Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

"Jesteś dobrym pasterzem, który spełnił biskupi obowiązek"

Każdy kto obserwował wspólnotę luteran w Szwecji w ciągu ostatnich kilku lat spodziewał się, że kontrowersyjna polityka prowadzona przez Kościół Szwecji prędzej czy później doprowadzi do konfliktów. Wprowadzanie coraz to liberalniejszych pomysłów w życie kościelne, przy jednoczesnej dyskryminacji konserwatystów doprowadziło do powstania Prowincji Misji – organizacji wewnątrzkościelnej dążącej do powrotu do luterańskich korzeni. Jednak władze kościelne nie mogły pogodzić się z tym, że wewnątrz kościoła istnieje grupa ludzi którzy nie aprobują ich pomysłów na chrześcijaństwo. Zmuszeni sytuacją zdecydowali się wypowiedzieć posłuszeństwo swojej władzy – poprosili afrykańskiego hierarchę o ordynacje jednego z ich księży na biskupa. Tym przybyszem z czarnego lądu był biskup Walter Obare – zwierzchnik Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła w Kenii. (ELCK). Podczas odwiedzin w Luterańskim Kościele Synodu Missouri w Ameryce (LCMS) opowiedział o tym co sprawiło, że zdecydował się pomóc braciom z dalekiej północy.

„Decyzja o ordynacji pierwszego biskupa szwedzkiej Prowincji Misji była naprawdę trudna” powiedział biskup podczas swojej wizyty w St. Louis. „Daliśmy sobie trochę czasu na przemyślenie prośby, modliliśmy się, i przedstawiliśmy sprawę w komitetowi naszego Kościoła.” – opowiada Obare. Afrykański biskup spodziewał się, że komitet na prośbie odpowie „nie”, i wtedy nie musiał by podejmować tak trudnej decyzji. A sytuacja była naprawdę skomplikowana.

Prowincja Misja została założona w 2003 roku przez grupę szwedzkich wiernych, którzy pragnęli trzymać się tradycyjnie luterańskiego rozumienia Pisma Świętego. Tymczasem oficjalny luterański Kościół Szwecji zaczął zmierzać zupełnie inną drogą. Żeby zasiadać w kościelnej radzie chrześcijańska wiara nie jest wymagana. Jednocześnie władze nie są aż tak tolerancyjne wobec tych, którzy nie akceptują kobiet księży. Każdy kto się temu sprzeciwia musi się pogodzić się z tym, że ordynowany na duchownego nie będzie. Od niedawna wprowadzono także w Kościele błogosławienie związków homoseksualnych. Prowincja prosiła o ordynacje na własnego biskupa jednego z konserwatywnych księży jednak władze się na to nie chciały zgodzić. Również wszelkie propozycje rozmów przedstawicieli organizacji z liderami Kościoła Szwecji były odrzucane. Wtedy też przedstawiciele Prowincji Misji poprosili Waltera Obare o zrobienie tego czego nie chciały zrobić ich własne władze – o możliwość bycia pod zwierzchnictwem własnego biskupa.

„To było wielkim brzemieniem w moim sercu – zrobić to czy nie” – opowiada Obare. Sytuacje utrudniały groźby represji ze strony Kościoła Szwecji i Światowej Federacji Luterańskiej za „wtrącanie się w nie swoje sprawy”. Jednak kenijscy luteranie zdecydowali: nie można ignorować próśb konserwatywnej grupy wiernych, walczącej o zachowanie ich tradycyjnie luterańskiej wiary w kraju gdzie chrześcijaństwa z dnia na dzień jest coraz mniej. 5 lutego 2005 roku Walter Obare konsekrował na biskupa Arne Olssona. Konsekwencją była oficjalna schizma w szwedzkim Kościele.

"Wielu ludzi w świecie wspiera mnie w tym co zrobiłem, ale wielu też uważa „to było złe””. – mówi biskup. Amerykańscy luteranie z LCMS są tymi, którzy wspierają hierarchę. „Jesteś dobrym pasterzem, który spełnił biskupi obowiązek” – twierdzi dziekan Konkordzkiego Seminarium Teologicznego. Podobnie poparcie wyraża, Fort Wayne - przedstawiciel seminarium, za „obronę konfesyjnego luteranizmu przed rosnącym wpływem liberalizmu i sekularyzmu.” Ale Obare nie chce robić z siebie bohatera. „Bóg pomaga mi w trwaniu i w wierze” – powiedział Reporterowi - gazecie amerykańskich luteran. „To nie była moja decyzja – to jest jego dzieło” – dodaje. Podziękował też za silną teologiczna podstawę jaka odebrał w seminarium w St. Louis, które ukończył przed kilkoma latami.

Sam biskup odczuwa ogromną pokorę wobec Bożego wyboru, aby użyć kogoś "z tak biednej części świata". Negatywny następstwo działania biskupa, jakim było zdymisjonowanie go z funkcji doradcy w radzie Światowej Federacji luterańskiej, określa mianem „małego krzyża jaki musze nieść od mojego Boga”. Jednak dodaje „Mam czyste sumienie.”

Luteran z Kenii i z Synodu Missouri w Usa od 2004 łączy wspólnota ołtarza i ambony. Również pomiędzy LCMS a Prowincja Misji trwają rozmowy na temat współpracy. Bengt Birgersson ze Szwecji w czasie swojej wizyty w USA usłyszał, że luteranie amerykańscy są chętni do rozmów oraz wspierają ich działania.

Wspólnota biskupa Waltera Obare - Ewangelicko-Augsburski Kościół w Kenii, został założony w 1948 roku przez szwedzkich misjonarzy. Dziś liczy sobie 80 tysięcy wiernych.


Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/2006071423355061

No trackback comments for this entry.
"Jesteś dobrym pasterzem, który spełnił biskupi obowiązek" | 17 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
"Jesteś dobrym pasterzem, który spełnił biskupi obowiązek"
mateuszwroc sob, 15 lip 2006, 09:36:55
No tak. W końcu jak mawiano za rewolucji francuskiej: "Nie ma wolności dla wrogów wolności".

---
Extra Ecclesia nulla salus est!

 
"Jesteś dobrym pasterzem, który spełnił biskupi obowiązek"
Mehmed wto, 18 lip 2006, 12:35:53
i ma to ma być dobre że laickie panstwo niszczy wiare tylko po to by była poprawna politycznie... i gdzie tu ten słyny rozdział koscioła od panstwa
 
Staroluterski Kościół Szwecji?
Rafamael wto, 18 lip 2006, 19:44:02
Cytat: "Wprowadzanie coraz to liberalniejszych pomysłów w życie kościelne, przy jednoczesnej dyskryminacji konserwatystów doprowadziło do powstania Prowincji Misji – organizacji wewnątrzkościelnej dążącej do powrotu do luterańskich korzeni. Jednak władze kościelne nie mogły pogodzić się z tym, że wewnątrz kościoła istnieje grupa ludzi którzy nie aprobują ich pomysłów na chrześcijaństwo. Zmuszeni sytuacją zdecydowali się wypowiedzieć posłuszeństwo swojej władzy – poprosili afrykańskiego hierarchę o ordynacje jednego z ich księży na biskupa." Hmmm... szczerze mówiąc przypomina mi się sytuacja z czasów XIX w., kiedy na fali konfliktów występujących w Kościele Ewangelicko-Unijnym, utworzonym z połączenia kościołów wyznania ewangelicko-augsburskiego i ewangelicko-reformowanego doszło do wyodrębnienia się grupy kościołów ewangelicko-staroluterskich, nawiązujących do wczesnych zasad luteranizmu i odcinających się od coraz to bardziej liberalnej i zracjonalizowanej teologii wspólnoty unijnej (dość duża liczba gmin staroluterskich znajdowała się na terenach dawnego zaboru pruskiego, obecnie niezbyt liczne ich pozostałości można spotkać głównie w Niemczech). Czyżby w kraju Wikingów miałoby być podobnie, aczkolwiek rozłam nastąpiłby pod nieco innym pretekstem? A może Szwecja to tylko początek i podziały rozciągną się na inne, luterańskie kościoły skandynawskie? Pozdrawiam. Raf

---
"Wszystkie przenośnie są imionami dobra i zła: nie przemawiają one, przyzywają tylko. Głupcem ten, kto chce od nich wiedzy." Tako rzecze Zaratustra (Nietzsche)

 
"Jesteś dobrym pasterzem, który spełnił biskupi obowiązek"
Bartek.D wto, 18 lip 2006, 21:38:44
Macieju, nie wiem, o, co Ci chodzi i nie chcę wiedzieć! Ja nie mam „antykatolickiej schizmy” jak to raczyłeś sformułować. Dobrze wiemy, kto w Rp rządzi- są nimi kościelne bigot typu: Leszek Sławoj Głódź, pan Rydzyk i wiele innych. W rzeczywistości jawnie dyskryminuje się wyznawców innych denominacji. Chcesz przykładu? Proszę. U mnie w szkole każda ważniejsza uroczystość zaczyna się od mszy św., nawet w Środę Popielcową zmusza się wszystkich uczniów do uczestnictwa w mszy katolickiej, co w moim mniemaniu jest wysoko naganne. Nawet gdybyś chciał opuścić kościół, to jest to nie możliwe, ponieważ „na bramce” stoją nauczyciele. Niestety KRK czuję się za swobodnie, uważa, ze wszystko można, bo co? Bo jest się prezbiterem , biskupem? Rozdział polityki od państwa to gwarantuje mi konstytucja RP. pozdrawiam
 

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń