Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Wielka Sobota - oczekiwanie na zmartwychwstanie

Centralnym dniem Triduum Paschalnego jest Wielka Sobota. Jako Wigilia Paschalna swój najgłębszy sens odnajduje w atmosferze czuwania u stóp Grobu Bożego i oczekiwania na cud zmartwychwstania dokonany przez Chrystusa w niedzielę wczesnym rankiem.

Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jako wydarzenie, mające swój konkretny moment w historii ludzkości, jest przede wszystkim niepowtarzalnym cudem, którego nie sposób zbadać za pomocą nauk ścisłych. Wymyka się on wszelkim empirycznym dociekaniom. Stając co roku przed tak wielkim misterium wiary, trzeba nam pochylać się nad nim z pokorą i miłością. Nie sposób bowiem go pojąć czysto intelektualnie. Fakt zmartwychwstania nakazuje rozumowi przyjąć jedyną właściwą postawę: zwrócenia się z ufnością ku mocy wiary, która „pozwala wniknąć do wnętrza tajemnicy i pomaga ją poprawnie rozumieć”(Jan Paweł II, Fides et ratio). Choć Chrystus zmartwychwstaje, to jednak nie powraca już do życia doczesnego i nie podlega jego prawom. Nadprzyrodzoność wymyka się ograniczonej materii.

Tradycyjnie w Wielką Sobotę we wszystkich kościołach parafialnych od wczesnych godzin porannych święcone są pokarmy, spożywane następnie podczas wielkanocnego śniadania. Świątynie, tętniące atmosferą całodziennej adoracji Grobu Chrystusa, otwarte są do samego wieczora. Po zmierzchu rozpoczyna się najbardziej uroczysta i symboliczna Liturgia – Wigilia Paschalna.

Bogactwo czytań przedstawia dzieje rodzaju ludzkiego od dzieła stworzenia przez grzech Adama i Ewy, wyjście narodu wybranego z ziemi egipskiej i przejście (pascha) przez Morze Czerwone, po czytania z Nowego Testamentu opisujące m.in. ustanowienie Najświętszej Eucharystii. Wówczas to po raz pierwszy po czterdziestodniowym poście śpiewa się przed Ewangelią Alleluja – okrzyk radości i wesela. Wierni posłuszni Chrystusowemu nakazowi, aby w gotowości oczekiwać powrotu swojego Pana (por. Łk 12, 35-36), trwają przed ołtarzem z zapalonymi świecami. Paschał, wnoszony uroczyści przez kapłana, symbolizuje Zmartwychwstałego Mistrza z Nazaretu – Boży Logos, Światło narodów na oświecenie pogan i chwałę Ludu Bożego (por. pieśń Symeona). Następnie śpiewany jest Exsultet – hymn pochwalny na cześć Zmartwychwstałego. W czasie Eucharystii odnawiane są przyrzeczenia chrzcielne. Niejednokrotnie podczas Liturgii Wielkiej Soboty konkretni wierni przyjmują sakrament Chrztu św., Pierwszej Komunii św. i Bierzmowania. Są to najczęściej osoby dorosłe, wcześniej przygotowywane do tych uroczystości przez kilka miesięcy. Uroczystość ta powinna kończyć się nazajutrz wczesnym rankiem w Wielką Niedzielę procesją rezurekcyjną, podczas której niesie się Najświętszy Sakrament i śpiewa pieśni wielkanocne. Pięćdziesięciodniowy okres, następujący po Triduum Paschalnym, stanowi dla chrześcijan czas bezpośredniego przygotowania się na przyjęcie do serca Trzeciej Osoby Trójcy Świętej. Zmierza on bowiem ku uroczystości Zesłania Ducha Świętego, zwanej także Zielonymi Świątkami.  



Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20050326005044498

No trackback comments for this entry.
Wielka Sobota - oczekiwanie na zmartwychwstanie | 16 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Wielka Sobota - oczekiwanie na zmartwychwstanie
Krzysztof sob, 26 mar 2005, 11:57:00
Szanowny Panie, popełnił Pan błąd. Typowy dla polskiego katolicyzmu, gdzie często ogromną rolę odgrywa przyzwyczajenie i gdzie zdarza się, iż mówi się o "liturgii Wielkiej Soboty" oraz gdzie Wigilię Paschalną zaczyna się niekiedy przed zmrokiem. Wigilia Paschalna nalezy do niedzieli!!!!  "Wszystkie obrzędy Wigilii Paschalnej odbywają się w nocy: nie wolno ich rozpocząć, zanim nie zapadnie noc, a należy je zakończyć przed świtem niedzieli. Zasada ta misi być interpretowana ściśle. Przeciwne jej nadużycia i tu i ówdzie praktykowane zwyczaje sprawowania Wigilii Paschalnej o godzinie, w której zwykło się antycypować Mszę niedzielną, zasługują na odrzucenie" To cytat z listu okólnego o przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych. Zachęcam do lektury całości http://www.pascha.org.pl/dokumenty/listogolny/ Wigilia Paschalna jest tam omówiona w zupełnie innym rozdziale niż Wielka Sobota, w rozdziale poświęconym niedzieli. Bo zresztą - jak wynika z przytoczonego fragmentu - ona wcale nie musi być odprawiona w sobotę, może się zacząć już po północy. Tak się zresztą gdzieniegdzie dzieje (choć w niewielu miejscach). Wielka Sobota nie jest centralnym dniem Triduum. Jest ona jest dniem środkowym, ale centrum jest Niedziela Wielkanocna z jej najważniejszą celebracją, jaką jest Wigilia Paschalna. A wystarczyło spojrzeć do brewiarza albo do mszału.
 
Liturgia Pascalna
Artur Rumpel sob, 26 mar 2005, 14:01:02
Dołączam sie do apelu do wszystkich kapłanów, aby nie robili sobie z liturgii "jajec", jak mawia Ferdynand Kiepski, bo tylko w ten sposób da się zinterpretować odprawianie jej przed zmierzchem, tak przecież powszechne. Bardzo mnie boli, że aby uczestniczyć w tej liturgii w nocy i bez nadmiernych skrótów (też nie rozumiem, dlaczego księża boją sie ten jeden raz w roku odprawiać Mszę trzy godziny) musze jechać kilkadziesiąt kilometrów od odomu, bo w moim dużym dosyć mieście bodaj we wszystkich kościołach liturgia zaczyna sie o 19.00, połowa czytań jest pominietych i kończy sie wtedy, gdy powinna się zaczynać. A problem jak wiem, jest prawie w całej Polsce ten sam. Przez kilka lat jeździłem na Liturgię Paschalną do krakowskich dominikanów, którzy odprawiaja ja wzorowo i po drodze widziałem, jak w niektórych kościołach tego miasta odprawiano ja juz o 17,00, czyli chyba przed pierwszymi nieszporami!!! Trzeba też raz na zawsze skończyć z używaniem fałszywych terminów "Liturgia Wielkiej Soboty", czy "Ceremonie Wielkosobotnie". Wielka Sobota jest jedynym w roku dniem aliturgicznym
 
Wielka Sobota - oczekiwanie na zmartwychwstanie
Krzysztof sob, 26 mar 2005, 19:41:20
Zachęcam do lektury http://andrzej.ekai.pl/ekai/serwis/?MID=9237 Dobry tekst o Triduum
 

Szukaj

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 10,641 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń