Karl Rahner a współczesność

pon, 20 lis 2017, 22:05:40

Autor: Robert Kurpios

Jednym z naiważniejszych teologów w czasie II Soboru Watykańskiego (1962-65) był niemiecki jezuita Karl Rahner. Panuje przekonanie, że sobór miał przyczynić się do dialogu z innymi religiami. Przede wszystkim chciano po doświadczeniach Holokaustu, zdjąć z Żydów piętno "bogobójców'' i ''sprotestantyzować" katolicką liturgię. To wszystko prawda, jednak zmiany te dotyczą rzeczy zewnętrznych. Karl Rahner, o czym możemy się przekonać czytając jego "Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa" zmienił myślenie Kościoła katolickiego o sobie i o świecie.

Teolog ten, którego słuchało około dwóch tysięcy hierarchów powiedział rzecz niezwykłą. Rahner stwierdził, że to nie Bóg przemawia do człowieka, lecz że człowiek mający "pierwotne doświadczenie Boga" jest już synem Boga. Co oznaczają te niezrozumiałe twierdzenia? Otóż to, że w gruncie rzeczy nie jest potrzebny Kościół i nie Bóg zniża się do człowieka, ale człowiek staje niemalże obok Boga. Chrześcijaństwo jest tak uniwersalne, że nawet ludzie nie będąc chrześcijanami w gruncie rzeczy nimi są.

Ważniejsze niż teologia Rahnera są skutki jakie wywołuje w świecie ten sposób myślenia. Skoro prawdy nie ma w Objawieniu, to każdy człowiek, każdej wiary, może znaźć cząstkę Boga w sobie. Jeśli tak, wszystkie dogmaty, wszystkie konfesje, znaczą niewiele. Ludzkość dzięki "pierwotnemu doświadczeniu Boga" mimo różnic między religiami idzie z radością do Boga ponad Bogami. Bóg Abrahama, Izaaka, Jakuba  jest niższy niż Bóg uniwersalny, którego w swym wnętrzu nosi każdy człowiek.

Czy taka perspektywa jest zła dla ludzkości? Z pewnością nie. Jednak ludzie ciągle przywiązani są do Jahwe, Jezusa, Allaha i paru innych mniej znanych bogów. Tak sądził Rahner będący katolickim autorytetem i Henri de Lubac, który miał podobne poglądy na temat Boga i równie wysoko cenił niemal boską godność człowieka.

Fot. Andy Nestl - Praca własna, CC BY-SA 3.0, Wikmedia Commons

 

 
 

Komentarze (0)


Kosciol.pl
http://www.kosciol.pl/article.php/20171120220540535