Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Dzień 7. Miyazya 1997 AM - czyli rzecz o kalendarzu etiopskim

Kalendarz etiopski (geez) jest lokalną wersją kalendarza koptyjskiego. Bierze się  to z faktu,  że Kościoł etiopski wywodzi się z Patriarchatu Aleksandryjskiego (Kościół koptyjski). Według niego mamy obecnie rok 1997.

Tak jak u Koptów rok dzieli się na 12 miesięcy po 30 dni i jeden miesiąc o 5/6 dniach.
Koptyjskie miesiące to , w nawiasach podano ich trwanie według systemu gregoriańskiego:

Meskerem 11(w latach przestępnych 12) września - 10 października
Tikimt 11 października – 9 listopada
Hidar  10 listopada – 9 grudnia
Tahsas 10 grudnia – 8 stycznia
Tir 9 stycznia – 7 lutego
Yakatit  8 lutego – 9 marca
Magabit  10 marca – 8 kwietnia
Miyazya  9 kwietnia – 8 maja
Ginbot 9 maja – 7 czerwca
Sene 8 czerwca – 7 lipca
Hamle 8 lipca – 6 sierpnia
Nehasa 7 sierpnia – 5 września
Pagumiene 6 września – 10(11) września

Nowy rok rozpoczyna się 1 dnia miesiąca meskerem, czyli 11(12) września wg kalendarza gregoriańskiego.

Podobnie jak w kalendarzu gregoriański liczenie lat rozpoczyna się od roku narodzenia Jezusa, z tym, że Etiopczycy  przyjęli (nie jest do końca jasne dlaczego),  że Jezus urodził się siedem lat później niż określił to Dionizy  Mały (Dyonisus Exiguus) który na polecenie papieża Jana I określił datę narodzin Jezusa, którą używamy do dziś. Dionizy  pomylił się o 4-6 lat. Tak naprawdę Jezus historyczny urodził się, zabrzmi to paradoksalnie, 4-6 lat przed Chrystusem (czyli p.n.e).

Kalendarz Geez  wyróżnia starą erę (ZB – Zemene Bluy) i nową erę (Zemene Haddis), zwaną również Latami Łaski (AM – Amete Mihret).

Mamy więc dziś dzień  7. Miyazya roku 1997 AM.

Lata pogrupowane są w czteroroczne cykle, każdy rok nosi imię jednego ewangelisty: Jana,  Mateusza, Marka i  Łukasza.

Tydzień ma 7 dób, doba 24 godziny, każda po 60 minut, a ta po 60 sekund. Dodatkową jednostką miary jest 1 kekros = 1/60 dnia. I tak rok słoneczny składa się z 365 dni i 15 kekros, a rok księżycowy z  354 dni i 22 kekros.

Bardzo ciekawy, wręcz unikalny jest sposób określania godzin według kalendarza Geza.

Doba składa się bowiem z 24 godzin ale jest podzielona na dwie równe części po 12 godzin (dzień i noc),  a godziny liczone są od wschodu do zachodu słońca. I tak godzina 1  rano, czyli początek dnia (dziennej części doby) będzie naszą godziną 7,  w południe naszego czasu będziemy mieli raptem szóstą etiopskiego dnia,  o „naszej” 18 kończy się dzień etiopski, godzina 19 to „ich” pierwsza w nocy i tak dalej.

Umawiając się z kimś na określoną godzinę w Etiopii dobrze jest ustalić, czy mówimy o godzinie etiopskiej czy „naszej”, no i oczywiście, czy chodzi nam  o dzień, czy noc (nie uznają bowiem zapisu  godzin typu 13, 14, 22, 23).  

Główne święta liturgiczne w kalendarzu etiopskim to:

Nowy Rok Enkutatash-  1. Meskerem = 11/12 września

Swięto Krzyża (Meskel)  17.Meskerem  =  27. września

Debra Damo (wspomnienie   świętego Aregawi)  = 24. października

Aksum Mariam Tsion (Matki Boskiej Syjońskiej)  21.Hidar = 30. listopada

Kulibi (Święto Archanioła Gabriela)  19.Tahsas = 28. grudnia

Ledet (Boże Narodzenie)  - 29.Tahsas = 7. stycznia

Timket (Epifania, zwana popularnie Trzech Króli)  11.Tir = 19. stycznia

Wielki Piątek  i Wielkanoc (Fasika) są świętami ruchomymi obchodzonymi zgodnie z kalendarzem juliańskim. 

Żeby jeszcze bardziej skomplikować sprawę wystarczy dodać, że na terenie Etiopii mieszkają znaczne wspólnoty muzułmańskie i żydowskie, które mają własne, w pełni uznane, kalendarze.

Kalendarz koptyjski

Artykuł został nadesłany przez Czytelnika VerbaDocent. Serdecznie dziękujemy.



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20040415191448314

No trackback comments for this entry.
Dzień 7. Miyazya 1997 AM - czyli rzecz o kalendarzu etiopskim | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika






Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń