Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Sceptycy i tradycjonaliści

[image1_left]Amerykański profesor Bart D.Ehrman jest autorem ponad dwudziestu publikacji książkowych z których pięć zostało przetłumaczonych na język polski. Najważniejszymi pozycjami wydanymi w Polsce są: "Nowy Testament. Historyczne wprowadzenie do literatury wczesnochrześcijańskiej" i "Przeinaczanie Jezusa".



Autor prezentuje w nich dość krytyczne tezy dotyczące Biblii. Innymi badaczami, którzy zajmują się tą samą dziedziną są dr. Michael J. Kruger, Craig A. Evans  i Craig Bloomberg. Bart Ehrman jest znanym naukowcem, był uczniem cenionego krytyka tekstu Bruce'a Metzgera i niektóre jego książki stają się bestsellerami. Wymienieni wcześniej naukowcy są badaczami Nowego Testamentu i wyciągają zupełnie inne wnioski niż Ehrman. Dlaczego? Ten problem wymaga poważniejszych studiów, w artykule zajmę się tylko znaczącymi różnicami w poglądach Ehrmana i w poglądach innych badaczy. Ehrman uważa, że ewangelie są dziełem anonimowych twórców. Są to biografie grecko - rzymskie napisane przez wspólnoty chrześcijańskie. Michael Kruger twierdzi jednak, że Papiasz, biskup z początku II wieku uznawał autorstwo osób, które pojawiały się w tytułach ewangelii. Również Ireneusz żyjący pod koniec II wieku, będący uczniem Polikarpa, a mistrzem Polikarpa był Jan, nie miał problemów z autorstwem wspomnianych dzieł. Ehrman uważa, że czwarta Ewangelia jest tekstem kilku autorów. Czuwał wprawdzie nad jej ostatecznym kształtem ktoś w rodzaju redaktora, lecz z pewnością nie był to żaden ze znanych Janów. Zajmowanie się pozostałymi ewangeliami nie jest potrzebne. Pogląd Ehrmana jest znany, przedstawiłem również zupełnie odmienne spojrzenie Krugera. Warto zwrócić uwagę na kolejne zagadnienie. W debatach z innymi naukowcami profesor Ehrman mówi z zapałem, że nie posiadamy autografu, czyli oryginalnego manuskryptu, tylko kopię kopii, dlatego Nowy Testament jest pełen błędów. Kopiści mylili się lub przeinaczali tekst. Sprawa może być błaha, gdy zmiany są niepozorne i nie mają wpływu na ewangeliczny przekaz. W "Przeinaczaniu Jezusa" autor przytoczył kilka zmian w tekście, które jeśli są prawdziwe, mogą mieć wpływ na teologiczne przesłanie utworu. Mam na myśli List do Hebrajczyków 2, 8 - 9. Profesor przywołuje zdanie w którym jest napisane, że Jezus umarł za ludzi "z łaski Bożej" (CHARITI THEOU) lub "bez Boga" (CHORIS THEOU). Wydaje się, że ta różnica w manuskryptach jest istotna.

Ehrman pisze w swej książce, że drugi wariant uważa za bardziej prawdopodobny. Opisuje dlaczego podziela taki pogląd. Ponoć w czasach Orygenesa (185 - 254 r.) większość manuskryptów była z wersją "bez Boga". Autor często podkreśla samotność i hańbiącą śmierć Jezusa. W dyskusjach między sceptykami a tradycjonalistami bardzo często pojawia się jeszcze jeden motyw. Każdy przyzna, że głównym tematem orędzia Jezusa było przyjście Królestwa Bożego.

W wielu wersetach czytamy, że stanie się to niebawem. To zbyt obszerny temat, by go teraz przedstawiać. Są dwie szkoły interpretujące wersety o bliskim końcu. Jedni twierdzą, że słowa te są niespełnionym proroctwem, inni uważają, że wypowiedzi o królestwie nie są kłopotliwe i przedstawiają swoją egzegezę.

Jeden z przeciwników tezy o niespełnionym proroctwie, stwierdził, że jeśli ludzie z zapałem czekali na przyjście królestwa, po co pisano Nowy Testament. Jeżeli według słów Jezusa trzeba porzucić wiele ważnych zajęć i być gotowym na przyjście nowej rzeczywistości, czy zapisywanie nauk Mistrza z Nazaretu, zwłaszcza z błędną przepowiednią ma sens? Czy pisarze Nowego Testamentu nie znali przesłania Jezusa? Czy zaczęli pisać, wtedy gdy gorączka eschatologiczna już osłabła? Wiele zagadnień dzieli sceptyków od ludzi niemających podobnych problemów. Dyskusja służy jednak dobrej sprawie.



Opcje Artykułu

Sceptycy i tradycjonaliści | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń