Watykan: Prawosławni to Kościół, protestanci - nie
Mateusz Markiewicz wto, 10 lip 2007, 12:26:21 Odsłon 5,959
Stolica Apostolska opublikowała dzisiaj "Odpowiedzi na pytania dotyczące niektórych aspektów nauki o Kościele". Dokument został sformułowany w formie pytań i odpowiedzi, a nie jednego, ciągłego tekstu. Pytań i odpowiedzi jest pięć. Podejmują one najważniejsze zagadnienia z zakresu eklezjologii katolickiej. Ważne są one także dla dalszego dialogu ekumenicznego. Dokument podpisał Kardynał William Levada, Prefekt Kongregacji Nauki Wiary, lecz treść zatwierdził osobiście Benedykt XVI i polecił jej publikację.
Dokument jasno stwierdza, że Sobór Watykański II nie miał zamiaru i nie zmienił katolickiej nauki o Kościele. Jest to temat pierwszego pytania i odpowiedzi na nie. Tak więc ciągle aktualne jest wielowiekowe nauczanie Kościoła, wyrażone na wielu soborach, czy przez wielu papieży.
Drugie pytanie dotyczy wyrażenia subsistit in. Bowiem Konstytucja Lumen gentium stwierdza, że Kościół Chrystusowy subsistit in (trwa w) Kościele katolickim. Dokument Kongregacji stwierdza, że Kościół Chrystusa może trwać w innych Kościołach i Wspólnotach kościelnych, które nie są w pełnej jedności z Kościołem katolickim. Lecz dzieje się to jedynie dzięki obecności w nich "licznych pierwiastków prawdy i uświęcenia". Odpowiedź na to pytanie potwierdza, że według doktryny katolickiej to właśnie Kościół katolicki jest tym Kościołem z wyznania wiary, jest Kościołem założonym przez Chrystusa.
Trzecie pytanie dotyczy tego, dlaczego nie użyto słowa "jest" zamiast "trwa". Otóż wyrażenie "trwa" nie zmienia nauki katolickiej, pozwala natomiast jaśniej wyrazić, że Kościół Chrystusa może istnieć także w innych Kościołach i Wspólnotach kościelnych dzięki wspomnianym "pierwiastkom prawdy i uświęcenia".
Czwarte pytanie dotyczy nazywania "Kościołami" Kościołów wschodnich. Zasługują one na to miano, gdyż mają prawdziwe i ważne sakramenty, zachowały ważne święcenia. Dzięki temu są one z Kościołem katolickim związane najmocniejszym węzłem. Na miano Kościołów zasługują, gdyż są Kościołami partykularnymi. Lecz sytuacja owych Kościołów partykularnych jest naznaczona brakami, gdyż nie utrzymują one koniecznej jedności z Biskupem Rzymu.
Piąte pytanie dotyczy stosowania nazwy "Wspólnoty kościelne" wobec grup powstałych w wyniku reformacji. Według dokumentu nie można ich nazywać Kościołami, w prawdziwym tego słowa znaczeniu, gdyż nie zachowały one ważnych święceń, nie ma u nich prawdziwej Eucharystii.
http://212.77.1.245/news_services/bulletin/news/20581.php?index=20581〈=en#TESTO%20IN%20LINGUA%20POLACCA - Tekst dokumentu w języku polskim.
Dokument jasno stwierdza, że Sobór Watykański II nie miał zamiaru i nie zmienił katolickiej nauki o Kościele. Jest to temat pierwszego pytania i odpowiedzi na nie. Tak więc ciągle aktualne jest wielowiekowe nauczanie Kościoła, wyrażone na wielu soborach, czy przez wielu papieży.
Drugie pytanie dotyczy wyrażenia subsistit in. Bowiem Konstytucja Lumen gentium stwierdza, że Kościół Chrystusowy subsistit in (trwa w) Kościele katolickim. Dokument Kongregacji stwierdza, że Kościół Chrystusa może trwać w innych Kościołach i Wspólnotach kościelnych, które nie są w pełnej jedności z Kościołem katolickim. Lecz dzieje się to jedynie dzięki obecności w nich "licznych pierwiastków prawdy i uświęcenia". Odpowiedź na to pytanie potwierdza, że według doktryny katolickiej to właśnie Kościół katolicki jest tym Kościołem z wyznania wiary, jest Kościołem założonym przez Chrystusa.
Trzecie pytanie dotyczy tego, dlaczego nie użyto słowa "jest" zamiast "trwa". Otóż wyrażenie "trwa" nie zmienia nauki katolickiej, pozwala natomiast jaśniej wyrazić, że Kościół Chrystusa może istnieć także w innych Kościołach i Wspólnotach kościelnych dzięki wspomnianym "pierwiastkom prawdy i uświęcenia".
Czwarte pytanie dotyczy nazywania "Kościołami" Kościołów wschodnich. Zasługują one na to miano, gdyż mają prawdziwe i ważne sakramenty, zachowały ważne święcenia. Dzięki temu są one z Kościołem katolickim związane najmocniejszym węzłem. Na miano Kościołów zasługują, gdyż są Kościołami partykularnymi. Lecz sytuacja owych Kościołów partykularnych jest naznaczona brakami, gdyż nie utrzymują one koniecznej jedności z Biskupem Rzymu.
Piąte pytanie dotyczy stosowania nazwy "Wspólnoty kościelne" wobec grup powstałych w wyniku reformacji. Według dokumentu nie można ich nazywać Kościołami, w prawdziwym tego słowa znaczeniu, gdyż nie zachowały one ważnych święceń, nie ma u nich prawdziwej Eucharystii.
http://212.77.1.245/news_services/bulletin/news/20581.php?index=20581〈=en#TESTO%20IN%20LINGUA%20POLACCA - Tekst dokumentu w języku polskim.
Mości Bracia i Siostry trza nam pamietać o swietej inkwizycyji i o czasach ucisku, jakeśmy byli ciemiężeni i onegdaj uchowaj Panie od czci i szacunku odsunięci. Trza nam zwrócic lica swe do Pana oby nam z pomocą swą błogosławił. Jenom oręż Bożego Słowa i nieustająca wiara usilnie nam pomoże, tudzież posty i trwanie w wołaniach i błaganiach za naród nasz, powołany i wybrany ongi czas przed wiekami. Naród ministrów Bożego Słowa, ktoresmy w depozyt od Pana dostali a ongi czas od Żydów przejęli. Bracia, Siostry do pokuty i wiary Was usilnie wzywam jakem Minister Słowa Bożego i CHRYSTUSOWY człek, który dzięki łasce PANA się ostał. Byscie świadczeniem Waszym nie ustepowali w niczem, miłoscią i światłem nie gaśli. Pan nasz Chrystus Jezus w stosownem czasie z pomocą raczy zawitać jenom w słusznosci trzeba nam żyć i w przykazaniach trwać a pomoc Pańska jak u Ezechyela nadejść musi. Tak oto Siostry, Bracia stójmy społem i trwajmy w swiadectwie i próbie patrząc jenom na Pana Odkupiciela i Stworzyciela Naszego !!!!
---
Anita Priv
---
It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world.
-Chaos Theory
---
It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world.
-Chaos Theory
---
It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world.
-Chaos Theory