Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Kościół prawosławny rozpoczął Wielki Post

Nabożeństwo Przebaczenia Win rozpoczęło Wielki Post w Kościele prawosławnym. Wielki Post składa się z 40 dniowego okresu postu, po którym następują dwa święta – sobota Wskrzeszenia Łazarza i Niedziela Palmowa, a następnie Tydzień Męki Pańskiej, zwieńczony świętem Zmartwychwstania Chrystusa. Okres przygotowawczy do Wielkanocy w Kościele prawosławnym wynosi zatem 7 tygodni. W tym roku prawosławna Wielkanoc wypada 27 kwietnia.



-Wielki Post stawia przed nami warunek ewangeliczny: „Jeśli bowiem przebaczycie ludziom ich przewinienia, i wam przebaczy Ojciec wasz niebieski. Lecz jeśli nie przebaczycie ludziom, i Ojciec wasz nie przebaczy wam przewinień waszych” (Mt 6, 14-15). Słowa te świadczą o tym, że w dni Wielkiego Postu powinniśmy wejść czyści, pogodzeni z bliźnimi i swoim sumieniem” – napisał w swoim liście na czas Wielkiego Postu zwierzchnik Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, metropolita Sawa.

-Podstawowym warunkiem naszego postu jest łagodność duszy. Człowiek pełen pychy, który nie lubi spokoju, który zawsze jest z czegoś niezadowolony, nie rozumie pociechy i radości czasu postu. (…) Dążenie do powstrzymywania gniewnych porywów, umiejętność oddzielenia od siebie zawiści i współzawodnictwa, nawyk wielkodusznego i pokornego rozporządzania swymi prawami - oto pożyteczny dla duszy początek postu chrześcijańskiego.” – pisze metropolita Sawa.

Reguły Kościoła prawosławnego zalecają przygotowanie się do święta Paschy Chrystusowej w dwóch sferach życia – od strony cielesnej i duchowej. Z jednej strony, prawosławni w czasie postu ograniczają jedzenie w ogóle, w tym spożywanie niektórych produktów:

mięsa, nabiału, często również ryby czy oleju. Z drugiej strony, Kościół zaleca odpowiednie duchowe przygotowanie się do święta Paschy. Właśnie temu duchowemu przygotowaniu ma służyć post cielesny. Podstawą duchowego przygotowywania się do świąt jest intensywna modlitwa, a także uczestnictwo w nabożeństwach, które w czasie Wielkiego Postu nabierają szczególnego charakteru. Post wyraża się również tym, iż w ciągu tygodnia nie jest sprawowana Liturgia eucharystyczna. Liturgia ta celebrowana jest jedynie w sobotę i niedzielę. W zamian za to, aby nie pozbawiać wiernych uczestnictwa w Eucharystii, sprawowana jest Liturgia uprzednio poświęconych Darów, podczas której wierni mogą przystępować do Eucharystii przyjmując św. Dary, które specjalnie w tym celu pozostawiane są z niedzielnej Liturgii eucharystycznej.

Wszystkie nabożeństwa sprawowane w Wielkim Poście w Kościele prawosławnym mają swój niepowtarzalny charakter. Śpiewy w większości zastępują czytania, a śpiewane elementy przyjmują ascetyczny, pokutny charakter. W pierwszym i piątym tygodniu Wielkiego Postu czytany jest poetycki, pokutny kanon autorstwa św. Andrzeja z Krety, pokazujący przykłady upadku człowieka z jednej strony, a sposoby pokuty i odnowy swojego życia z drugiej.

„Człowiek-chrześcijanin w dniach postu powinien wypracowywać w sobie także cnotę – wspaniałomyślność. Bardzo często zapominamy o swoich osobistych wadach i dlatego okazujemy się groźnymi sędziami ludzkich błędów i niedostatków. (…) Szczęśliwy ten, kto przez post może skruszyć w sobie grzech i na jego miejsce wprowadzić do duszy łaskawość, przyjazną ustępliwość i inne czyste oraz czcigodne cechy Bożej miłości.” – podkreślił metropolita Sawa w swym liście.

Kościół prawosławny kierując się zaleceniami ojców I soboru powszechnego, wylicza daty Wielkanocy opierając się na pierwszej wiosennej pełni księżyca i dacie paschy żydowskiej. Wielkanoc w Kościele prawosławnym obchodzona jest w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca i po zakończeniu paschy żydowskiej. Zgodnie z tymi wyliczeniami w 2008 roku Wielkanoc obchodzona będzie 27 kwietnia.



Kościół prawosławny rozpoczął Wielki Post | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń