Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Santa Claus kontra Święty Mikołaj

Niemiecka telewizja patronuje akcji "Santa Claus Free Zone" (Strefa wolna od Santa Clausa) - zachęcając wszystkich do rozdawania anty-mikołajowych naklejek. Od pewnego czasu zauważa się, że Santa Claus, postać rodem z Ameryki, wypiera prawdziwego świętego - tradycyjny bożonarodzeniowy symbol.



- Santa Claus jest symbolem konsumpcji - mówi Peter Hahne z telewizji - Święty Mikołaj natomiast nauczył nas prawdy aktualnej do dziś: że dawanie nie czyni nas biedniejszym, ale wzogaca. Dla wielu Niemców Santa Claus jest przypomnieniem niepożądanego rozprzestrzeniania się amerykańskiego komercjalizmu w Europie. Niemcy pragną wyeliminować przejawy konsumpcji ze Świąt Bożego Narodzenia. - Ludzie zaczynają być krytycznie nastawieni do wszelkich objawów komercjalizmu - mówi Herman Bausinger, etnograf z uniwersytetu w Tubingen.

Kościoły protestanckie w całych Niemczech propagują inicjatywę "Christmas in December", rozprowadzając m.in. kalendarze adwentowe bez czekoladek i postaci z bajek. W miejscowości  Rattenberg zabroniono w tym roku ustawiania stoisk handlowych podczas świąt. Organizowane natomiast będą inscenizacje o narodzeniu Jezusa. Pozwoli to na skupienie się na istocie Adwentu i świąt - mówi Gertie Doblander ze sztabu koordynującego przebieg imprez świątecznych w Rattenberg.

Jednak ochrona tradycji świątecznych jest coraz trudniejsza. Z roku na rok, dekoracje świąteczne pojawiają się wcześniej, Santa Claus obecny jest wszędzie: na ozdobnym papierze, w telewizyjnych reklamach, nawet jako czekoladowa figurka, jakich mnóstwo jest w supermarketach. Bogaty strój Mikołaja zupełnie nie koresponduje z dobroczynnością  Świętego, jaką ucieleśniał wieki temu jako duchowny.

Zasmucający jest również fakt, że dzieciom święta kojarzą się głównie z prezentami. Listy, jakie wysyłają do Mikołaja, to raczej lista prezentów, jakie chciałyby otrzymać. Coraz rzadziej zdarzają się listy z podziękowaniami za prezenty, z obietnicami lub prośbami o niezwykłe prezenty, np. o odwagę - mówią wolontariusze, odpisujący dzieciom na listy.

Jak utrwalił się mit "Świętego Mikołaja" w czerwonym płaszczu? Jedna z hipotez mówi iż, powstał on z połączenia  dwóch postaci: Świętego, rozdającego prezenty oraz wizerunku Dzieciątka Jezus (Christkindlein, potem Kriss Kringle, odpowiednik amerykańskiego Santa Claus). Inna wersja mówi, że jego pierwowzorem był Sinter Klaas - czarodziej, którego postać skojarzono później z jednym z bóstw pędzących zimą na zaprzężonych w kozy saniach. Przybył on do USA wraz z Holendrami, którzy upowszechnili ten wizerunek. Niemiecki imigrant, Thomas Nast, narysował wizerunek  świętego z siwą brodą i skrzącymi oczami. W latach 30-tych XX wieku, Coca-Cola, chcąc zwiększyć sprzedaż, wykorzystała ten wizerunek, robiąc sprzedawcę ze świętego.

W Polsce jest podobny problem, Święty Mikołaj pojawia się na kartkach świątecznych, na opakowaniach produktów i w reklamach. Przebrani święci spacerują po supermarketach już od końca listopada, dźwięk kolęd zachęca do kupowania drogich prezentów. Nie ma tu miejsca na tęsknotę i duchowy nastrój oczekiwania, charakterystyczny dla Adwentu. Również w Polsce pojawił sie "ruch obrony prawdziwego swiętego Mikołaja", któremu patronuje między innymi katolicki serwis Wiara.pl. Jednakże ma on zdecydowanie mniejszą "siłę przebicia" niż niemieckie działania.

Nie zapominajmy, że przygotowania do świąt nie polegają na zaopatrzeniu stołu i zapełnieniu miejsca pod choinką. Zadbajmy, aby nasze dzieci wiedziały, dlaczego na wigilijnym stole pojawia się dodatkowe nakrycie, czemu pod obrus wkłada się sianko i czemu dzielimy się opłatkiem.



Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20041210132038475

No trackback comments for this entry.
Santa Claus kontra Święty Mikołaj | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 10,699 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń