Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny


 Forum > Ogólne > Pytania, problemy i opinie Nowy wątek Odpowiedz
 niewiasta obleczona w słońce
 |  Wersja do druku
wysoka_pieguska
 luty 07 2007 09:39  (Czytany 2999 razy)  
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/05/07
Postów:: 1

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Matija
 luty 07 2007 09:57   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 08/13/05
Postów:: 857

Dlaczego nie Maria ?

===

Albo Jezus, albo śmierć... Jezus! :D
 
 Profil   Email 
 Cytat 
karol_dabrowski
 luty 07 2007 10:04   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 08/31/06
Postów:: 366

Ja odnajduję tutaj symboliczne przedstawienie Izraela.
Pozdrawiam

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Andrzej
 luty 07 2007 10:34   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/31/05
Postów:: 3977

to określenie pojawiło sie u św. Jana więc dla chrześcijaństwa naturalną rzeczą jest, ze mówi on o Maryi.

Ale już gnostycy uważają, ża to zacierany później kult Wielkiej Bogini, Szechiny, Sofii.

patrz artykuł Prokopiuka

Ja jednak chyba pozostanę ortodoksem

===

Kościół modlący się i nauczający Pisma może znaleźć w Biblii rozumienia, które wychodzą poza klasyczną, fundamentalistyczną interpretację
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
karol_dabrowski
 luty 07 2007 10:55   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 08/31/06
Postów:: 366

Quote by medieval_man: to określenie pojawiło sie u św. Jana więc dla chrześcijaństwa naturalną rzeczą jest, ze mówi on o Maryi.


Naturalną? Popatrz na przypisy w BT

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Andrzej
 luty 07 2007 12:23   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/31/05
Postów:: 3977

Przypis w BT:
Ap 12, 1 - Rozdział ten ilustruje walkę szatana z Kościołem w ciągu wieków. "Niewiasta" ma rysy:

1. indywidualne - Matki Mesjasza (Iz 7,11.14; Mi 5,2);

2. zbiorowe - jako symbol
społeczności Izraela (Jr 3,6-10.20; Ez 16,8-14; Oz rozdz. 2 [->Oz 2,1]),
a także Syjonu (Iz 26,17; Iz 49,25)
lub Jerozolimy (Iz 66,7);

3. mieszane -

Niewiasty z Protoewangelii (Rdz 3,14n). Jest to symbol ludu Bożego obu Testamentów. A jego konkretną przedstawicielką jest Maryja, rodząca historycznego Chrystusa. Część tradycji upatrywała tu tylko Maryję.

Przyznaję, że dla mnie pisma św. Jana a zwłaszcza Apokalipsa zawsze były i są najtrudniejsze. Jest to zupełnie inna teologia niż ta w wydaniu św. Pawła.

Chyba muszę uzupełnić poważne braki w wykształceniu i poszukać opracowań teologii św. Jana.

===

Kościół modlący się i nauczający Pisma może znaleźć w Biblii rozumienia, które wychodzą poza klasyczną, fundamentalistyczną interpretację
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
kobieta
 luty 07 2007 16:46   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/12/06
Postów:: 891

Znalazłam kiedyś w necie taka stronę:

"Od października 2002 r. młodzież skupiona w Klubie Młodzieżowym przy parafii Opatrzności Bożej we Wrocławiu Nowym Dworze rozważała na Kręgu Biblijnym Apokalipsę wg św. Jana. Tam zrodził się pomysł utworzenia internetowego komentarza do tej księgi na podstawie dostępnej literatury."

http://apokalipsa.net/

i drugą wydawnictwa Pallottinum we Wrocławiu:

http://online.biblia.pl/rozdzial.php?id=1100

Może komuś się przyda, warto się zapoznać.

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
piotr.
 luty 07 2007 19:20   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 12/24/05
Postów:: 1167

O ile mi wiadomo nie ma jednej wykładni tego wersetu w Kościele katolickim. Nie znam dokumentu, który by zajął ostateczne stanowisko w sprawie znaczenia Niewiasty z Apokalipsy.
Jednak prawdą jest, że zdecydowana większość katolików świeckich czy duchownych widzi tu przede wszystkim Maryję. Ja się też do nich zaliczam.
Trzeba sobie jasno powiedzieć, że Apokalipsa to bez wątpienia najtrudniejsza ze wszystkich ksiąg Pisma Świętego. Nie znam teologa, który mógłby z ręką na sercu powiedzieć, że Apokalipsa nie ma dla niego tajemnic.

P.S. A mogę wiedzieć dlaczego właśnie ten fragment zainteresował autorkę wątku? :]

===

Sancta Maria, Mater Ecclesia, omnes sancti Angeli orate pro nobis.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Łukasz Gawryś
 luty 07 2007 22:48   
Forum Admin
Admin

Status: offline

Zarejestrowany: 07/15/03
Postów:: 644

Quote by medieval_man: to określenie pojawiło sie u św. Jana więc dla chrześcijaństwa naturalną rzeczą jest, ze mówi on o Maryi.


A moge wiedziec na jakiej podstawie stwierdzasz ta naturalnosc dla chrzescijanstwa? Bo z mojej wiedzy wynika, że naturalnym rozumieniem symbolu niewiasty/oblubienicy jest lud Bozy/Izrael/Kosciół a nie Maria?

Primo to pamietajmy, że jest to księga symboliczna i doszukiwanie się w niej dosłownych znaczeń może zwieśc na manowce.

A secundo Eduard Lohse w swoim komentarzu do Objawienia św. Jana tak komentuje ten fragment:

"Ukazuje się obraz królowej niebios, która jest przyodziana w słońce, a stoi na sierpie księżyca i ma na głowie koronę z dwunastu gwiazd. Obraz ten wywodzi się ze świata astralnego (por. konstelacja Panny). I tak Izyda, czczona jako boska matka w Egipcie i w wielu innych krajach starożytnego świata, przedstawiana była jako zjawisko kosmiczne, obejmujące wszystko - światło i ciemność, dzień i noc, ogień i wodę, życie i śmierć, początek i koniec (Plutchar, Izyda i Ozyrys 77). Obraz ten uzyskał w apokaliptyce żydowskiej odmienne znaczenie. W judaizmie bowiem nie przypisywano gwiazdom boskich godności (por. Testament Neftaliego 5,3 nn.). Dlatego słońce, księżyc i gwiazdy są dla proroka Jana jedyni ozdobą niewiasty. Liczba zaś dwanaście wskazuje na to, że lud Boży reprezentuje dwanaście pokoleń. Starożytny Wschód wyobrażał sobie nieraz narody i plemiona w postaciach niewiast. Jęsli w Starym Testemencie jest mowa o córce syjońskiej, to ma sie na myśli bądź Jerozolimę, bądź jej mieszkaców (Izaj. 1,8; Jer 4,31; IV Ezdr. 9,38 nn.)
Niewiasta, którą prorok widzi na niebie, jest brzemienna, ma ona urodzić mesjasza (por. w. 5). Ponieważ nie jest nim nikt inny jak Jezus z Nazaretu, bliska jest więc myśl, aby w królowej niebios dopatrywać się Marii, Matki Jezusowej. W ten sposób pojmowano tę wizję w Kościele Średniowiecznym i dlatego przedstawiano Marię jako królową niebios. Lecz z takim rozumieniem nie zgadza się wiersz 17, gdyż niewiasta nie jest tylko matką Mesjasza, lecz również wszystkich wierzących. Dlatego uosabia ona prawdziwy Izrael, lud Boży Starego i Nowego Przmmierza, z któego przyszedł Chrystus i do któego należa wszyscy przestrzegający Bożych przykazań i zachowujący świadectwo Jezusa (w. 17)."*

* Lohse E., Objawienie św. Jana, Warszawa 1985.

===

"Trzeba tak się modlić, jakby cała praca była bezużyteczna i tak pracować, jakby wszystkie modlitwy były na nic." M.L.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
karol_dabrowski
 luty 08 2007 09:50   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 08/31/06
Postów:: 366

Quote by medieval_man: Chyba muszę uzupełnić poważne braki w wykształceniu i poszukać opracowań teologii św. Jana.


Mi również się przyda Niestety o Janie wiemy mniej niż o Pawle, poza tym Jego osoba jako umiłowanego ucznia jest owiana jakąś aurą wyjątkowości. Jego Pisma również przedstawiają jakby inny wydźwięk niż Pawłowe. Jeśli coś podchwycisz daj znać

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Andrzej
 luty 08 2007 10:16   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/31/05
Postów:: 3977

Quote by hermes:
Quote by medieval_man: to określenie pojawiło sie u św. Jana więc dla chrześcijaństwa naturalną rzeczą jest, ze mówi on o Maryi.


A moge wiedziec na jakiej podstawie stwierdzasz ta naturalnosc dla chrzescijanstwa? Bo z mojej wiedzy wynika, że naturalnym rozumieniem symbolu niewiasty/oblubienicy jest lud Bozy/Izrael/Kosciół a nie Maria?



Można, Hermesie
Wychowałem się w katolicyzmie i choć, co prawda w pewnym momencie życia byłem bliski odejścia, to potem, po wielu turbulencjach zostałem i chcę zostać.

Po prostu: ile razy słuchałem jakiegoś kazania poświęconego Maryi, tyle razy niemal było powoływanie się na ten cytat. Zresztą na wielu obrazach i obrazkach w kosciołach rzymsko-katolickich ujrzysz właśnie Maryję jako Niewiastę, obleczoną w słońce
i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu
.
Przykład:
here
albo
here
lub here

Stąd moje "naturalne" przekonanie. Ale od czego portal Kosciol.pl?
Teraz już wiem, że można podłożyć pod te postac i Maryję i Kościół i Izrael (Stary bądź Nowy). Ba, można podłozyć i Szechinę i Sofię.

Oczywiscie najwazniejsze jest, co św.Jan widział pod tym symbolem, (tu boje się, że grzebanie się w zakątkach Janowego umysłu mogłoby nas sprowadzić na manowce - Jan posługiwał się językiem bardzo zblizonym do gnostyckiego i nie wiadomo czy dlatego, że ulegał gnozie, czy próbował w ten sposób przybliżyć gnostyków Kościołowi) choć jeszcze wazniejsze, co pod tym symbolem przekazuje nam Bóg.

Dla mnie trzy interpretacje: Maryja, Izrael i Kościół łączą się ze sobą. Kościół jest w w pewnym sensie duchowym Izraelem, a Maryja jako Oblubienica jest symbolem Kościoła

===

Kościół modlący się i nauczający Pisma może znaleźć w Biblii rozumienia, które wychodzą poza klasyczną, fundamentalistyczną interpretację
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Łukasz Gawryś
 luty 08 2007 10:40   
Forum Admin
Admin

Status: offline

Zarejestrowany: 07/15/03
Postów:: 644

Quote by medieval_man:
Można, Hermesie
Wychowałem się w katolicyzmie i choć, co prawda w pewnym momencie życia byłem bliski odejścia, to potem, po wielu turbulencjach zostałem i chcę zostać.


Ja cie od tego nigdzie nie zwodze, tyle ze pisałes o rzeczy naturalnej dla chrzescijanstwa a nie dla rzymskiego-katolicyzmu. Chyba nie ograniczasz chrzescijansta do KRK? Jakbys napisał, ze jest to naturalne dla członka KRK to bym słowa nie powiedział, a tak sie dowiedziałem ze to jest równiez z nie wiadomo jakich przyczyn ma byc to naturalne np dla protestantów.

To tymczasem, jak wróce z egzaminu to sie wypowiem o reszcie. See ya.

===

"Trzeba tak się modlić, jakby cała praca była bezużyteczna i tak pracować, jakby wszystkie modlitwy były na nic." M.L.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Andrzej
 luty 08 2007 10:43   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/31/05
Postów:: 3977

uczę się całe życie, Trismegistosie....

===

Kościół modlący się i nauczający Pisma może znaleźć w Biblii rozumienia, które wychodzą poza klasyczną, fundamentalistyczną interpretację
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Bogusia
 luty 09 2007 18:12   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 03/12/06
Postów:: 136

Jest to Kościół Boży!

===

Bogusia
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Zawartość wygenerowana w: 0,21 sekund
Nowy wątek Odpowiedz



 
Zwykły temat Zwykły temat
Temat zamknięty. Temat zamknięty.
Gorący temat Gorący temat
Nowy post Nowy post
Gorący temat i nowe posty Gorący temat i nowe posty
Temat zamknięty i nowe posty Temat zamknięty i nowe posty
Zobacz posty gości 
Goście serwisu mogą wysyłać posty 
HTML dozwolony w ograniczonym zakresie 
Zawartość zmoderowana