Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Prezydent bez Komunii św.?

Arcybiskup Burke oświadczył, że nie udzieli komunii św. i swojego błogosławieństwa senatorowi Johnowi Kerry'emu - katolikowi, najpoważniejszemu kandydatowi demokratów w wyborach prezydenckich w USA.

John Kerry znany jest ze swojego poparcia dla aborcji, co było bezpośrednią przyczyna wypowiedzi arcybiskupa, który przypomniał, że Kościół jest niezwykle wrażliwy na wszelkie kwestie dotyczące ludzkiego życia takie jak aborcja, eutanazja, czy kara śmierci.

Hierarcha, dodał, że politycy mieniący się katolikami, którzy opowiadają się za wprowadzeniem praw sprzecznych z nauką Kościoła powinni wiedzieć, że mogą spotkać sie z odmową udzielenia im Komunii św.



Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20040203225331927

No trackback comments for this entry.
Prezydent bez Komunii św.? | 44 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Prezydent bez Komunii św.?
Integrysta wto, 3 lut 2004, 23:25:16
Decyzja Abp jest bardzo słuszna. Nie można publicznym zwolennikom zbrodni pozwalać na przyjmowanie Ciała Pańskiego dopóki nie odwołają publicznie swoich poglądów (i nie uzyskają rozgrzeszenia oczywiscie). Tłumaczenie natomiast jest bardzo niesłuszne - obok mordu (aborcja) i zabójstwa (eutanazja) umieścił karę śmierci, która zgodnie z tradycyjnym nauczaniem Kościoła wyłącza odpowiedzialność sumienia sędziego, kata, prokurtora itd. Kard. Rivarola wydał wiele wyroków śmierci (po cześci na polecenie Leona XII) w Państwie Kościelnym - to tez było sprzeczne z nauczaniem Kościoła? Przypomne że we wspomnianych czasach ochrona zycia poczętego była traktowana już na równi z ochroną \"samodzielnego\" życia ludzkiego. I to nie tylko w krajach katolickich. O ile sie nie myle wzmiankę o tym znał i Landrecht Pruski z 1794 r. bodaj w paragrafie 10.

---
Pozdrawiam
Jakub Jerzy Skoczylas

LWÓW, ŁUCK, STANISŁAWÓW, TARNOPOL
Jeśli ja zapomnę o Nich, Ty Boże zapomnij o mnie.
 
Prezydent bez Komunii św.?
mateuszwroc śro, 4 lut 2004, 10:03:57
Popieram Arcybiskupa i Kubę. jednak ja na miejscu hierarchy postąpiłbym o wiele surowiej zagroziłbym ekskomuniką. Gdyby Kerry nie odwołał swoich opini i nie przeprosiłby Kościoła, to bez wyrzutów sumienia rzuciłbym na niego klątwę. Nie mógłby wtedy mówić o sobie, że jest katolikiem.
 
Jan Paweł II a kara śmierci. (1)
horseradish czw, 19 lut 2004, 20:02:14
Panie Piotrze,
Z przykrością stwierdzam, że nie funkcjonują podane przez Pana odnośniki. Sądzę jednak, że nie ma to żadnego znaczenia. Kluczowy dla nauczania Jana Pawła II w sprawie szacunku dla ludzkie życia nauczania całkowicie zgodnego z Objawieniem, z całą Tradycją i z nauczaniem wszystkich jego poprzedników jest III rozdział encykliki Evangelium Vitae, szczególnie numery od 52 do 67 .
W sprawie KS zacytuję jeszcze raz kluczowy fragment: „wymiar i jakość kary powinny być dokładnie rozważone i ocenione, i nie powinny sięgać do najwyższego wymiaru, czyli do odebrania życia przestępcy, poza przypadkami absolutnej konieczności, to znaczy gdy nie ma innych sposobów obrony społeczeństwa” (EV 56) Jeśli ja dobrze rozumiem zasady logiki, to zdanie to jest równoważne stwierdzeniu, że w „przypadkach absolutnej konieczności, to znaczy gdy nie ma innych sposobów obrony społeczeństwa” można godziwie zastosować karę śmierci. No, chyba że posługujemy się różnymi kategoriami rozumowymi; wtedy jednak darujmy sobie jakikolwiek dialog.


---
Piotr
 
Jan Paweł II a kara śmierci. (2)
horseradish czw, 19 lut 2004, 20:17:26
Dokonane przez Pana zestawienie KS jako przejawu cywilizacji śmierci równoważnego aborcji i eutanazji jest w świetle cytowanego rozdz. EV bezpodstawne. Kilka zdań dalej czytamy „Jeśli tak wielką uwagę zwraca się na szacunek dla każdego życia, nawet dla życia przestępcy i niesprawiedliwego napastnika, to przykazanie „nie zabijaj” ma wartość absolutną w odniesieniu do osoby niewinnej, i to tym bardziej wówczas, gdy jest to człowiek słaby i bezbronny, który jedynie w absolutnej mocy Bożego przykazania znajduje radykalną obronę przed samowolą i przemocą innych.” O aborcji papież pisze „odrażająca zbrodnia”, o eutanazji „dramat”; o KS tylko tyle, że nie powinno się jej stosować „poza przypadkami absolutnej konieczności”. To jednak różnica.
Mogę jeszcze dodać, że ja akurat zgadzam się z papieskim sądem, że na tzw. Zachodzie można dziś wycofać KS z kodeksów. Równie uprawnione jest jednak stanowisko katolika, który w tej akurat sprawie z papieżem się nie zgadza. Zupełnie podobnie jak w przypadku stosunku i oceny papieskiej akceptacji dla wstąpienia Polski do UE.


---
Piotr
 
Jan Paweł II a kara śmierci. (3)
horseradish czw, 19 lut 2004, 20:28:48
Aborcja i czynna eutanazja są niegodziwe i zbrodnicze zawsze, natomiast jeśli chodzi o KS, to oczywiście praktyka Chin jest rzeczywiście składową cywilizacji śmierci, są jednak przypadki, jak naucza papież, że „uprawniona obrona może być nie tylko prawem, ale poważnym obowiązkiem tego, kto jest odpowiedzialny za życie drugiej osoby, za wspólne dobro rodziny lub państwa. Zdarza się niestety, że konieczność odebrania napastnikowi możliwości szkodzenia prowadzi czasem do pozbawienia go życia. W takim przypadku spowodowanie śmierci należy przypisać samemu napastnikowi, który naraził się na nią swoim działaniem, także w sytuacji(...) W tej perspektywie należy też rozpatrywać problem kary śmierci”. Nie jest Pan osamotniony w niezrozumieniu tego fragmentu papieskiego nauczania. W Polsce spektrum tych, którzy nie rozumieją, bądź nie chcą zrozumieć sięga od Adama Michnika do o. Tadeusza Rydzyka. Sam słyszałem jak przed ostatnim wyborami głosił w swoim radiu, że katolik nie może głosować na PiS, bo Kaczyńscy sprzeciwiają się papieżowi w sprawie KS.

---
Piotr
 
Jan Paweł II a kara śmierci. (4)
horseradish czw, 19 lut 2004, 20:43:18
Jak rozumiem z Pańskiej wypowiedzi, odwołuje się Pan także do wypowiedzi wielu biskupów na całym świecie. No cóż, oni też nie zbyt dokładnie zrozumieli papieża. Jak się zdaje, należy do nich także abp Burke.
Niczego w dyskusji co do możliwości godziwego zastosowania KS nie wnosi także fakt występowania przez JP II o łaskę do gubernatorów poszczególnych stanów amerykańskich. O ile się nie mylę dotyczyły one zresztą przypadków wątpliwej winy bądź odpowiedzialności skazanych. Istotnie jest wtedy moralnym obowiązkiem zabiegać o ocalenie życia skazańca.
Łączę wyrazy szacunku


---
Piotr
 

Szukaj

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 10,655 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń