Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Teologia

teologiaEncyklopedia Serwisu Ekumenicznego Kosciol.pl - Hasło: Teologia

Termin teologia wywodzi się z języka greckiego - theologeia – i oznacza dosłownie słowo o Bogu lub mówienie o Bogu (teos – bóg i logos – słowo, mowa). W języku współczesnym termin ten w zasadzie nie zmienił swojego pierwotnego znaczenia, jednak najogólniej oznacza on naukę o Bogu.

Chrześcijaństwo, spośród wszystkich religii, chyba najbardziej rozpowszechniło użycie słowa teologia. I chociaż może być ono stosowane w odniesieniu do studiów nad wiarę także w innych religiach, to jednak chrześcijaństwo najbardziej to naukę rozwinęło.

W znaczeniu religioznawczym teologia wyraża część doktryny religijnej zajmującej się określeniem natury Boga (lub bogów) oraz jego stosunku do świata i człowieka. Jednak sama w sobie teologia jest najczęściej związana z konkretnym kościołem lub wyznaniem.

W węższym znaczeniu, określonym przez chrześcijaństwo, przedmiotem teologii jest wyciąganie wniosków rozumowych z dogmatów, czyli prawd wiary. W tym też znaczeniu odnosi się ona do wszystkich religii uniwersalnych.

Pierwsi pisarze chrześcijańscy nie zajmowali się teologią jako nauką. Ich prace były raczej refleksją nad wiarą. Termin ten nie występuje także w Piśmie Świętym. Był on więc całkowicie zapożyczony z filozofii greckiej, chociaż od początku wyrażał on całkowicie inne znaczenie.

Jako pierwsi o teologii w sensie chrześcijańskim pisali: Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Euzebiusz z Cezarei, Atanazy i Augustyn z Hippony. Jednak dopiero Piotr Abelard żyjący w XII wieku nadał temu terminowi pełne znaczenie, które stosuje się do czasów dzisiejszych oraz dokonał, jako pierwszy, pewnego usystematyzowania teologii.

Współcześnie nazwa teologia stała się niemal wyłącznym imieniem własnym obszernego działu wiedzy, obejmującego zarówno nauki biblijne, jak i teologię systematyczną i praktyczną.

W zależności od wyznania stosuje się różny podział przedmiotu teologii. Niemniej są one w zasadzie bardzo do siebie podobne. Jeden z tradycyjnych podziałów teologii przedstawia się następująco:

1) teologia systematyczna, która obejmuje teologię teoretyczną oraz teologię praktyczną. Na teologię teoretyczną składają się: apologetyka - uzasadniająca prawdy wiary oraz dogmatyka - zajmująca się analizą treści prawd objawionych

2) teologia historyczna, która obejmuje m.in.: biblistykę, teologię patrystyczną, archeologię biblijną, historię Kościoła, teologię pastoralną.

Inny podział, stosowany współcześnie i niewiele się różniący od tradycyjnego, obejmuje następujące działy:

I. Teologia historyczna: 1. Nauki biblijne; 2. Patrologia; 3. Historia Kościoła; 4. Historia dogmatów i teologii.

II. Teologia fundamentalna

III. Teologia systematyczna: 1. Teologia dogmatyczna; 2. Teologia moralna; 3. Teologia ascetyczna

IV. Teologia praktyczna: 1. Homiletyka; 2. Katechetyka; 3. Misjologia; 4. Theologia caritatis; 5. Liturgika; 6. Teologia pastoralna; 7. Prawo kanoniczne.

Powszechnie uważa się, że najważniejszym działem teologii jest teologia dogmatyczna, która dzieli się na:

Chrystologia – nauka o Chrystusie

Eklezjologia – nauka o Kościele

Soteriologia – nauka o zbawieniu

Sakramentologia – nauka o sakramentach

W użyciu jest również podział teologii w zależności od wyznania, czyli, m.in.:

Teologia katolicka - zobacz książki

Teologia prawosławna

Teologia ewangelicka

Teologia luterańska

Teologia reformowana

Teologia starokatolicka

Teologia ewangelikalna

Ostatnia Aktualizacja wto, 19 cze 2012, 14:27:00|86,303 Odsłon Wersja do Wydruku

Szukaj

Polecamy





EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 10,595 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń

    Najnowsze

    ARTYKUŁY

    Brak nowych artykułów

    KOMENTARZE last 2 days

    Brak nowych komentarzy

    O serwisie (info)


    Polski English Deutsch Français Portugues Dansk Suomi Espanol