Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Cuda nad papieską urną?

Katolicy wierzą, iż nad wyborem nowego Papieża czuwa łaska Ducha Świętego. Jednak sposób przeprowadzenia konklawe – wyborczego zgromadzenia elektorów nowego biskupa Rzymu, kardynałów, - regulowany jest od wieków szczegółowymi przepisami, które mają zapobiec nadużyciom. Czy taką rolę spełniają aktualne przepisy, wydane przez Jana Pawła II w 1996 r, w konstytucji apostolskiej "Universi Dominici gregis"?

W 24 numerze angielskiego tygodnika katolickiego "The Tablet", w maju br., ukazała się recenzja pewnej książki o cieniach i blaskach historii funkcjonowania instytucji konklawe. Recenzja, jakich wiele w każdym tygodniku, gdyby nie osoba autora i fakt, iż recenzja odnosi się nie tylko do książki o historii papiestwa, ale do całkiem współczesnego dokumentu, do "Universi Dominici gregis".

Autorem jest profesor Eamon Duffy z Uniwersytetu w Cambridge, członek Papieskiego Komitetu Nauki Historycznych oraz przewodniczący Brytyjskiego Stowarzyszenia Teologicznego, jeden z uznanych światowych i kościelnych autorytetów w swojej dziedzinie. Artykuł zawiera jasną krytykę papieskiej Konstytucji określającej tryb wyboru nowego papieża. „To jest dokument rewolucyjny i według mnie niebezpieczny”. Dla prof. Duffy największe niebezpieczeństwo aktualnego prawa wyborczego zawarte jest w zniesieniu wiekowego wymogu, aby Papież wybrany został przez większość 2/3 elektorów. W istocie nowa legislatywa przewiduje, iż po 30 nieskutecznych próbach wyboru, wystarczy zwykła większość. „Chodzi tu o postanowienie nierozsądne i niepotrzebne” – pisze prof. Duffy.

„Kardynałowie świętego rzymskiego Kościoła są oczywiście poza jakimkolwiek podejrzeniem” – kończy prof. Duffy – „lecz jeśli przyjąć hipotetycznie, iż znalazła by się wśród nich grupa dostatecznie duża i współdziałająca ze sobą, mogłaby systematycznie uniemożliwiać osiągnięcie większości 2/3 przez kolejnych 30 głosowań dla kandydata im nieodpowiadającego, i podczas 31. próby wybrać własnego człowieka ze zwykła większością. To jest recepta, która wspiera ducha partyjnictwa a nie szukania konsensu, bez precedensu w całej historii instytucji konklawe. Możemy jedynie mieć nadzieję, że nikt nie podpowie tego kardynałom”.

Kolegium kardynalskie liczy obecnie 167 członków pochodzących z całego świata. 146 z nich mianował obecny papież. Wyboru papieża mogą dokonywać jedynie ci z nich, którzy nie ukończyli w momencie śmierci papieża 80 roku życia. Takich kardynałów, którzy nie ukończyli jeszcze 80 lat życia jest 111. Najdłuższy „staż” kardynalski posiada emerytowany arcybiskup Wiednia Franz Koenig, 98 lat, kreowany kardynałem przez papieża Jana XXIII 15 grudnia 1958 r. Pięciu kardynałów mianowanych przez Pawła VI posiada jeszcze prawa wyborcze: kard. Joseph Ratzinger, 76 lat, Prefekt Konggregacji Dokryny Wiary, kard Aloísio Lorscheider, 79 lat, arcybiskup Apparecida w Brazylii, kard. Jaime Sin 75 lat z Filipin, arcybiskup Manilii oraz biskupi emeryci: kard. William Wakefield Baum, 77 lat (USA) i kard. Pio Taofinu’u (Samoa).



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20030812124046352

No trackback comments for this entry.
Cuda nad papieską urną? | 6 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Cuda nad papieską urną?
Integrysta wto, 12 sie 2003, 17:44:19
To rzeczywiście dość dziwny dokument. Ciekawe jakie
racje mogą przemawiać za tak radykalną zmianą. Może,
aby zmniejszyć liczbę koniecznych dawniej kompromisów ?

---
Pozdrawiam
Jakub Jezry Skoczylas

LWÓW, ŁUCK, STANISŁAWÓW, TARNOPOL
Niech Bóg zapomni o mnie jeśli ja zapomnę o Nich.
 
Cuda nad papieską urną?
Diego śro, 13 sie 2003, 09:06:07
Nie chce być złośliwy, ale ciągle dręczy mnie pytanie, jaki powód ma Obecny Papież, by wszystko zmieniać. Pozostaje pytanie, czy po JPII pozostanie jeszcze coś z dawnego Kościola? A może rozpoczniemy nową erę?

---
Todo es nada, Dios es todo!
 
Cuda nad papieską urną?
Pako pią, 15 sie 2003, 10:08:13
> W istocie nowa legislatywa przewiduje, iż po 30 nieskutecznych próbach wyboru, wystarczy zwykła większość.

Skąd taki wniosek? Jakie rozumowanie pozwala dojść do takiego uproszczenia?

Przytoczę tekst z \"UNIVERSI DOMINICI GREGIS\" (http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/apost_constitutions/documents/hf_jp-ii_apc_22021996_universi-dominici-gregis_it.html):

\"75. Se le votazioni non avranno esito, pur dopo aver proceduto secondo quanto stabilito nel numero precedente, i Cardinali elettori saranno invitati dal Camerlengo ad esprimere parere sul modo di procedere, e si procederà secondo quanto la maggioranza assoluta di loro avrà stabilito.\" Jest tu napisane, że po 30 głosowaniach większość absolutna może zmienić zasady dalszego procedowania. Nie można jednak zmienić następującej zasady:

\"Tuttavia non si potrà recedere dall\'esigere che si abbia una valida elezione o con la maggioranza assoluta dei suffragi o con il votare soltanto sui due nomi, i quali nello scrutinio immediatamente precedente hanno ottenuto la maggior parte dei voti, esigendo anche in questa seconda ipotesi la sola maggioranza assoluta.\"

Jest tu napisane, że jest możliwość głosowania nad dwoma kandydatami. Oni mogą być ustanowieni zwykłą większością głosów. Jednak ostatecznie papież musi być wybrany większością absolutną. Nie ma możliwości, by w ostatnim głosowaniu wyłaniającym papieża zrezygnować z zasady większości absolutnej.

Zanim powyższe treści zostały umieszczone w Kosciol.pl zostały dwukrotnie przefiltrowane. Kto dokonał uproszczenia?

---
Pako
 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń