Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny


 Forum > Ogólne > Pytania, problemy i opinie Nowy wątek Odpowiedz
 "Dodane" fragmentu ewangelii
 |  Wersja do druku
Stanisław Głąbiński
 luty 21 2009 13:41  (Czytany 1897 razy)  
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 03/29/08
Postów:: 28

Czy ktoś z uczestników forum zna teksty mogące wyjaśnić następującą wątpliwość?
Jezus ustanowił apostołów świadkami swoich słów i czynów (Lk1:2, Lk24:48, Mt28:20, Dz1:8), a ctery Ewangelie są realizacją tego polecenia. Jednak w tych księgach występują również opisy zdarzeń, których z cała pewnością żaden z apostołów nie obserwował. Szczególnie dotyczy to obu tzw. ewangelii dzieciństwa, oraz kuszenia Jezusa, które - dla odróżnienia do relacji świadków - nazwałem "dodane". Powstaje więc wątpliwość, czy interpretacja tych fragmentów może odbywać się tak samo, jak postępujemy z pozostałą częścią tekstu? Szczególnie dotyczy to dwu początkowych rozdziałów ewangelii wg Mateusza. O ile bowiem odpowiednie fragmenty Łukasza są prawdopodobnie spisane wg relacji Matki Bożej, a opisy kuszenia, być może, stanowią kompilację wypowiedzi Jezusa wtrąconych do wyjaśnień udzielanych apostołom w różnych momentach nauczania, to Mateusz wyraźnie oparł się na relacjach tych chrześcijan pochodzących z okolic Nazaretu, którzy współcześnie z opisywanymi zdarzeniami byli zbyt młodzi, by móc po wielu latach być zdolnymi do odpowiedzialnego przekazu. W dodatku, przecież dla osób poza Świętą Rodziną były to wydarzenia nie dotyczące ich bezpośrednio, zaszłe w odległym Betleem, znane jedynie z relacji skromnie mniemającego o sobie, nieświadomego istoty sprawy, Józefa.
W moim przekonaniu, dla znajomości ewangelii są to sprawy istotne, a nie znam żadnej próby określenia, jaki wpływ wspomniane względy mogą mieć na uformowanie obrazu historii życia Jezusa? Celowo wspominam jedynie o życiorysie Chrystusa, gdyż nie widzę możliwości, by ew. stopniowanie ścisłości i wiarogodności pewnych opisów wydarzeń mogło mieć wpływ na treść - z założenia przekazanej nieomylnie - doktryny zawartej w treści Pisma Świętego.

===

Stach Głąbiński
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Angelika Mojeścik
 luty 21 2009 16:17   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 11/06/08
Postów:: 1231

ha! też o to kiedyś pytałam - i wytłumaczono mi to natchnieniem Ducha Świętego Smile

To On "dyktował" treść - ale nadal jestem tego ciekawa Smile Reguły gdzie jest ten wątek gdzie się o to pytałam? Pamiętasz może??

===

"zbieg okoliczności to Boski sposób na pozostanie anonimowym" Einstein
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Bartosz
 luty 21 2009 19:45   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 07/14/07
Postów:: 699

Mnie ten temat również zaciekawił. Nawet prowadziłem dyskusję na ten temat na historycy.org.

Proszę o to LINK do tematu o tym. Jeśli ktoś chce podjąć dyskusję na ten temat, niech pierw tam zajrzy. Jak ktoś chce się z stamtąd o czymś wypowiedzieć, to proszę wkleić tutaj fragment i to co chce powiedzieć, pod cytowanym tekstem, rozmowa będzie przejrzysta.

Pozdrawiam.

===

'tylko gnostyk jest naprawdę pobożny', 'prawdziwym chrześcijaninem jest gnostyk' Klemens Aleksandryjski, Stromateis
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Dezerter
 luty 21 2009 22:53   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 05/17/06
Postów:: 1841

Skąd Ewangeliści wiedzieli skoro nie widzieli?
Możliwe odpowiedzi
z opowiadań Marii, jej rodzimy, kuzyna św Jana, "braci Pana" Jakuba i Symeona, pozostałych apostołów
jeśli tego komuś mało - choć nie widzę podstaw, pozostaje "Duch Pocieszyciel, który o wszystkim was pouczy", to ten sam do natchnienia Wink

Blyy
a skąd Apollo albo autor wiki wytrzasnął to:

Tischendorf i Skeat wierzyli, że obok Kodeksu Synajskiego jest on jednym z pięćdziesięciu egzemplarzy Biblii przygotowanych przez Euzebiusza dla Konstantyna Wielkiego w roku 332. Zdaniem Skeata kodeks został odrzucony przez cesarza, ponieważ nie zawierał kanonów Euzebiusza, zawierał wiele not korektorskich (uczynionych jeszcze w skryptorium), a ponadto brakowało w nim ksiąg Machabejskich....... Informacje te są o tyle ważne, ponieważ istnieją nieuzasadnione głosy, że Cesarz Konstantyn nie miał żadnego wpływu na proces kształtowania się kanonu Nowego Testamentu, a szczególnie formy w jakiej został on zaakceptowany przez późniejszy sobór trydencki.....

Spytaj go o źródła -bo ja pierwsze słyszę
jakie są źródła historyczne na temat istnienia "korektorów"? - nie znalazłem!
Brak dowodów na dopisek "Trynitarny" zarówno w ewangelii jak i w Didache! facet ma jakąś manię fałszowania - ale dowodów brak

Dalej pisze o fałszowaniu tekstów o czym mówią w listach Hieronim i Augustyn - dowody niech poda - cytaty źródła a nie pustosłowie
Pisze, że zachowała się Biblia z IV wieku (żekomo już poprawiona) a tymczasem ja znalazłem coś takiego :
"Najstarsze fragemnty NT to papirus Rylandsa (II w.)grupa papirusów Beattyego (II/III w.) oraz zbiór Bodmera(II w.)Łącznie świat nauki posiada 90 fragmentów. Kościół na przestrzeni wieków korzystal z zasobów pism Ojców Kościola których kopie wiernie odzwierciedlają teksty z II wieku."
jak ci odpowie to daj znać

A że bzdury opowiada o tym jak kształtował się kanon to jasno wynika z naszego wątku Jak powstała Biblia
http://www.kosciol.pl/forum/viewtopic.php?showtopic=951&mode=&show=30&page=3
zapodaj mu link niech nie żyje w nieświadomości

===

Obecnie pisze na forum zchrystusem.pl
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
eviva
 marzec 17 2009 14:13   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 09/08/06
Postów:: 1139

Quote by: stachgla

Czy ktoś z uczestników forum zna teksty mogące wyjaśnić następującą wątpliwość?
Jezus ustanowił apostołów świadkami swoich słów i czynów (Lk1:2, Lk24:48, Mt28:20, Dz1:8), a ctery Ewangelie są realizacją tego polecenia. Jednak w tych księgach występują również opisy zdarzeń, których z cała pewnością żaden z apostołów nie obserwował. Szczególnie dotyczy to obu tzw. ewangelii dzieciństwa, oraz kuszenia Jezusa, które - dla odróżnienia do relacji świadków - nazwałem "dodane". Powstaje więc wątpliwość, czy interpretacja tych fragmentów może odbywać się tak samo, jak postępujemy z pozostałą częścią tekstu? ...


Jest bardzo możliwe,że korzystano z tzw.Żródła Q,takie zdanie pojawia się na wielu stonach internetowych.

===

W każdym człowieku jest DUCH BOŻY-OJCIEC i DUCH CHRYSTUSOWY-SYN.Kto ma SYNA,ma żywot wieczny.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Rafi F
 marzec 17 2009 14:25   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 06/11/05
Postów:: 3072

Tyle, ze za źródło Q rozumie sie spis mów, spis wypowiedzi. Sprawa powstania NT jest znacznie bardzie skomplikowana, a im wiecej wiemy tym więcej nowych niewiadomych.

===

czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie ...przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Reguly
 marzec 17 2009 14:29   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 05/07/05
Postów:: 1964

Quote by: paraklet

Reguły gdzie jest ten wątek gdzie się o to pytałam? Pamiętasz może??



Genmeralnie o powstaniu Biblii obszernie traktuje ten watek, ale nie wiem czy o to ci wlasnie chodzilo...

===

Świętowit Widzi Więcej Bo Ma Cztery Twarze
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Zawartość wygenerowana w: 0,24 sekund
Nowy wątek Odpowiedz



 
Zwykły temat Zwykły temat
Temat zamknięty. Temat zamknięty.
Gorący temat Gorący temat
Nowy post Nowy post
Gorący temat i nowe posty Gorący temat i nowe posty
Temat zamknięty i nowe posty Temat zamknięty i nowe posty
Zobacz posty gości 
Goście serwisu mogą wysyłać posty 
HTML dozwolony w ograniczonym zakresie 
Zawartość zmoderowana