Lacher


Genewa: kolejny przystanek Taize

Bracia ze wspólnoty Taize od kilkudziesięciu lat głoszą tę samą nowinę o pokoju wewnętrznym i zewnętrznym, o złu pogardy i wielkości ludzkiej godności, o ludzkiej wspólnocie, która odnajduje swój sens w Chrystusie. Zdawać by się mogło, że nie można tego samego przesłania powtarzać w nieskończoność.

Ale słowa przestrogi i otuchy kierowane z Taize do narodów z roku na rok nabierają coraz większej aktualności.

„Wiek, który się rozpoczyna, potrzebuje odważnych kobiet i mężczyzn, którzy całym swoim życiem wyrażą to ewangeliczne wyzwanie: «Pojednajcie się!»” - mówił brat Alois rok temu. Dziś wzywa do dalszego wysiłku na rzecz pojednania.

Młodzi w Genewie będą się zastanawiać nad tym, "czy w sytuacjach konfliktowych będziemy umieli wysłuchać drugiego człowieka", "czy będziemy umieli czuwać, żeby podział dóbr był bardziej sprawiedliwy", "czy będziemy blisko uboższych od nas" i "czy zdobędziemy się na przebaczenie".

Justyna Gałuszka



Opcje Artykułu

Minął tydzień: niepotrzebne konflikty PO; kopniak za "Happy Chanuka"; Taize w Genewie | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń