Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

1 stycznia - problemy z kalendarzem

Dlaczego przesilenie zimowe wypada 20 grudnia? Dlaczego Boże Narodzenie obchodzimy 25 grudnia i 7 stycznia? Dlaczego Nowy Rok przypada na 1 stycznia? Kiedy tak naprawdę urodził się Jezus Chrystus?
Istnieje tak wiele tajemnic i błędów wynikłych z niedoskonałości kalendarza i błędów przy jego kolejnych reformach. Poniżej postaram się przedstawić hipotezę, że Boże Narodzenie powinniśmy świętować właśnie 1 stycznia, mimo iż Jezus prawdopodobnie urodził się... pod koniec września.



Wstęp – rys historyczny

Kalendarz który znamy – składający się z 365.25 dni, z podziałem na 12 miesięcy – został skonstruowany w roku 239 p.n.e. przez Aleksandryjczyka Aristarchusa. Znamy go pod nazwą „juliański”, gdyż w Cesarstwie Rzymskim wprowadził go Juliusz Cezar. Wcześniej liczono lata „od powstania miasta” (czyli Rzymu w 753 r.p.n.e.), kierując się prostym podziałem słonecznym i księżycowym.

W roku 46 p.n.e., po podboju Egiptu, Juliusz Cezar postanawia wprowadzić nowy kalendarz, ze stałym podziałem na miesiące. Rok przestępny miał wypadać co cztery lata, z wyjątkiem stuleci niedzielących się przez czterysta (nie miał wypadać w roku 100, 200, 300, ale miał wypadać w roku 400, itd.). Niestety cesarscy urzędnicy źle zrozumieli swojego władcę i rok przestępny ogłaszano co trzy lata). Błąd ten naprawił dopiero August Cezar w 10 r.p.n.e.), który również pozamieniał ilość dni w poszczególnych miesiącach (to właśnie przez niego luty jest taki krótki).

Do dalszych rozważań o kalendarzu, niezbędnym jest zaznaczyć, że sobór w Nicei (325 r.n.e.) powiązał na sztywno wyznaczanie święta Zmartwychwstania w odniesieniu do 20 marca (w którym przypadało wtedy przesilenie wiosenne). Powodem takiego wyznaczania świąt, była chęć uniezależnienia się od żydowskiego Pesach.

Przenosimy się teraz do wieku XVI. Papież Paweł III zastanawia się, dlaczego Wielkanoc przypada prawie w połowie lata. Zagadkę do rozwiązania zleca jezuickim astronomom. Ci odkrywają, że rok liczy więcej niż 365.25 dni. Co 131 lat, należałoby dołożyć jeszcze jeden rok przestępny. Następny papież – Grzegorz III – postanawia zreformować kalendarz, poprzez wycięcie dziesięciu dni (i tak po 4.X.1582 nastąpił od razu 15.X). Reforma zakładała również lata przestępne co każde 100 lat. Mimo, że sam kalendarz prawie w ogóle nie uległ zmianie, nazwano go „gregoriańskim”.

Jak następowała recepcja nowego kalendarza? W ciągu dwóch lat przyjęły go prawie wszystkie państwa katolickie i protestanckie. Najdłużej opierała się Wielka Brytania: do roku 1752. W związku z tym, do dziś istnieje bałagan w datowaniu wielu wydarzeń historycznych pomiędzy XVI i XVIII wiekiem. Państwa tradycji prawosławnej przyjęły reformę gregoriańską dopiero w XX wieku.

1 stycznia?

Który dzień jest początkiem Nowego Roku? Juliusz Cezar wprowadzając nowy kalendarz, upatrywał początek roku na przesilenie wiosenne. Nie zgodził się na to senat, który tradycyjnie rozpoczynał obrady od przesilenia zimowego. Tą walkę przegrał Cezar – i 1 stycznia został oficjalnie ogłoszony pierwszym dniem roku. Dla nas niebagatelne znaczenie ma fakt, że w 45 r.p.n.e. „przesilenie zimowe było 1 stycznia”. Przesilenie zimowe nazywano również „Świętem Słońca”.

Kiedy świętować Boże Narodzenie?

Boże Narodzenie współcześnie obchodzimy 25 grudnia – i niewielu z nas interesuje dlaczego. Niektóre osoby odpowiadają, że ta data ma związek z przesileniem zimowym (Świętem Słońca). Odpowiedź jak najbardziej prawdziwa, ale nie mająca pokrycia w rzeczywistości – gdyż przesilenie zimowe jest 3-4 dni wcześniej. Czy nie należałoby w takim razie przesunąć święta Bożego Narodzenia o 3 dni wstecz? Najbardziej idealnie byłoby zrobić kolejną reformę – i przesunąć Nowy Rok (1 stycznia) oraz Boże Narodzenie na dzień przesilenia - gdyż Boże Narodzenie powinniśmy świętować właśnie 1 stycznia(*).


Kiedy urodził się Jezus?

Czytając powyższe, paradoksem może zdawać się fakt, że datę narodzin Jezusa umieszczałbym pod koniec września (na dzień przesilenia jesiennego, w pobliżu żydowskiego święta szałasów). Przemawia za tym kilka faktów:
1.)  Ewangelie mówią o pasterzach i owcach. Nieprawdopodobne jest, aby w Izraelu w tym czasie (zima: pora deszczowa) wypasać owce. To raczej wyklucza grudzień/styczeń.
2.) Znając praktyczność Rzymian, spis ludności powinien być wyznaczony w okresie dogodnym dla ludności – czyli po żniwach.
3.) Wiemy, że Jezus miał się urodzić sześć miesięcy po Janie Chrzcicielu(**). Znając czas narodzin Jana, poznamy też czas narodzin Jezusa. Na podstawie Ewangelii możemy założyć, że narodzenie Jana było w okolicach przesilenia wiosennego(***). Dodając sześć miesięcy otrzymujemy okres przesilenia jesiennego. Idąc dalej za tą hipotezą – okazuje się, że 1 stycznia powinniśmy świętować nie Boże Narodzenie, ale Boże Poczęcie. Tradycja by na tym nie ucierpiała zanadto – w końcu Boże Poczęcie może być równie wielkim dniem na „Święto Słońca”.

Posumowanie

Powyższe to tylko hipotezy. Tak naprawdę nie ma dla mnie znaczenia, kiedy ludzie będą świętować Boże Narodzenie. Jeżeli robimy to 25 grudnia i 7 stycznia – to dobrze, niech tak pozostanie. Najważniejsze jest, że ludzie nadal świętują to wydarzenie. Ważniejszym od poznania dokładnych dat wydarzeń z przed 2000 lat, jest to, aby ludzie świadomie przeżywali ten dzień.

----------------------------------

(*) Zwykło się mówić, że to cesarz wyznaczył datę Bożego Narodzenia, chcąc pogodzić pogańskie zwyczaje z nową, chrześcijańską religią. Jednakże już w pismach z II i III wieku, możemy znaleźć wzmianki u Ojców Kościoła i w apokryfach o narodzeniu Mesjasza (zgodnie z przepowiedniami) w dzień "Święta Słońca". Natomiast Klemens z Aleksandrii pisał, że niektórzy sądzą, iż Jezus został poczęty 25 dnia miesiąca Pachon, czyli 20 marca (dzień przesilenia – przyp. red.) (Klemens Aleksandryjski, Stromata, w: The Ante-Nicene Fathers, t. 2, Eerdmans: Grand Rapids, 1986, s. 333)

(**) Łk 1,24-38

(***) Mąż Elżbiety Zachariasz był kapłanem w świątyni w Jerozolimie. Łukasz w 1,5 stwierdza, że Zachariasz był "z oddziału Abiasza". Oddziałów byłó 24 (1 Kronik 24). Każdy oddział służył w świątyni jeden tydzień, rozpoczynając swoją służbę i kończąc w szabat (2 Kronik 23,8). Oddział Abiasza był ósmy z kolei (Krn 24,10). Pierwszy oddział zaczynał służbę w pierwszym tygodniu pierwszego miesiąca hebrajskiego kalendarza. Drugi oddział służył w drugim tygodniu. W trzecim tygodniu wypadała Pascha i święto Przaśników i wówczas w świątyni służyły razem wszystkie 24 oddziały. Ósmy oddział Abiasza, w którym służył Zachariasz, zaczynał więc służbę w dziewiątym tygodniu roku. W tym czasie żona Zachariasza Elżbieta poczeła syna (Łk 1,8-20 i Łk 1,23-24). Okres ten przypada na koniec czerwca (przesilenie letnie). Narodziny Jana Chrzciciela wypadałyby więc na czas przesilenia wiosennego.

Polemika Piotra Chrzanowskiego



Opcje Artykułu

Trackback

Trackback URL for this entry: http://www.kosciol.pl/trackback.php/20031231181542749

No trackback comments for this entry.
1 stycznia - problemy z kalendarzem | 0 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.

Szukaj

Menu Użytkownika





Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
Nie pamiętasz hasła?

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wszystkich Świętych i Halloween
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Sonda

    Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    1/1: Czy stosowanie kary śmierci jest zgodne z postawą chrześcijańską?

    Zdecydowanie tak 83,05%
    Raczej tak 1,66%
    Raczej nie 2,91%
    Zdecydowanie nie 11,65%
    Nie wiem 0,73%

    | 4,266 głosów | 0 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń