Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny


 Forum > Ogólne > Pytania, problemy i opinie Nowy wątek Odpowiedz
 Imię Boga w ST-ELOHIM
 |  Wersja do druku
Maciej (Wlkp)
 czerwiec 05 2009 08:07  (Czytany 4347 razy)  
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/01/07
Postów:: 48

W ST spotykamy się z kilkoma imionami Boga. Mnie zastanawia szczególnie słowo ELOHIM. Jak czytałem w kilku miejscach, jest to rzeczownik w liczbie mnogiej. W liczbie pojedynczej brzmi EL. Czytałem zarzut, że Elohim należy tłumaczyć dosłownie jako bogowie a tłumaczenie go na słowo w l.pojedn. jest fałszerstwem. Tak naprawdę mowa jest w Biblii o bogach, ale ukryto to przed ludźmi. Czytałem też w innym miejscu, że w Biblii występuje to słowo dokładnie w brzmieniu HA ELOHIM a to już należy tłumaczyć w l. pojedynczej.

Proszę o wyjaśnienie:

1. Jak tłumaczyć to imię? Bogowie, czy Bóg?
2. Czy jest takie wydanie Biblii, gdzie wyraźnie zaznaczono wszystkie miejsca, gdzie jest słowo ELOHIM?
3. Jak brzmi w oryginale imię Boga w Księdze Rodzaju, we fragmentach o stworzeniu człowieka? JHW, Adonai, El, Elohim???
4. Czy w poniższym fragmencie w oryginale jest słowo Elohim? Spójrzmy na słowa Nasz, Nam - jest liczba mnoga. Na Nasz obraz, nie na Mój obraz.

26 3A wreszcie rzekł Bóg: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!»
27 Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz,
na obraz Boży go stworzył:
stworzył mężczyznę i niewiastę.

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Maciej (Wlkp)
 czerwiec 05 2009 08:24   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/01/07
Postów:: 48

Podobnie ze słowem ADONAI - czy to l. mnoga od ADON - Pan? Co było w oryginale?

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Rafi F
 czerwiec 05 2009 09:04   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 06/11/05
Postów:: 3072

Na pewno spotkałeś się ze zwrotami wasza "wysokość", "wasza miłość", "wasza świątobliwość".
Język hebrajski podobnie używa liczby mnogiej dla podkreślenia majestatu. W wolnym tłumaczeniu mógłbyś przyrównać "Elohim" do "Wasza Boskość", a "Ha Elohim" jako "Jedyna Wasza Boskość" - dla podkreślenia że Bóg jest jeden.
Ładnie masz to opisanie w wiki.
Pierwszym imieniem uzytym jest "Elohim" ale potraktowane w zdaniu jako liczba pojedyncza.

O imieniu Boga w ST masz nieco tutaj i tutaj.

===

czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie ...przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Maciej (Wlkp)
 czerwiec 05 2009 12:24   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/01/07
Postów:: 48

Być może... A może twoja interpretacja ma na celu ukrycie wielobóstwa, wątków politeistycznych w ST? Jakoś nie słyszałem o zwrotach, np.: my królowie... w znaczeniu jednego króla.

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Morzan
 czerwiec 05 2009 13:28   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 09/16/05
Postów:: 243


no dobra niech będzie, że chodziło im o wielu bogów i co z tego?

pozdrawiam

===

"poznacie Prawdę, a Prawda was wyzwoli" JEZUS
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Rafi F
 czerwiec 05 2009 14:16   
Forum Moderator
Moderator

Status: offline

Zarejestrowany: 06/11/05
Postów:: 3072

Quote by: Diaz

Być może... A może twoja interpretacja ma na celu ukrycie wielobóstwa, wątków politeistycznych w ST? Jakoś nie słyszałem o zwrotach, np.: my królowie... w znaczeniu jednego króla.


Wielobóstwa?
To jak zinterpretujesz zwrot : Bogowie zrobił albo Jeden Bogowie i wiele wiele innych
(jak to było? ach, juz wiem : "Na początku Bogowie stworzył Niebo i Ziemię")

Przeczytaj arty do których dałem linki.
Może nie było w polskim zwrotu my królowie, tak jak nie było ja królowie, ale posługiwanie się liczba mnoga dla podniesienia majestatu występowało masowo (np.: ogłaszamy i naszym majestatem królewskim gwarantujemy...).
Polski nie jest kalką hebrajskiego, na szczęście - pokazałem tylko podobne mechanizmy w znanym ci języku.

W ST, ups, w Tanachu żydzi użyli 2 tys. razy zwrotu haElohim (Jedyny Bóg, albo jak wolisz dosłownie Jedyny Bogowie) dla podkreślenia, że Bóg jest jeden.

Nie jest to "moja teoria", ani nie "katolicka" a raczej "teoria żydowska". W końcu zarówno teraz jak i przed wiekami oni lepiej wiedzieli/wiedzą jakiego języka używali/używają i jak się on rozwijał/rozwija Smile.

===

czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie ...przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Grzegorz
 czerwiec 05 2009 15:02   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 05/20/08
Postów:: 122

http://www.trinitarians.info/racjonalista/art_71_Czy-w-Biblii-sa-jakies-pozostalosci-politeizmu_.htm

Myślę, że ten link ci pomoże miłej lektury.

===

Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Dezerter
 czerwiec 05 2009 15:17   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 05/17/06
Postów:: 1841

Quote by: Diaz

W ST spotykamy się z kilkoma imionami Boga. Mnie zastanawia szczególnie słowo ELOHIM. Jak czytałem w kilku miejscach, jest to rzeczownik w liczbie mnogiej. W liczbie pojedynczej brzmi EL. Czytałem zarzut, że Elohim należy tłumaczyć dosłownie jako bogowie a tłumaczenie go na słowo w l.pojedn. jest fałszerstwem. Tak naprawdę mowa jest w Biblii o bogach, ale ukryto to przed ludźmi. [/i]


Cy naprawdę uważasz, że gdyby Kościół chciał cokolwiek ukrywać to robił by to tak nieudolnie, że i ty i ja to "wykryliśmy"Laughing Out Loud
powiem więcej Kościół się niezmiernie cieszy z tej dwuznaczności w liczbach , bo jest to dla niego argument za Trójcą!, przeciw zarzutom np. judaistów o odejścia od monoteizmu.

Proszę o wyjaśnienie:

2. Czy jest takie wydanie Biblii, gdzie wyraźnie zaznaczono wszystkie miejsca, gdzie jest słowo ELOHIM?
3. Jak brzmi w oryginale imię Boga w Księdze Rodzaju, we fragmentach o stworzeniu człowieka? JHW, Adonai, El, Elohim???

Myślę, że prof Sady wyjaśnia to dokładnie:
http://sady.umcs.lublin.pl/antrel.biblia.rdz1-10j.htm
Pierwsze rozdziały Księgi Rodzaju powstały, wedle przeważającej dziś wśród uczonych opinii, z połączenia tekstu "jahwistycznego", (w którym imieniem Boga jest JHWH, czyli Jahwe), spisanego prawdopodobnie w Judzie w IX w. p.n.e., z tekstem "kapłańskim" (w którym imieniem Boga jest Elohim, co dosłownie znaczy "bogowie"), spisanym ok. 500 r. p.n.e. Anonimowi redaktorzy dodali pewne wstawki, połączyli też w obecnym rozdz. 2 oba boskie imiona. Poniżej zostawiłem sam tekst jahwistyczny, usuwając z formy Jahwe Elohim to drugie imię, a tam, gdzie Elohim występuje w izolacji, dając "Bóg".

I ukształtował Jahwe człowieka, proch z roli i tchnął w jego nozdrza oddech życia i tak stał się człowiek istotą żywą


4. Czy w poniższym fragmencie w oryginale jest słowo Elohim? Spójrzmy na słowa Nasz, Nam - jest liczba mnoga. Na Nasz obraz, nie na Mój obraz.

26 3A wreszcie rzekł Bóg: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!»
27 Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz,
na obraz Boży go stworzył:
stworzył mężczyznę i niewiastę.

A to to już jest tekst "elohistyczne" - więc jest Elohim - nie rozumiem czemu dziwi cię lm. przecież już przed stworzeniem "Duch unosił się nad wodami" a sam proces stworzenia przebiegał od Ojca przez Syna. Czyż nie modlisz się "i przez Niego wszystko się stało"?
to właśnie bierze się min z tego fragmentu

Z imieniem Boga nie jest sprawa taka prosta jest jeszcze "Jestem który Jestem" i dziesiątki innych...i cóż w tym dziwnego skoro nawet tak marny pył jak ja ma trzy i jeszcze czwarte "Dezerter" Wink
poczytaj co pisze pewien czcigodny Starzec, który o Torze i ST wie więcej niż ja:
Bóg ma w Tanach (Biblii Hebrajskiej) siedemdziesiąt Imion.

Z analizowania ich znaczeń tradycyjnie uzyskuje się wiedzę o Jego cechach.

Jednym z tych 70 Imion Boga jest "ehjeh" - tłumaczone jaki "jestem" lub "będę".

Kabalistyka (choć nie tylko ona) posługuje się gematrią, to znaczy odkrywaniem zależności pomiędzy słowami Tory wynikających z wartości liczbowej liter hebrajskich.

Istnieje kilka metod posługiwania się gemtarią.

Weźmy dla przykładu podane w cytacie słowo "ehjeh" - jedno z Imion Boga, którym odpowiada Bóg na pytanie Mojżesza o to, jakie jest Jego Imię: ("Wajomer Elohim el-Mosze ehjeh aszer ehjeh wajomer koh tomar liwnej Jisrael ehjeh szlachani alejchem" [Szemot 3:14) ("Powiedział Bóg do Moszego: Ehjeh aszer Ehjeh. Tak powiesz synom Jisraela: Ehjeh posłał mnie do was").

Jego wartością liczbową jest 21 (1+5+10+5).
21 do kwadratu to 441.

W systemie mispar hechrachi (jeden ze sposobów liczenia wartości liczbowej słów i zdań) wartość liczbowa słowa emet wynosi 441 (1+40+400=441).

A emet to "prawda".

To tylko drobny przykład na sposób zastosowania gematrii do poszukiwania związków między hebrajskimi słowami i na wnikanie w ich głębszy sens.

Wracając do "ehjeh": przekład Tory na aramejski (Targum Onkelos ) nie próbuje nawet przetłumaczyć tego słowa. Poprzedzające "ehjeh" słowo "aszer" oznacza "kim", "którym", "jakim". Z kolei "hajah" jest czasownikiem oznaczającym "być", "istnieć", "stawać się", "zdarzać się". "Ehjeh" jest najwyraźniej formą tego czasownika w pierwszej osobie, liczby pojedynczej, niedokonanej.

Najczęstsze tłumaczenie tego fragmentu wersetu jako "Jestem, kim (którym) jestem" jest nierzadko zastępowane tłumaczeniem "Będę, kim (którym) będę".

Ta ostatnia propozycja ma jeden bardzo dobry argument: czasownik "ehjeh" występuje już wcześniej w wersecie 3:12: "Wajomer ki ehjeh imach (...)" ("Powiedział [Bóg], Ja będę z tobą") i tu z całej sytuacji, w które pojawiają się te słowa wynika, że jest to forma czasu przyszłego (Bóg przyrzeka, że będzie obecny z Mojżeszem w Egipcie).

Natomiast to drugie Imię Boga, które pojawia się w cytacie, to Tetragramaton (jod, he, waw, he) [czyli JHWH - Dezerter]. Wymawiane było jedynie w Bet Hamikdasz – Świątyni, podczas bardzo szczególnych modlitw. Ponieważ Świątynia nie istnieje, nie wolno go wypowiadać, zastępuje się je słowem Haszem ("To wyjątkowe Imię"), a w modlitwie - Ad-naj [Adonaj - Dezerter - zobacz http://pl.wikipedia.org/wiki/Adonaj ] ("Mój Władca", "Mój Pan").

polecam poczytaj u źródła:
http://the614thcs.com/40.1014.0.0.1.0.phtml o JHWH
http://the614thcs.com/40.1013.0.0.1.0.phtml o Elohim

I na koniec dla zaciemnienia cytat z Tory z objaśnieniem Wink
„Bo Bóg wie, że w dniu, gdy z niego [drzewa] zjecie, otworzą się wam oczy i będziecie jak Elokim [władcy, anioły, sędziowie, Bóg], którzy znają dobro i zło”.


Ciekaw jestem twoich przemyśleń, ustaleń wniosków - podziel się to podyskutujemy
szalom

===

Obecnie pisze na forum zchrystusem.pl
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Maciej (Wlkp)
 czerwiec 05 2009 16:10   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/01/07
Postów:: 48

To jak zinterpretujesz zwrot : Bogowie zrobił albo Jeden Bogowie i wiele wiele innych
(jak to było? ach, juz wiem : "Na początku Bogowie stworzył Niebo i Ziemię")
[/p]


Otóż to. Czy czasowniki w oryginale są w l.pojedynczej, czy mnogiej? Nie znam hebrajskiego. Jeśli mnogiej to Elohim należy tłumaczyć jako bogowie.

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Maciej (Wlkp)
 czerwiec 05 2009 16:22   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/01/07
Postów:: 48

<<<<<<<<<<<<<Myślę, że prof Sady wyjaśnia to dokładnie:
http://sady.umcs.lublin.pl/antrel.biblia.rdz1-10j.htm
Poniżej zostawiłem sam tekst jahwistyczny, usuwając z formy Jahwe Elohim to drugie imię, a tam, gdzie Elohim występuje w izolacji, dając "Bóg".


Przeczytałem. Ciekawe. Czy dobrze zrozumiałem, że w tekście jahwistycznym pada wszędzie imię JAHWE ELOHIM, czy tylko JAHWE. Prof Sady pisze, że usunął drugie imię. To jak jest w oryginale? Jesli JAHWE ELOHIM, to można to tłumaczyć jako bogowie JAHWE? Oczywiście zależy w jakiej liczbie są czasowniki obok.

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Maciej (Wlkp)
 czerwiec 05 2009 16:46   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/01/07
Postów:: 48

Ten tekst z www.trinitarians.info jest bardzo dobry. Jeśli czasowniki były w l. pojedynczej to OK.

Na tę kwestię można odpowiedzieć podobnie jak wcześniej. Otóż po pierwsze, autor redagujący lub przepisujący ten tekst nie mógł widzieć tu "kilku bogów", bowiem podmiot zdania (Jahwe) jest w liczbie pojedynczej. Tak samo zwrot "i rzekł" - wajjomer (od czasownika amar) stojący przy słowie Bóg w Rdz 3,22 i w Rdz 1,26 jest w liczbie pojedynczej.

Podobnie mamy w Rdz 11,6.7, gdzie choć czasownik "zstąpmy" jest w liczbie mnogiej, to jednak stojący przy słowie "Jahwe" czasownik "rzekł" (wajjomer) jest już w liczbie pojedynczej:

"A Pan zastąpił z nieba [...] i rzekł [...]: «Zejdźmy więc (hebr. nerdah) [...]»" (Rdz 11, 5-7 - BT).

Podobna sytuacja zachodzi w Rdz 1,26.27, gdzie orzeczenie występuje w liczbie mnogiej (na'aseh - uczyńmy), natomiast okolicznik "na swój obraz" odnośnie do Boga jest już w liczbie pojedynczej (becalemo - dosł. "na obraz jego").

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Bartosz
 czerwiec 05 2009 17:38   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 07/14/07
Postów:: 699

Stwórzmy człowieka na nasz obraz - te słowa mogą odnosić się do Aniołów, ich też zwano w końcu bogami czy synami bożymi.

===

'tylko gnostyk jest naprawdę pobożny', 'prawdziwym chrześcijaninem jest gnostyk' Klemens Aleksandryjski, Stromateis
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Dezerter
 czerwiec 06 2009 20:08   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 05/17/06
Postów:: 1841

Quote by: BLyy

Stwórzmy człowieka na nasz obraz - te słowa mogą odnosić się do Aniołów, ich też zwano w końcu bogami czy synami bożymi.


gdzie zwano bogami?
Cy uważasz, że anioły są aż tak podobne do Boga, że mógł mówić "na nasz obraz i podobieństwo"? , bo ja wątpię są lepsze tłumaczenia tego tekstu. Zażyj do namiotu chrześcijan i wypowiedz się na temat węża/szatana

Diaz w oryginale było tylko Jahwe (dlatego Sady usuwał aby pokazać czysty tekst źródłowy) obecna postać Księgi Rodzaju już z połączonymi tekstami i wyjaśnieniem jest tu:
http://sady.umcs.lublin.pl/antrel.biblia.rdz1-10.htm

===

Obecnie pisze na forum zchrystusem.pl
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Bartosz
 czerwiec 07 2009 14:29   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 07/14/07
Postów:: 699

gdzie zwano bogami?
Cy uważasz, że anioły są aż tak podobne do Boga, że mógł mówić "na nasz obraz i podobieństwo"? , bo ja wątpię są lepsze tłumaczenia tego tekstu. Zażyj do namiotu chrześcijan i wypowiedz się na temat węża/szatana

A chcesz powiedzieć, że Bóg ma postać osobową poczciwego dziadka z siwą bródka?

("Chociaż aniołowie, których tak nazywamy z uwagi na ich służbę, niekiedy w świętych pismach bywają zwani bogami, ponieważ mają boską naturę, to jednak nigdy nie znajdziesz tam nakazu, abyśmy zamiast Bogu oddawali cześć i kłaniali się istotom, które nam służa i przynoszą nam dary Boże" - Orygenes, "Przeciw Celsusowi", Wydanie II, ATK Warszawa 1986, II,4, str 249).

"Ja rzekłem: Jesteście bogami i wszyscy - synami Najwyższego" (Ps. 82:6) - niekoniecznie bezpośrednio do Aniołów akurat się to kierowało, ale do Aniołów też może.

"Uczyniłeś go niewiele mniejszym od istot niebieskich,
chwałą i czcią go uwieńczyłeś." Ps 8,6
"Albowiem mało mniejszym uczyniłeś go od Aniołów, chwałą i czcią ukoronowałeś go." Ps 8,6 (Elohim)

W ogóle bardzo ciężko jest zrozumieć i rozszyfrować ten fragment "stwórzmy człowieka na nasz obraz", nie wiem czy sobie tylko tak nie pogdybamy. Wiele może pomóc też rozszyfrowanie postaci Anioła Pańskiego, kim jest ta postać. Uważam, że dzięki temu można ten cytat z Genesis odczytać. Myślę, że powinien się taki wątek pojawić.



===

'tylko gnostyk jest naprawdę pobożny', 'prawdziwym chrześcijaninem jest gnostyk' Klemens Aleksandryjski, Stromateis
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
Zbigniew Szalast
 czerwiec 07 2009 15:03   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/15/09
Postów:: 322

Z imieniem Elohim wiąże się paradoks gdyż język hebrajski zna trzy liczebniki l.poj. El l.podwójna(dualis) Elohe i l.mnoga Elohim jest to rzeczownik liczby pojedyńczej z zaimkiem l.mn. ale wszystkie tłumaczy się jako jeden Bóg tak samo jest z Niebem ale w w.1 1ks.Moj.1 jest napisane Maszama-im co można przetłumaczyć jako Niebiosa. Laughing Out Loud

===

I będę błogosławił błogosławiącym tobie, a przeklinających cię przeklinać będę; I będą w tobie błogosławione wszystkie plemiona ziemi 1Moj.12:3
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Dezerter
 czerwiec 07 2009 21:36   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 05/17/06
Postów:: 1841

Quote by: BLyy

gdzie zwano bogami?
Cy uważasz, że anioły są aż tak podobne do Boga, że mógł mówić "na nasz obraz i podobieństwo"? , bo ja wątpię są lepsze tłumaczenia tego tekstu.

A chcesz powiedzieć, że Bóg ma postać osobową poczciwego dziadka z siwą bródka?


Nie obrażaj mnie !- taki stary nie jestem Wink

W ogóle bardzo ciężko jest zrozumieć i rozszyfrować ten fragment "stwórzmy człowieka na nasz obraz", nie wiem czy sobie tylko tak nie pogdybamy. Wiele może pomóc też rozszyfrowanie postaci Anioła Pańskiego, kim jest ta postać. Uważam, że dzięki temu można ten cytat z Genesis odczytać. Myślę, że powinien się taki wątek pojawić.

Co to znaczy, że jesteśmy podobni do Boga ładnie tłumaczy pewien mądry Wilk:
"to zdolność do panowania nad światem, posiadanie rozumu i wolnej woli czyni nas podobnymi do Boga. Wszystkie te odpowiedzi są w jakiś sposób prawdziwe, aczkolwiek niepełne. Dzisiejsi egzegeci (rozwija tę interpretację papież Jan Paweł II) zwracają uwagę, że autor biblijny, mówiąc o podobieństwie do Stwórcy, ma przede wszystkim na myśli zdolności do miłowania. Człowiek – jest to osoba, która potrafi kochać, co więcej, odnajduje siebie w pełni tylko w relacji miłości do drugiej osoby. (opis nadawania zwierzętom imion przez Adama - stworzenie Ewy i okrzyk zachwytu - „Ta dopiero...”Wink.
Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty pozostają ze sobą w niezwykłej relacji wzajemnej miłości, doskonałej, bezinteresownej, o intensywności niepojętej dla ludzkiego rozumu. Człowiek, stworzony na obraz Boży, także potrafi obdarzać bezinteresowną miłością, uczynić całkowity dar z siebie na rzecz bliźniego, w małżeństwie, ale i także poza nim
"
mnie to przekonuje
("Chociaż aniołowie, których tak nazywamy z uwagi na ich służbę, niekiedy w świętych pismach bywają zwani bogami, ponieważ mają boską naturę, to jednak nigdy nie znajdziesz tam nakazu, abyśmy zamiast Bogu oddawali cześć i kłaniali się istotom, które nam służą i przynoszą nam dary Boże"

zwani bogami, ponieważ mają boską (duchową) naturę - bo nie myślisz chyba, że są 'współistotne" Bogu

===

Obecnie pisze na forum zchrystusem.pl
 
 Profil   Email   Strona www 
 Cytat 
mateuszo
 lipiec 22 2009 12:28   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 08/19/08
Postów:: 10

Widzę, że w tym wątku rozpatrywano Imię Boga Elohim tylko w kontekście gramatycznym. Czytałem kiedyś ciekawe opracowanie na temat dwóch najważniejszych imion Bożych w języku angielskim z których zrobiłem sobie notatki.
Otóż zdaniem wielu badaczy ST (chyba z Bliskiego Wschodu ale nie jestem pewien) dwa najważniejsze imiona którymi ST określa Boga to tetragram JHWH i Elohim.
JHWH określane było jako niewymawialne dla zwykłych ludzi i konotujące samą istotę Boga, tylko uczeni w Piśmie znali JEDYNIE szkielet spółgłoskowy tego Imienia, co było w istocie nie do wymówienia. Tylko arcykapłan znał pełne brzmienie tego imienia i wymawiał je trzykrotnie podczas święta Jom Kippur w Świątyni Jerozolimskiej.
W tradycji ST związki Boga ze Stworzeniem to stała dialektyka miłości i surowości. Bezinteresowna miłość jest właściwym przymiotem Stwórcy, któryuczynił Stworzenie powodowany czystą miłością i nie przestaje go wciąż na nowo, każdego dnia podtrzymywać bez względu na przewiny rodzaju ludzkiego. Miłość Boga nie zna granic, nie wydaje sądów wartościujących - to źródło wszelkiich form miłości jakie będzie odczuwał człowiek (oczywiście tylko w granicach ludziej miary).
Miłość wiąże się także z przebaczeniem. Kiedy ST mówi o Bogu pragnącym, by życie trwało, przebaczającym i miłosiernym Ojcu Biblia nazywa go JHWH.
Bóg miłości jest jednocześnie także Bogiem Prawa w postaci praw natury i praw moralnych. Bez prawa natury, sterowanemu codzień przez Boga, które nadaje życiu ład, ustanawia porządek, reguluje zachowania zwierząt i roślin zapanowałby chaos, a bez moralności ludzie pożeraliby się wzajemnie niczym zwierzęta. Kiedy Bóg pełni funkcję czuwającego nad prawidłowym funkcjonowaniem świata i przestrzeganiem praw które mu nadał nosi w Biblii imię Elohim - Bóg osądzający i surowy.
W metaforycznym języku judaizmu moglibyśmy powiedzieć że Bóg to zarazem Elohim - królewski sędzia i JHWH - miłosierny ojciec.
Czasem objawia się jako sędzia - osądza i wymierza kary, czasem - jak kochający Ojciec - puszcza winy w niepamięć i przebacza.
Dialektyka JHWH - Elohim jest więć połączeniem dwóch form, które możemy określić jako "rządy Boga" - sposobem w jaki Bóg kieruje sprawami świata.
Oczywiście w Biblii Bóg ma o wiele więcej imion, także imiona JHWH i Elohim nie były nigdy JEDYNYMI sposobami w jakimi Bóg nam się objawiał, ale myślę że taki aspekt (nie tylko gramatyczny) rozpatrywania imienia Elohim też jest bardzo ciekawy Smile

===

 
 Profil   Email 
 Cytat 
Zbigniew Szalast
 lipiec 23 2009 19:01   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/15/09
Postów:: 322

Język hebrajski rozpoznaje trzy liczebniki El, (Eloah- ta wersja imienia w liczbie pojedyńczej używana była do bóstw pogańskich) l.poj. Elohe tzw. dualis (podwójna) i Elohim l.mn. żydzi zawsze znali pojedyńczego Boga a pisząc rzeczownik w liczbie pijedyńczej podkreślali jego wyniosłość do stworzenia (Jego majestat tzw. pluralis majestatis) a wiemy że pojedyńczy Bóg gdyż tzw. Sh'ma Israel tym dowodzi mimo że następne słowo jest kontrowersyjne Echad jeden będzie je tłumaczył jako JEDEN a drugi w kontekscie będzie tłumaczył pojedyńczy w mnogości tłumaczenie Imienia Boga zależy od tłumacza i jego intencji co chciałby przekazać czytającym. Słowo Echad można spotkać już w 1Moj. 2:24 Dwoje stało się jednym. 4Moj.13:23,24 Eszkol Echad (Kiść Winogron) jest jeszcze wiele miejsc mówiących o Echad (złożonej Jedności) tak samo mówiąc o Bogu nie mówimy Bogowie a Jeden Bóg. Tak samo nie uznajemy Trójcy bo takiej nie ma w Biblii tu mówimy o Trójjedności Boga Bóg Ojciec, Bóg Syn, Bóg Duch Święty to nie trzech Bogów ale Jeden w trzech osobach. JHWH (Jestem) Jahwe Świadkowie Jehowy nadinterpretują to imię nadając mu inne znaczenie ale pierwsze tłumaczenie pochodzi z XVIw. a zostało przetłumaczone z Hebrajskiego na angielski i w wersji angielskiej brzmi Jehowa (Istniejący) a interpretacja tego imienia wzieła się z połączenia JHWH i Eloah ale co ciekawe Eloah nigdy nie występuje do Boga Izraela. A zaprzestano Je wymawiać ok. 250r. przed Chrystusem gdy tzw. Siedemdziesięciu tłumaczyło Biblię na Łacinę (Septuagintę) i chcąc uchronić Imię Boga przed profanacją zaznaczyli przy JHWH że to Imię jest niewypowiadalne bo jest zbyt święte ! to na tyle, jak coś to dopiszę. Shalom

===

I będę błogosławił błogosławiącym tobie, a przeklinających cię przeklinać będę; I będą w tobie błogosławione wszystkie plemiona ziemi 1Moj.12:3
 
 Profil   Email 
 Cytat 
xxx
 lipiec 23 2009 20:53   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/06/07
Postów:: 624

Quote by: ZibiShalom

Język hebrajski rozpoznaje trzy liczebniki El, (Eloah- ta wersja imienia w liczbie pojedyńczej używana była do bóstw pogańskich) l.poj. Elohe tzw. dualis (podwójna) i Elohim l.mn. żydzi zawsze znali pojedyńczego Boga a pisząc rzeczownik w liczbie pijedyńczej podkreślali jego wyniosłość do stworzenia (Jego majestat tzw. pluralis majestatis) a wiemy że pojedyńczy Bóg gdyż tzw. Sh'ma Israel tym dowodzi mimo że następne słowo jest kontrowersyjne Echad jeden będzie je tłumaczył jako JEDEN a drugi w kontekscie będzie tłumaczył pojedyńczy w mnogości tłumaczenie Imienia Boga zależy od tłumacza i jego intencji co chciałby przekazać czytającym. Słowo Echad można spotkać już w 1Moj. 2:24 Dwoje stało się jednym. 4Moj.13:23,24 Eszkol Echad (Kiść Winogron) jest jeszcze wiele miejsc mówiących o Echad (złożonej Jedności) tak samo mówiąc o Bogu nie mówimy Bogowie a Jeden Bóg. Tak samo nie uznajemy Trójcy bo takiej nie ma w Biblii tu mówimy o Trójjedności Boga Bóg Ojciec, Bóg Syn, Bóg Duch Święty to nie trzech Bogów ale Jeden w trzech osobach. JHWH (Jestem) Jahwe Świadkowie Jehowy nadinterpretują to imię nadając mu inne znaczenie ale pierwsze tłumaczenie pochodzi z XVIw. a zostało przetłumaczone z Hebrajskiego na angielski i w wersji angielskiej brzmi Jehowa (Istniejący) a interpretacja tego imienia wzieła się z połączenia JHWH i Eloah ale co ciekawe Eloah nigdy nie występuje do Boga Izraela. A zaprzestano Je wymawiać ok. 250r. przed Chrystusem gdy tzw. Siedemdziesięciu tłumaczyło Biblię na Łacinę (Septuagintę) i chcąc uchronić Imię Boga przed profanacją zaznaczyli przy JHWH że to Imię jest niewypowiadalne bo jest zbyt święte ! to na tyle, jak coś to dopiszę. Shalom



1. Z tego co ja sie orientuje w hebrajskim nie funkcjonował pluralis maiestatis a zwroty "stwórzmy" itd. są postrzegane jako pluralis deliberationis (pisze o tym np. Swiderkówna). Czego potwierdzenie znalazlem na http://www.trinitarians.info/racjonalista/art_71_Czy-w-Biblii-sa-jakies-pozostalosci-politeizmu_.htm.

2. Septuaginta to nie jest tłumaczenie na łacinę.

3. co to znaczy, że Żydzi zawsze znali "pojedyńczego" Boga?

===

Czy jestem pyszny? Pysznię się paradą pychy, którą urządza we mnie geniusz.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Zbigniew Szalast
 sierpień 03 2009 06:19   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/15/09
Postów:: 322

Szema (Sh'ma) Izrael (Israel) Adonaj Eloheinu, Adonaj Echad Wielu żydów odrzucając Jeshu'e (Jezusa) jako Mesjasza (Chrystusa) uściśla słowo echad jako doskonałą jedność lecz to słowo występuje w wielu miejscach np. gdy Bóg stworzył z żebra Adama Ewę to napisane jest że tych dwoje stało się (jednym ciałem (Basar Echad)) złożona jedność). Gdy Mojżesz wysłał 12 zwiadowców to przynieśli (Jedną kiść winogron (Eshkol Echad))- wiele owoców na jednej gałęzi. Gdy jedno z plemion zgrzeszyło przecim Bogu to inne plemiona wstały jak (jeden mąż (Ish Echad)). Są to tylko trzy przykłady słowa Echad. Dla Goi jest to powód by twierdzić że Bóg jest w trzech osobach tzw. Trójca ale Biblia nie zna pojęcia trójca ( termin ten odnosi się do trzech niezależnych od siebie Bogów), tak samo by można odnieść się do Elohim ale ten termin znów tłumaczy się dosłownie jako Bogowie ale Elohim jest to Pluralis Majestatis inaczej mówiąc spotęgowany Majestat Boga, dlatego żydzi wierzą że Bóg jest jeden Echad. by w ten sposób odeprzeć atak oskarżenia o politeizm.

===

I będę błogosławił błogosławiącym tobie, a przeklinających cię przeklinać będę; I będą w tobie błogosławione wszystkie plemiona ziemi 1Moj.12:3
 
 Profil   Email 
 Cytat 
xxx
 sierpień 03 2009 10:12   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/06/07
Postów:: 624

Quote by: ZibiShalom

Szema (Sh'ma) Izrael (Israel) Adonaj Eloheinu, Adonaj Echad Wielu żydów odrzucając Jeshu'e (Jezusa) jako Mesjasza (Chrystusa) uściśla słowo echad jako doskonałą jedność lecz to słowo występuje w wielu miejscach np. gdy Bóg stworzył z żebra Adama Ewę to napisane jest że tych dwoje stało się (jednym ciałem (Basar Echad)) złożona jedność). Gdy Mojżesz wysłał 12 zwiadowców to przynieśli (Jedną kiść winogron (Eshkol Echad))- wiele owoców na jednej gałęzi. Gdy jedno z plemion zgrzeszyło przecim Bogu to inne plemiona wstały jak (jeden mąż (Ish Echad)). Są to tylko trzy przykłady słowa Echad. Dla Goi jest to powód by twierdzić że Bóg jest w trzech osobach tzw. Trójca ale Biblia nie zna pojęcia trójca ( termin ten odnosi się do trzech niezależnych od siebie Bogów), tak samo by można odnieść się do Elohim ale ten termin znów tłumaczy się dosłownie jako Bogowie ale Elohim jest to Pluralis Majestatis inaczej mówiąc spotęgowany Majestat Boga, dlatego żydzi wierzą że Bóg jest jeden Echad. by w ten sposób odeprzeć atak oskarżenia o politeizm.

Ty jesteś jakimś botem czy użytkownikiem który umie czytać?

===

Czy jestem pyszny? Pysznię się paradą pychy, którą urządza we mnie geniusz.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Zbigniew Szalast
 sierpień 23 2009 08:27   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 01/15/09
Postów:: 322

A co to znaczy BOT??? a to co napisałem to chyba umiem czytać ?!

===

I będę błogosławił błogosławiącym tobie, a przeklinających cię przeklinać będę; I będą w tobie błogosławione wszystkie plemiona ziemi 1Moj.12:3
 
 Profil   Email 
 Cytat 
xxx
 sierpień 23 2009 14:45   
Forum

Status: offline

Zarejestrowany: 02/06/07
Postów:: 624

Quote by: ZibiShalom

A co to znaczy BOT??? a to co napisałem to chyba umiem czytać ?!



http://pl.wikipedia.org/wiki/Bot_%28program%29

Ale chyba nie czytasz tego co Ci ludzie odpisują.

===

Czy jestem pyszny? Pysznię się paradą pychy, którą urządza we mnie geniusz.
 
 Profil   Email 
 Cytat 
Zawartość wygenerowana w: 0,47 sekund
Nowy wątek Odpowiedz



 
Zwykły temat Zwykły temat
Temat zamknięty. Temat zamknięty.
Gorący temat Gorący temat
Nowy post Nowy post
Gorący temat i nowe posty Gorący temat i nowe posty
Temat zamknięty i nowe posty Temat zamknięty i nowe posty
Zobacz posty gości 
Goście serwisu mogą wysyłać posty 
HTML dozwolony w ograniczonym zakresie 
Zawartość zmoderowana