Ewangelia Jana - studium w audycjach Trans World Radio

wto, 6 sty 2009, 03:00:00

Autor: Marek Cie郵ar

"Na pocz徠ku by這 S這wo, a S這wo by這 u Boga i Bogiem by這 S這wo". Ju te s這wa otwieraj帷e Ewangeli Jana zawieraj niewyobra瘸lnie donios陰 prawd. W豉軼iwie nie jeste鄉y w stanie obj望 jej swym umys貫m, mimo, 瞠 wyra穎na jest prostymi s這wami, s這wami zrozumia造mi nawet dla dziecka.

Cechy charakterystyczne

Charakterystyczne dla ca貫j Ewangelii Jana s: prostota j瞛yka i g喚bia tre軼i.

Przytoczmy np. s這wa zapisane w 14 rozdziale, s這wa Jezusa, kt鏎y m闚i:

" ...Wy jeste軼ie we mnie, a Ja w was..."

Rozumiemy doskonale ka盥e s這wo tej wypowiedzi, ale jej znaczenia nie jeste鄉y w stanie do ko鎍a poj望.

Mo瞠my powiedzie, 瞠 s這wa: " wy jeste軼ie we mnie" m闚i o naszym zbawieniu, a s這wa " Ja jestem w was" o naszym u鈍i璚eniu, ale poza tym niewiele wi璚ej potrafimy tu doda. Pozornie czwarta ewangelia jest, jak twierdzi wielu, prosta i 豉twa, w rzeczywisto軼i jednak zawiera g喚bi duchowych prawd, kt鏎e b璠ziemy odkrywa ca貫 篡cie, a w pe軟i poznamy je dopiero w wieczno軼i.

Autor

Ewangeli umieszczon w naszych Bibliach jako czwart z kolei spisa ukochany ucze Jezusa, aposto Jan. Potwierdzaj to wypowiedzi Papiasza i Klemensa z Alexandrii. Wypowied Papiasza odnalaz w Bibliotece Watyka雟kiej profesor Zincendorf, znany r闚nie z tego, 瞠 odkry w Klasztorze 鈍. Katarzyny jeden z najcenniejszych manuskrypt闚 Starego Testamentu, tzw. Codex Sinaiticus.

Klemens z Alexandrii, kt鏎y 篡 ok. dwusetnego roku naszej ery stwierdzi, 瞠 Jan, poruszony przez Ducha 安i皻ego, a tak瞠 za namow swych przyjaci馧, napisa ewangeli, uzupe軟iaj帷 poselstwo trzech pozosta造ch, spisanych du穎 wcze郾iej.

Okoliczno軼i napisania

Najbardziej intryguj帷ym pytaniem jest, dlaczego aposto Jan napisa sw ewangeli? Pisa j ok. setnego roku naszej ery, pod koniec swego 篡cia, gdy inni autorowie pism Nowego Testamentu dawno zako鎍zyli swoje dzie這 i gdy wszyscy inni aposto這wie ju nie 篡li.

Ireneusz jako pow鏚 napisania przez Jana czwartej ewangelii podaje pojawienie si pierwszej herezji we wczesnym Ko軼iele chrze軼ija雟kim, gnostycyzmu. Gnostycy wierzyli w to, 瞠 Jezus jest Bogiem, ale nie wierzyli w Jego cz這wiecze雟two. Twierdzili, 瞠 aposto這m tylko wydawa這 si, 瞠 widzieli Jezusa, 瞠 wydawa這 im si, i przebywali z nim, jako cz這wiekiem.

Najbardziej przekonywuj帷y pow鏚 napisania ewangelii przez Jana aposto豉 podaje 鈍. Augustyn. Pisze on:

" W czwartej ewangelii, a raczej w czwartej cz窷ci tej samej, jednej Ewangelii, aposto Jan w swym duchowym poznaniu wznosi si w g鏎 jak orze, by przekaza nam duchowe prawdy, kt鏎e maj wznie嗆 w g鏎 i nasze serca".

Wczesny Ko軼i馧 chrze軼ija雟ki potrzebowa g喚bszego zrozumienia duchowych prawd Ewangelii. W takim samym stopniu potrzebuje go Ko軼i馧 wsp馧czesny.

To wydaje si by g堯wnym powodem napisania przez aposto豉 Jana czwartej ewangelii.

Znaczenie Czwartej Ewangelii

Trzy ewangelie synoptyczne, nazwane tak dlatego, 瞠 napisane s wed逝g podobnego wzorca, rzucaj jak gdyby jeden snop 鈍iat豉 na Chrystusa, ukazuj帷 Go jako Mesjasza - Kr鏊a, Bo瞠go S逝g i doskona貫go Cz這wieka. Uzupe軟ione s czwart, ukazuj帷 w pe軟i chwa喚 Syna Bo瞠go.

Jan napisa sw ewangeli g堯wnie po to, by wzmocni wiar pierwszych chrze軼ijan. Dzisiaj spe軟ia ona podobn rol.

Charakterystyczn cech ewangelii Jana jest to, 瞠 nie zawiera ona przypowie軼i, opowiedzianych przez Jezusa, tak licznych w Ewangelii ㄆkasza. Nie znajdziemy te tu opisu wielu cud闚, dokonanych przez Chrystusa, o kt鏎ych pisz ewangeli軼i Mateusz i Marek.

Jan wspomina tylko jedena軼ie cud闚 Jezusa, kt鏎e zawsze s逝膨 zilustrowaniu jakiej wa積ej, g喚bokiej prawdy. Np. opis cudownego nakarmienia kilku bochenkami chleba pi璚iotysi璚znego t逝mu poprzedza s這wa Jezusa: "Ja jestem chlebem 篡cia".

Jan wskazuje przede wszystkim na b鏀two Jezusa, ale nie brak w jego ewangelii opis闚, potwierdzaj帷ych Jego cz這wiecze雟two. Tylko Jan pisze np. o w璠r闚ce Jezusa przez Samari, wzmiankuj帷, 瞠 Jezus zm璚zy si drog i usiad, by odpocz望 przy studni i napi si wody. Tylko Jan r闚nie pisze w innym miejscu o tym, 瞠 Jezus p豉ka.

G堯wne poselstwo

W 16. rozdziale Ewangelii Jana znajdujemy s這wa Jezusa:

" Wyszed貫m od Ojca i przyszed貫m na 鈍iat. Opuszczam 鈍iat i znowu wracam do Ojca" ( 16, 28).

B鏬 sta si cz這wiekiem. To prawda, kt鏎 Jan podkre郵a przede wszystkim. Ukazuje, 瞠 Jezus jest zar闚no cz這wiekiem jak i Bogiem.

Ewangelia Jana rozpoczyna si od prologu, zapowiadaj帷ego przyj軼ie Jezusa Chrystusa na 鈍iat. Pierwszy wiersz zawiera trzy niezwykle istotne stwierdzenia:

" Na pocz徠ku by這 S這wo,

S這wo by這 u Boga,

i S這wo by這 Bogiem".

"S這wo" to jedno z najwi瘯szych imion, jeden z najwy窺zych tytu堯w Jezusa Chrystusa. W j瞛yku greckim u篡to tutaj s這wa "logos", ale nie jest ono to窺ame z "logosem" greckich filozof闚. Lepiej Jego sens oddaje hebrajskie s這wo " memra ". Memra w Starym Testamencie jest s這wem o nies造chanej donios這軼i. Jest s這wem, kt鏎e ma tw鏎cz moc. Z jego pot璕i wszystko powsta這.

Biblia rozpoczyna si od s堯w: "Na pocz徠ku B鏬 stworzy niebo i ziemi..." Tutaj czytamy: "Na pocz徠ku by這 S這wo...". Chodzi o ten sam pocz徠ek. Jezus bierze udzia w akcie stworzenia. To nieprawda, 瞠 wszech鈍iat stworzy B鏬 Ojciec. W akcie stworzenia wzi掖 udzia tak瞠 B鏬 Syn i Duch 安i皻y. "Duch Bo篡 unosi si nad powierzchni w鏚" --- czytamy w drugim wierszu Biblii. B鏬 zawsze by , jest i b璠zie Bogiem tr鎩jedynym. B鏬 to Ojciec, Syn i Duch 安i皻y.

Pocz徠ek, o kt鏎ym tu mowa, mia miejsce prawdopodobnie miliardy lat temu. B鏬 jest Bogiem wiecznym. Zanim powsta 鈍iat by豉 ju wieczno嗆 i b璠zie ona trwa niesko鎍zenie. Trudno jest nam sobie to wyobrazi, bo 篡jemy w rzeczywisto軼i ograniczonej czasem i przestrzeni. Ale czas jest elementem stworzenia. Kiedy czas przestanie biec, sko鎍zy si historia 鈍iata i nastanie wieczno嗆. B鏬 stworzy czasoprzestrze, w kt鏎ej 篡jemy, a sam jest poza ni i ponad ni. Jest jednak r闚nie w niej, bo B鏬 jest wsz璠zie. To tak瞠 trudno nam sobie wyobrazi. Ale, gdyby鄉y potrafili obj望 naszym umys貫m Boga, nie by豚y On Bogiem.

Czytamy, 瞠 gdy powstawa 鈍iat, s這wo ju b y o u Boga. Nie zosta這 wtedy stworzone, lecz ju by這. Od kiedy by這? Od miliard闚, bilion闚, trylion闚 lat, od zawsze, od wieczno軼i.

Jezus przyszed do nas z wieczno軼i, by鄉y mogli, patrz帷 na Niego, dostrzec Boga. Jezus zawsze b y , jak daleko w przesz這嗆 by鄉y nie spojrzeli, jest i zawsze b璠zie. Jest On wiecznym Bogiem.

"Na pocz徠ku by這 S這wo" - to zwrot sk豉daj帷y si z czterech prostych s堯w, ale nikt z ludzi nie jest w stanie zrozumie, ani wyt逝maczy, pe軟ego ich znaczenia. Przenosz nas one bowiem poza czas i poza przestrze w kt鏎ej 篡jemy.

" S這wo by這 u Boga".

Stwierdzenie to czyni zupe軟ie oczywistym to, 瞠 S這wo, o kt鏎ym tu mowa jest czym, a raczej kim innym, ni B鏬 --- B鏬 Ojciec. Jest B鏬 Ojciec i jest S這wo.

Kto m鏬豚y powiedzie: "skoro S這wo jest u B o g a , to znaczy, 瞠 nie jest Bogiem. Jednak czytamy dalej: " ... i S這wo by這 Bogiem". Jest to zdanie stwierdzaj帷e, 瞠 Jezus Chrystus, wieczne S這wo, jest Bogiem. Ju na pocz徠ku swej Ewangelii aposto Jan stwierdza wi璚 b鏀two Jezusa. Nie ulega to 瘸dnej w徠pliwo軼i.

W 14 wierszu pierwszego rozdzia逝 Ewangelii Jana znajdujemy trzy stwierdzenia:

" A s這wo sta這 si cia貫m i zamieszka這 w鈔鏚 nas. I ogl康ali鄉y Jego chwa喚, chwa喚, jak Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pe貫n 豉ski i prawdy ".

A wi璚:

" S這wo sta這 si cia貫m"

" zamieszka這 w鈔鏚 nas"

" i by這 pe軟e 豉ski i prawdy".

Grecki filozof nigdy nie zgodzi豚y si z tez, 瞠 s這wo mo瞠 sta si cia貫m. W j瞛yku greckim to wyra瞠nie oznacza raczej, 瞠 " s這wo narodzi這 si jako cia這", co jest jeszcze bardziej niezwyk造m stwierdzeniem.

Pomy郵my o tym przez chwil. Odwieczny B鏬 rodzi si jako ma貫 niemowl!

Wyra瞠nie: s這wo sta這 si "cia貫m" oznacza to samo co "sta這 si cz這wiekiem". Jest to hebraizm. Tak m闚ili 砰dzi, a Jan by przecie Izraelit.

Drugie stwierdzenie, o tym, 瞠 "s這wo zamieszka這 w鈔鏚 nas" , dos這wnie znaczy: " rozbi這 namiot po鈔鏚 nas". Pami皻amy, 瞠 w czasie w璠r闚ki przez pustyni B鏬 w chwale zamieszkiwa w鈔鏚 swego ludu w Namiocie Spotkania, w Miejscu Naj鈍i皻szym Przybytku, po鈔odku obozu. B鏬 zamieszka w ludzkim ciele, jak w male鎥im namiocie, by przebywa posr鏚 nas. Tu mo瞠 pojawi si pytanie: " skoro B鏬 zamieszka w ciele, musia dokona samoograniczenia"?

Trzecie stwierdzenie: " by pe貫n 豉ski i prawdy" odpowiada na to pytanie. Patrz帷 na Jezusa, widzimy chwa喚 , chwa喚, jak Jednorodzony otrzyma od swego Ojca. W Jezusie dostrzegamy chwa喚 Boga, i pe軟i Bo瞠j 豉ski i prawdy.

Izraelici mogli ogl康a chwa喚 Boga w ob這ku unosz帷ym si nad Przybytkiem, my mo瞠my ogl康a Bo膨 chwa喚 w Chrystusie.

B鏬 sta si cz這wiekiem. To najwi瘯szy fenomen wszechczas闚.

W Chrystusie doczesno嗆 spotyka si z wieczno軼i!

===

Pos逝chaj pierwszej oraz kolejnych audycji z cyklu studium Ewangelii Jana na stronie "Impuls" Trans World Radio Polska w dziale Programy, audycja "W璠r闚ka przez Bibli".

Aby s逝cha w internecie program闚 TWR musisz mie zainstalowany program RealPlayer. Je郵i go nie posiadasz, darmow wersj mo瞠sz znale潭 tutaj.

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20090105184807202